איך תשפיע מחיקת אסם מהבורסה על הצרכן הישראלי?
הבוקר הגישה נסטלה הצעת רכישה למניות הציבור של אסם ובכך הופכת אותה מחברה ציבורית לפרטית שהרווחיות שלה לא גלויה יותר לציבור. מדוע נסטלה רוכשת את אסם והאם הצרכן הישראלי ירגיש בשינוי ואולי נראה מותגים נוספים של נסטלה בארץ?
אסם, אחת מחברות המזון הגדולות בישראל, עתידה להירכש ע"י ענקית המזון העולמית השוויצרית נסטלה ולהימחק מהבורסה. נסטלה מחזיקה כיום ב-64% מאסם ובכוונתה לרכוש 100% מההחזקות וכך תהפוך אסם לחברה פרטית. כיצד הרכישה תשפיע על ציבור המשקיעים ומה המשמעות לגבי הצרכן הישראלי?
עובדי אסם: הופתענו לגלות על הרכישה
אסם תצא מהבורסה? נסטלה הגישה הצעת רכישה
למרות שמניית אסם מגיבה בעליות שערים לדיווח, מדובר בבשורה לא טובה לשוק הישראלי כאשר אסם, שלפי דירוג סטורנקסט, היא חברת המזון השלישית בגודלה בישראל, מוחקת את עצמה מהבורסה. כך הולך ומצטמצם מגוון המניות הנסחר בבורסה כאשר שתי מניות המזון הגדולות שנותרו הן שטראוס ונטו. "אסם היא חברה מצוינת, עם פרמטרים טובים, אין לה חוב והיא אינה ממונפת, היא יעילה וחדשנית ולכן גם ברור שנסטלה תרצה להיות בעלת השליטה בחברה זו", מדגישה דורין פלס מנהלת מחלקת מחקר ב-IBI.
בשנת 1992 הונפקה אסם לראשונה בבורסה הישראלית וב-1995 לראשונה נכנסה נסטלה השוויצרית להשקעה בחברת אסם, בשנת 2000 כבר החזיקה ענקית המזון העולמית כ-50% ממניות אסם. היום, כאמור, נסטלה כבר מחזיקה בנתח גדול מאוד מהחברה הישראלית העומד על 64%.
הציבור, שמחזיק כיום ב-29.43% ממניות אסם בבורסה, צפוי להרוויח מרכישת אסם ע"י נסטלה פרמיה של 25% על המניה, בהנחה שמחיר הרכישה ייסגר על 82.5 שקל למניה כפי שהציעה חברת נסטלה. המשקיעים מגיבים בהתלהבות לדיווח ומניית אסם מזנקת ב-22%.
"מכיוון שלא מדובר בהצעת רכש אלא במיזוג, זו ההצעה של נסטלה ולא יהיה משא ומתן על המחיר. לכן, או שההצעה תתקבל במחיר זה או שתיפול. אולי תהיה הצעה נוספת של נסטלה אך אין ודאות. מי שיהיה זכאי להשתתף באסיפה הכללית ב-17 במרס שבה יחליטו האם למכור את החברה, יהיו רק מחזיקי המניות עד ה-16 בפברואר", אומרת מיכל אלשיך מבית ההשקעות אקסלנס. תאגיד המזון הישראלי, הוקם ע"י מספר משפחות מייסדות היסטוריות. מבין המייסדים, מוחזקת אסם כיום ב-5% ע"י ירקוני יצחק, בכ-2% ע"י פינקלשטין אברהם ודן פרופר מחזיק בכ-1% ממניות אסם.
מדוע החליטה נסטלה לרכוש את אסם?
פלס מעלה את הספקולציה לפייה על פי עדכון פרמטר של הבורסה נסטלה נאלצה למכור חצי אחוז מאחזקותיה באוסם בטווח של שנה ובמקום למכור היא החליטה לנצל את ההזדמנות וכבר לקנות את כל החברה.
"אנחנו לא יודעים בדיוק למה דווקא עכשיו החליטה נסטלה לצאת למהלך זה אך תמיד זו הייתה אופציה שמונחת על השולחן כיוון שהיא הגדילה את החזקותיה בחברה באופן הדרגתי. תמיד הגדלת ההחזקות היו מול המייסדים וזו בעצם הפעם הראשונה שנסטלה רוכשת החזקות מהציבור", מסבירה אלשיך.
מבנה הבעלות של אסם
מי מרוויח מהמכירה? מי שמחזיק במניה של אסם צפוי עכשיו להרוויח עליה 25% בעקבות המכירה – מה שמהווה פרמיה טובה. אך למרות זאת, גם ציבור המשקיעים מפסיד כאמור חברה גדולה ומבוססת בבורסה הישראלית. "בעקבות המחיקה של אסם יבואו ביקושים למניות אחרות במדדים שבהם אסם לקחה חלק. "כל ההחזקות בתעודות הסל של אסם יעברו למניות אחרות אחרי המחיקה", מציינת אלשיך.
הרכישה של אסם ע"י נסטלה ממשיכה את המגמה של חברות מזון שנרכשות ע"י חברות גלובליות. אומנם המיתוג המקומי הישראלי של אסם ימשיך, וניתן להניח שהעובדים יהיו ישראלים, אך בכל זאת לא מדובר בידיעה חיובית מבחינת הציבור כיוון שלא תהיה שקיפות בעניין הרווחיות של החברה. "אסם אף פעם לא הייתה מאוד חשופה אבל כחברה ציבורית אפשר היה לקבל אינדיקציה לרמת הרווחיות שלה מהרגע שתהפוך לחברה פרטית לא נהיה חשופים בכלל לרווחיות של החברה ואי אפשר יהיה לבקר את רמת המחירים", מסבירה אלשיך.
האם הצרכן ירגיש בשינוי?
ראשית, אם אסם תהפוך לחברה פרטית, הרווחיות שלה כאמור לא תהיה ידועה לציבור. הרווחיות של אסם החלה לעניין את צרכניה בעקבות מחאת יוקר המחיה ב-2011. המוחים טענו שמוצרי המזון בישראל יקרים מדי ונתגלה שחברות המזון רווחיות יותר מהרשתות הקמעונאיות. כמו חברות מזון אחרות, אסם עמדה אז גם במרכזה של מחאה נגדה, שלא עוררה הדים ועניין כמו שעוררו המחאות נגד תנובה, שטראוס ושופרסל.
בנוסף, סביר להניח שבעקבות הרכישה, יחלחלו לארץ יותר מוצרים של נסטלה, אם כי כבר היום אסם משווקת מוצרים רבים של החברה, בין היתר נסקוויק, טייסטרס צ'ויס, דגני בוקר. ביו המותגים שנסטלה משווקת בעולם: Lean cuisine (לין קוויזין) – ארוחות קפואות להכנה מהירה, Maggi (מאגי) - ארוחות להכנה מהירה, Dreyer's (דריירס) גלידות ו-Milo (מילו), דגני בוקר. היא גם מייצרת מותגי יוגורט, מים מינרליים, מותגי קפה (נוסף על נספרסו, טייסטרס צ'ויס ונסקפה), מותגי פיצה קפואה, שוקולד כמו באטרפינגר, מילקי וויי, סמארטיז, שוקולד נסטלה (ששווק בארץ בעבר) ועוד ועוד.
בשנים האחרונות אסם הגדילה את הייבוא באופנים שלא נראו בחברה בעבר. כך למשל, גלידות נסטלה, חברה בת של אסם, החלה לייבא לארץ שלגונים שמיוצרים על-ידי נסטלה בחו"ל. בניגוד לאבקת שוקו שניתן לייבא בקלות, ייבוא של שלגונים על-ידי חברת גלידות ישראלית ותיקה (בעבר טנא נגה), זה צעד חריג, שכן מדובר במוצר קפוא בעל תוקף קצר, שכמוהו מייצרים בארץ כבר שנים בהצלחה.
האם במקביל לחדירה של יותר מוצרי נסטלה לארץ, נראה גם מחיקה של מותגי אסם המקומיים? לא סביר שנסטלה תמחק מותגים מצליחים כמו במבה, אך ניתן להניח את הלוגו של נסטלה מוצג באופן בולט יותר על גבי המוצרים.
ענק אירופי אחר, חברת יוניליוור, שרכשה בעבר את תלמה שמרה על רוב שמות המותגים של החברה הישראלית שרכשה, אך החדירה במקביל את מותגיה. אלה מהם שהצליחו, החליפו את מותגי תלמה הישנים. לדוגמא, השם נמס בכוס נשמר, אך המוצר כבר לא נקרא נמס בכוס תלמה אלא נמס בכוס קנור. יחד עם זאת, רוב מוצרי המזון של יוניליוור מיוצרים בארץ, כולל אלה שנושאים שם מותג בינלאומי. לעומת זאת, מוצרי הניקיון והטיפוח של יוניליוור - לרוב מיוצרים בחו"ל. גם תנובה נרכשה לאחרונה על ידי חברה שמשווקת מזון. הרכישה של תנובה על ידי החברה הסינית ברייטפוד, לא "נגעה" במוצרי תנובה, בינתיים.
לצד במבה, אסם משווקת בארץ (ובחו"ל, דרך החטיבה הבינלאומית שלה) גם פתיתים, פסטה, בייגלה, ביסלי, מנה חמה, רטבים וערגליות. אסם היא גם הבעלים של טבעול, בונז'ור, סלטי צבר, בית השיטה, מזון לבעלי חיים פורינה (דוגלי וקטלי) ומטרנה, בין היתר. בעבר שיווקה גם את מוצרי עוף טוב.
בעבר שקלה אסם לשווק בארץ מזון לתינוקות של נסטלה, שהיתה מחלוצות יצרניות תרכובות המזון לתינוקות בעולם, אך התוכנית לא יצאה לפועל בינתיים. כרגע, אין למוצריה בתחום זה נוכחות על המדף הישראלי. יתכן שכעת הדברים ישתנו.