סכנות ברשת: 3 טעויות של הורים
בטוחים שהדברים יסתדרו מעצמם אם לא יתערבו לילדים, סומכים עליהם שידעו להיזהר ומאמינים שככה זה אצל כולם ואין יותר מדי מה לעשות. חושבים שהילדים שלכם מספיק גדולים ובוגרים להסתדר בעולם הווירטואלי? כדאי שתחשבו שוב
מה אנחנו לא רואים? אתה חושב שגם הבן שלי חשוף לשיימניג? איך אני כאם יכולה לסייע לבתי כשקבוצת בנות מובילה נגדה חרם אלים? אנחנו חושבים שהילדים שלנו קונים רעיונות לדיאטות קיצוניות דרך הרשת - מה עושים עם זה? המצוקה העולה משאלות של הורים מלמדת פעם אחר פעם על ריקנותו של "ארגז הכלים", זה שצריך לעמוד לצידנו נכון ומוכן לשעת צרה בה הילד שלנו במצוקה ומשווע לעזרה.
אולי יעניין אתכם גם:
הילד מנוצל על ידי ילד אחר - כך תזהו ותפעלו
"כל יום חזרתי מבית ספר עצובה ובודדה"
מה עושים כשאמא ואבא לא מסכימים ביניהם?
אחת התופעות השכיחות ביותר כיום בקרב בני נוער, שאיננה מקבלת תשומת לב ציבורית, הינה התחרות הקיימת בין בני נוער באיתור סרטונים פורנוגרפיים קיצוניים. כמעט בכל סדנה אני נחשף לסיפור של הורה המתאר כי איתר במכשיר הסלולארי של ילדיו קבוצת וואטסאפ בה מתקיימת תחרות אינטנסיבית ויום יומית בין הילדים, הדוחפת אותם לשתף בקבוצה סרטונים פורנוגרפיים.
הילדים המקובלים ביותר נחשבים לאלו המאתרים את הסרטונים הקיצוניים ביותר. כתוצאה מכך עולם התוכן ואוצר המילים של הילדים בקבוצה ניזון מתכני הסרטונים. אי לכך הדיאלוגים בקבוצות אלו הופכים יותר ויותר בוטים ואלימים עם חלוף הזמן. זוהי תופעה מסוכנת ומוחשית המתורגמת בתחילה לביטויים מילוליים ובהמשך עשויה להתפתח לכדי התמכרויות ועיוות בשיפוט המציאות החברתית בה הם מתנהלים.
איך בכל זאת אפשר להגדיל את המעורבות בצורה חכמה בפעילות הילדים ברשת ומאיזה טעויות כדאי להימנע?
טעות ראשונה - "הדברים יסתדרו מעצמם"
ישנם סימנים למכביר שההיסטוריה הטיפולית המודרנית תיעדה, המעידים שהסכנה שם - ודורשת נוכחות והתייחסות הורית. במקרים אלה על ההורים להיערך בהתאם. לעיתים אמנם כאשר הילד נועל את הדלת כשהוא יושב מול המחשב, כל מה שהוא מבקש לעצמו הוא פיסה קטנה של שקט ופרטיות אך צריך לשים לב כאשר מתגברים סימנים אצל הילד כמו:
1. מוחק את ההיסטוריה של האתרים בהם הוא ביקר
2. יושב מול המסך עד לשעות המאוחרות של הלילה
3. מחליף את הלילה והיום
4. עושה הזמנות בלתי מורשות בכרטיס האשראי
5. מזניח את הלימודים לטובת המחשב
6. נמנע מלהשתתף בפעולות משפחתיות (ארוחות, שיחות משפחה וכדומה)
7. מסרב ליציאות בילוי שמרחיקות אותו מן המחשב
8. מאבד עניין בתכנים ופעילויות שלא קשורות במחשב
9. מתפרץ על ההורים, כאשר הם "מפריעים" לו בזמן מחשב
10. מסרב בתוקף לענות על שאלות ההורים בקשר לעיסוקיו במחשב
טעות שנייה - "הילד שלי יודע להיזהר"
משפט אופייני - "אנשים נוטים להגזים עם תיאור הסכנות ברשת. הילד שלי יודע להיזהר". חשיפה ארוכה משמעה הגדלה של ההסתברות להיחשף למקורות הפגיעה. הסכנות ברשת מגוונות וביחס למרביתן אנו מוצאים ש"ארגז הכלים" של ההורה והמיומנות שלו להתמודד איתן כשהן מתרחשות קטנה, לדוגמה: פיתוי ברשת לפעולות אסורות, כגון ניצול מיני, שידול לפעילויות הרסניות (כגון, סמים, הימורים, אנורקסיה, התאבדות), וניסיון לגייס לקבוצות מזיקות.
סכנות נוספות כוללות פיתוי לקניות והתחייבויות כספיות - ילדים עלולים להיכנס להתחייבויות דרך חשבון הנייד, דבר שאינו מצריך אפילו פרטים של כרטיס אשראי. גניבות פרטים, למשל הניסיון להשיג את פרטי כרטיס האשראי או סיסמת משתמש, כדי לנצלם למטרות זרות או לצורך גניבת כספים.
לפייסבוק הורים של ynet כבר הצטרפתם? היכנסו
בנוסף, אלימות ברשת, כגון ניסיונות לבייש ולפגוע באדם ברשתות חברתיות או בבלוגים, על ידי אמירות בוטות, חשיפת תכנים מביכים, הזמנות לחרם קבוצתי חשיפה עצמית מזיקה בבלוגים או ברשתות חברתיות, בצורה שתביא לנזק בהווה או בעתיד. וירוסים וסוסים טרויאניים, המוחדרים למחשב על מנת לפגוע בתקינותו, להשפיע על תכניו או לגנוב מידע. חשיפה לתכנים בלתי מתאימים לגיל, כגון פורנוגרפיה.
טעות שלישית - "זה גשם שיורד על כולם וגם על הילד שלי, שיתמודד"
הניסיון מלמד שדי בהתערבות פשוטה כדי להיות הורים אפקטיביים גם באינטרנט וכדי לצמצם משמעותית את תחושת הנטישה של הילד והפקרתו לסכנות. כדי לגרום לשיתוף פעולה של הילד, צריך ליצור אווירה שיתופית ולבקש ממנו "סיור מודרך" בעולם התוכן הווירטואלי שלו. זאת כדי לחוות את האינטרנט כמו הילד ולגשר על הפערים איתו.
כדאי להכין "חוזה" עם הילדים שתכליתו אינה לצורכי הגברת האכיפה אלא בעיקר לצורך "סימון" אזורי הבעיה ברשת והעברת המסר שאתם מודעים, מכירים ויודעים למה להפנות את תשומת הלב שלכם.
יש לשאול את הילד אחת לכמה זמן אם נחשף להטרדות או תוכן בוטה. השאלה לא נועדה כדי לקבל תשובה כנה מהילד אלא כדי לבסס את הנוכחות ההורית בתודעה שלו, כלומר "אמא ואבא שלי כאן, הם מתעניינים בי והם יהיו שם בשבילי כשאצטרך".
כצעד מניעתי, כדאי לשקול שימוש בהגנה טכנולוגית לגלישה בבית – קיימים היום פתרונות טכנולוגיים מתקדמים ופשוטים לשימוש שמונעים מהילד להיחשף לצד האפל של הרשת, כגון תכנים פורנוגרפיים ואלימות קשה המעניקים ביטחון לילדים וראש שקט להורים. יעילותם של כלים טכנולוגים אלה נבחנת חדשות לבקרים על ידי מומחי רשת ומומחים מתחום מדעי ההתנהגות והתפתחות הילד.
במציאות בה כל תינוק בן שנתיים כבר יודע להעביר מסכים בסלולר ומגיל חמש הוא כבר מבקש סלולר, אסור לנו כהורים לומר "לא ידעתי", "לא מבין", "זו המציאות". הטכנולוגיה יוצרת אתגרים חינוכיים גדולים, וכהורים אנו מחויבים להתאים עצמנו למציאות לפני שהיא תכה בפנינו. קחו אחריות, פקחו על הילדים ובעיקר הבינו – אלימות ברשת היא סכנה מוחשית שחייבים להתמודד איתה.
הכותב הוא פסיכולוג ייעוצי ותעסוקתי מומחה, מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, שמעביר בימים אלו סדנאות להעצמת הורים בחסות חברת תום
- ספקית אינטרנט מהיר עם הגנה לילדים