תיירות במשבר: 4 עקרונות לצמצום הפגיעה
שיווק 365 ימים בשנה, שימוש בשגרירים, שיתופי פעולה והתאמת המוצר התיירותי: לאור גל הטרור וכתוצאה מההאטה בתעשיית התיירות - יועץ תקשורת בתחום התיירות מציע דרכי הישרדות. טור מיוחד
תעשיית התיירות מושפעת באופן ישיר מגל הטרור. אין ספק כי לאירועי הסכינאות בבירת ישראל יחד עם אירועי ירי ופגיעות בערים מרכזיות, יש השלכות כלכליות מרחיקות לכת על התיירות מחוץ: ביטולי חופשות, צמצום שהייה במלונות ובאתרים ומטיילים שחוששים להגיע. דו"ח התיירות של הפורום הכלכלי העולמי גילה כבר לפני מספר חודשים שבמדד האטרקטיביות ישראל מדורגת במקום ה-72 מתוך 141 מדינות. המשמעות היא כי גם ללא קשר לגל הטרור הנוכחי, ובניגוד לעבר, הביקוש לחופשה בארץ ירד.
דו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם לאחרונה חיזק טענה זו - עיון בנתונים מלמד שכמות הלינות של תיירים ירדה ב-11% בשנה האחרונה. בד בבד, אין ספק כי מי שעיניו בראשו ומבין קצת בתחום יודע שהסימנים מראים שתיירות הפנים גם היא בהאטה מסוימת.
מלבד יוזמות נקודתיות (דוגמת "דרום אדום") וכן פעילויות עונתיות באתרי תיירות פופולריים, נראה שאין חדש תחת השמש. בפועל, אירועי הסכינאות חותכים הן בכמות המטיילים והן בפלח גדול מהעוסקים בתחום; מדריכי טיולים מקומיים, עסקים, חברות קייטרינג והיסעים. רבים חווים קושי להתרומם.
מי יותר ומי פחות, אין ספק כי מעגל הנפגעים משפיע על לא מעט משפחות ישראליות.
באופן מצער, רבים משחקני התיירות בשוק מודעים לעובדה שגם אם ייפסק היום גל הטרור, תהיה עבודה רבה בשיקום הביטחון התעסוקתי. במילים אחרות, מדובר במשבר לא פשוט. בייחוד לארגוני תיירות דלי תקציב ולעוסקים הקטנים. על רקע זה, ובשל היעדר תקציבי פרסום, רצוי שדווקא ארגוני התיירות הקטנים והבינוניים ינקטו בפעולות אסטרטגיות לשיפור מצבם. ככלל, שמירת ארבעת העקרונות הבאים תסייע להפוך את המשבר להזדמנות.
שיווק מעגלי כל השנה
התפיסה הטבעית אומרת כי בשל האטה בקצב ההזמנות הנגרמת מגל הטרור, אתרים ומדריכי תיירות מצמצמים בהוצאות. באופן די אבסורדי - הנטייה הטבעית של מנכ"לים בחברות קטנות הנה לצמצם במשאבי השיווק (טעות שחוזרת על עצמה גם בתחומי עיסוק אחרים). לדידם, קל יותר לצמצם באגפים הנוגעים לקידום תקשורתי, יחסי ציבור וכדומה.אולם, העיקרון הראשון מדבר על שיווק מעגלי כל השנה, 365 יום באופן עקבי ובהתאם לאסטרטגיה מסודרת. כמובן, חשוב לזכור כי ברגעי משבר בדומה לזה שאנו חווים כיום, צריכה להיות חשיבה מחודשת באשר לאופי המסרים השיווקיים, אך בשום פנים ואופן אסור להשהות את פעולות השיווק על בסיס תחושות ארעיות. במילים אחרות, מומלץ לשדר תיירות כרגיל. זה אולי נשמע טריוויאלי וברור, אך טיפ זה יכול להציל מקומות תיירות רבים.
שימוש חוזר בקהל שבוי
שמירה על מעגל לקוחות הכרחית בהקשר של קידום תיירות בזמן חירום. טיפוח הקשר איתם חשוב אף יותר. לשם כך, האמצעים העומדים לרשות העוסקים בתיירות לשמירה על קשר אישי מגוונים. ניתן להפיץ בקלות מסרים ישירים לקהל יעד מוגדר ובהשקעה לא גדולה (למשל באמצעות מערכת ניוזלטר, קבוצות וואטסאפ או רשתות חברתיות). זכרו כי בעלי העניין שבאים אתכם במגע בשגרה הם השגרירים הטובים ביותר - נצלו אותם לטובתכם.
שיתופי פעולה רוחביים
ריבוי המתחרים בתחום התיירות מורגש בייחוד בתקופות משבר. בעוד שאחד סובל מירידה בכמות הדרכות וסיורים, השני סובל מירידה בכמות הלינות. בהקשר זה, ודווקא בשל העובדה כי רבים נמצאים במעגל הפגיעה מן הראוי שייווצרו שיתופי פעולה רוחביים. שילוב ידיים בעתות משבר יסייע בשמירה על עבודה רציפה מצד אחד, ומצד שני יהווה הזדמנות לחיבורים עתידיים (ומקור להגדלת הפרנסה עם סיום המשבר).
מוצר מותאם
מטיילים מטבעם סקרנים ורוצים לחקור מקומות חדשים. אחת הבעיות המרכזיות בהתנהלות תחת טרור נובעת מחוסר בהירות והמגבלה הטכנית לבקר במקומות מסוימים. אם זאת, על אף הנתונים המדאיגים באשר לירידה הדרמטית בכמות המטיילים, קיים פלח לא מבוטל שאינו מושפע מהאיום הביטחוני. כלומר, בעיצומו של גל הטרור קהל זה מחפש אלטרנטיבות לחופשה ולטיול.אם האזור הגיאוגרפי בו אתם פועלים אינו מאפשר לטייל בבטחה, גבשו אלטרנטיבות אחרות (אם תרצו - תכנית ב'). היתרון בהתאמת המוצר התיירותי לקהל היעד הינו בעל חשיבות עליונה להישרדותם של מדריכי טיולים ועסקי תיירות שונים. למרות שאנו חיים בארץ זבת חבל ודבש, ארץ הקודש, הגדילו לעשות - גבשו תכניות מגירה על כל משבר שיבוא בעתיד.
הכותב הוא יועץ תקשורת