עתירה לבג"צ: למנוע את ההוזלה בביטוחי הרכב
אגוד חברות הביטוח עתר לבית המשפט בדרישה למנוע את הכניסה של הרפורמה בביטוחי הרכב שתחל בחודש הבא. משרד האוצר: "נחושים ליישם את התוכנית"
אגוד חברות הביטוח, וביטוח הפול הגישו היום עתירה לבג"צ נגד המפקחת על הביטוח ומשרד האוצר, על רקע ההוזלה הצפויה בביטוחי רכב חובה.
נזכיר כי מהחודש הבא ניתן יהיה לרכוש פוליסת ביטוח חובה לרכב במחיר מופחת, זאת במסגרת הרפורמה בביטוחי החובה עליה הוכרז בחודש נובמבר האחרון.
ביטוח הפול נועד לתת מענה לכל אותם נהגים הנחשבים בעלי סיכון גבוה ולמעשה מאפשר לבטח כל אחד וזאת בתמורה לפרמיה גבוהה ביחס למחירי חברות הביטוח. התעריפים נקבעים על ידי האוצר ומפוקחים על ידיו ועל פי חוק אסור לחברות הביטוח לגבות מחיר גבוה ממחיר הפול.
באגף שוק ההון באוצר בחנו מחדש את הסיכון של אותם נהגים המבוטחים בפול והחליטו כי ניתן להוריד את התעריפים בצורה דרסטית, בחלק מהמקרים - עד 50% מהמחיר הנקוב כיום.
לטענת האוצר, מבוטחים בשוק ביטוחי החובה, המגלגל כ-5 מיליארד שקל בשנה, משלמים הרבה מעבר לסיכון שלהם, בעיקר נהגים צעירים שנוהגים ברכב בו מותקנות מערכות בטיחות מתקדמות – אולם הם לא מקבלים בשל כך הנחה במחיר הפרמיה.
המטרה היא שההוזלה בביטוח הפול תהיה קריאת כיוון לכל שאר חברות הביטוח, שכן למעשה הפול קובע את מחיר המקסימום בפועל.
"חברת הביטוח תתחרה עם עצמה"
בעתירה שהגיש איגוד חברות הביטוח לבג"צ, הוא דורש לבטל את התעריף החדש שנקבע לפול, משום שהוא "בלתי חוקי, מנוגד למטרות החקיקה שביסוד הקמתו של הפול, מושתת על הערכות סיכון המבוססות על נתונים חלקיים בלבד ונקבע ללא בדיקה אקטוארית מקצועית של הפיקוח על הביטוח". באגוד חברות הביטוח טוענים כי "כתוצאה מהחישובים הלא מקצועיים של הפיקוח על הביטוח עלול, בין היתר, להיווצר מצב בו אוכלוסיות נהגים מסוימות יסבסדו אוכלוסיות נהגים אחרות, ללא טעם ענייני".
עוד נטען בעתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין אלקס הרטמן, נועם זמיר ושרון זימן ממשרד ש. הורוביץ ושות', שהתעריף החדש מסתמך על הערכת סיכון של מפעיל מאגר המידע הסטטיסטי, אשר קובע בעצמו הסתייגויות משמעותיות ביחס לשימוש בהערכת הסיכון שלו כבסיס לתעריף.
"המהלך הנמהר של הפיקוח מבקש להפוך את הפול לשחקן בשוק ביטוח רכב החובה המתחרה בחברות הביטוח. מהלך כזה מנוגד לדין ויוצר מצב אבסורדי שלפיו כל חברת ביטוח מתחרה למעשה עם עצמה. בנוסף, לא ייתכן כי גוף הפסדי לפי ייעודו, יתחרה בגופים עסקיים רגילים – קל וחומר, כאשר אותם גופים מכסים את ההפסדים של אותו מתחרה הפסדי", נכתב בעתירה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר נחוש ליישם את תכניתו להורדת מחירי ביטוח החובה לרכב. בעקבות בדיקות מקיפות שביצענו, הסיכון הביטוחי ירד באופן משמעותי ואולם מחיר הביטוח לא עודכן בהתאם. התכנית פועלת להבטיח מחירים הוגנים המשקפים את הסיכון האמיתי במכירת ביטוח רכב חובה. נציין כי בשנים האחרונות הרוויחו חברות הביטוח בכל שנה כמיליארד שקל מביטוח רכב חובה במחזור פעילות של כ- 5 מיליארד שקל. משרד האוצר ילמד את העתירה ויגיב בהתאם לבית המשפט".