30,000 רגל בלי פילטרים: טייס האינסטגרם
תחביב הצילום של תומר צדוק, טייס מטוסי בואינג 777 באל על, הפך ללהיט באינסטגרם: איך מצלמים בזמן טיסה, האם זה בטוח ומה אפשר לראות בחשבון האינסטגרם שלו? צפו בראיון ובצילומים עוצרי הנשימה
בגובה שיוט, כאשר המטוס על הטייס האוטומטי, ובזמן שאתם ישנים או באמצע ארוחה בשחקים בדרך לניו יורק, לוס אנג'לס, לונדון או הונג קונג, טייס אל על תומר צדוק שולף את המצלמה - וחושף תופעות טבע ונופים מדהימים מרחבי העולם. את התחביב המיוחד והמרהיב שלו, צדוק הפך בחודשים האחרונים לחשבון אינסטגרם שזוכה לעניין רב מצד חובבי תעופה מכל העולם. צפו בראיון עם צדוק באולפן ynet:
את התפיסה הרווחת של טייסים כאנשים רציניים ממוקדי מטרה ומוכנים לכל תרחיש, צדוק העובד כטייס כבר שנים רבות, לא שולל אבל מסביר כי הצילום מתחיל מאהבה גדולה לעניין. "מגיל צעיר מאוד צילמתי, ונמשכתי לזוויות צילום מעניינות ומרתקות".
ואיך החלטת לשתף את ההמונים ולהפוך את התחביב לחשבון אינסטגרם?
"פנו אליי חברים אמריקאים ואמרו לי שכדאי שאני אהיה עם חשבון אינסטגרם כי ככה אפשר לראות אותי. פתחתי את החשבון, התחלתי להעלות תמונות וזה תפס כמו אש בשדה קוצים".
הטיסות ובטח שהארוכות, הן לא מונוטוניות בסופו של דבר עבור הצילום? אתה מצליח לגלות בכל פעם משהו שלא ראית קודם?
"בוודאי, כי תנאי התאורה משתנים, הזויות משתנות, מזג האוויר משתנה, יש כל מיני תופעות מטאורולוגיות מעניינות, העננים למשל. לפעמים צריך לעבור באותם מקומות עשרות פעמים עד שאתה תופס יום עם תנאי מזג אוויר טובים. בחלק גדול של הטיסות שלנו כשאנחנו טסים מעל העננים אז בעצם לא רואים את הקרקע בכלל ופתאום אתה טס ביום שהוא מאוד מאוד חלק, צלול ובהיר ואתה רואה מחזות ותוואי נוף שלא הצלחת לראות אותם לפני זה וזה הופך את כל העסק להרבה יותר מרתק.
צדוק בעברו הטיס מסוקים, הטסים בגובה נמוך יותר. הצילום משם, לדבריו, שונה מאוד. "כשאתה צמוד לפני הקרקע, לא רק שאתה חש את הקרקע, אתה רואה את הצמחייה, בעלי החיים והפרחים. בגובה התמונה אחרת. שם הקטע האמנותי בא הרבה יותר לידי ביטוי מכיוון שיש הרבה יותר מצבים של צילומים שאחרי זה נראים כאבסטרקטים".
לשאלה המסקרנת מכולן, איך טייס מצלם תוך כדי טיסה והאם זה מסוכן, לצדוק תשובה מסודרת. "כמובן שזה לא מסוכן, הבטיחות זה הדבר הראשון בחשיבותו. לא מצלמים בהמראה או בנחיתה ואפילו לא בטיפוס ובהנמכה אלא בגובה השיוט, כאשר המטוס צמוד לטייס האוטומטי.
"בואו לא נשכח שאנחנו בצוות לפחות שני טייסים בכל רגע נתון והצילום הוא דבר שנחמד שיש לך, זה תחביב, אם זה מתאפשר אז מצלמים אבל כמובן שזה לא בא על חשבון הטיסה. מה גם שמדובר בטיסות עם שעות ארוכות, למשל מתל אביב ללוס אנג'לס זאת טיסה של 15 שעות אז מצליחים למצוא כמה דקות גם לצלם".