פורד אדג' 2.0 ליטר - עדיין אמריקאי
פורד אדג' החדש מנסה להשתלב בקטגוריית הפנאי-יוקרה עם הבטחה לנימוסי כביש טובים ותא נוסעים מרווח, איכותי ומאובזר. והוא גם עולה בהתאם
כשהגיע פורד אדג' לישראל בתחילת 2008, הוא הפך מיד להצלחה מסחררת עם עיצוב מוחצן, אבזור נדיב ותג-מחיר אטרקטיבי של כ-200 אלף שקל ומעט מתחרים. שמונה שנים לאחר מכן נוחת הדור השני, אשר ישווק הפעם גם באירופה, עם הבטחה לשדרוג היכולת ומטרה מוצהרת להתחרות בקטגוריית היוקרה. כפועל יוצא, גם תג המחיר קפץ לגזרת הפרימיום וחוצה כעת את רף רבע מיליון שקלים, כבר בגרסת הבסיס.
מתחרים ישירים - קדילאק SRX, ג'יפ צ'ירוקי
מחיר מכונית המבחן (מחיר בסיס) - 295 אלף שקלים (265 אלף שקלים)
טוב - תא נוסעים מרווח, נוחות נסיעה
בסדר - ביצועים, צריכת דלק
טעון שיפור - התנהגות כביש, אבזור בטיחות
ציון סופי:
איך נראה
האדג' הנוכחי נטול ניקל בסבכה הקדמית, ופחות צעקני במראהו. אבל אי אפשר לוותר לגמרי על ביטוי אמריקאי, ולכן הוא עדיין נראה גדול ומרשים, בין היתר תודות לסבכה קדמית משושה, יחידות תאורה גדולות לפנים ואחוריות מתוחות לרוחב דלת תא המטען, עם צמד מפלטים משולבים בפגוש. תא הנוסעים עבר עדכון נרחב יותר, נראה ומרגיש איכותי מבעבר, ומציע לצד שלל תאי אחסון גם בלם חניה אלקטרוני לצד בורר ההילוכים.
אלא שאיכות ההרכבה (בארה"ב) נמוכה מהמקובל בקטגוריה. תפעול מסך המגע מסורבל, המתגים בקונסולה המרכזית קטנים מדי ודורשים הורדת מבט ומתגי השליטה על ההגה לא נוחים לשימוש. המושבים אינם תומכים היטב (בעיקר בירכיים), קורה A מצמצמת את הראות לצד שמאל וזווית ההגה אופקית ומקשה על תנוחת נהיגה ראויה.
מרווח הרגליים לנוסעים מאחור נדיב תודות לבסיס גלגלים שגדל ב-2.6 ס"מ (285 ס"מ בסך הכל) ויש גם מרווח מכובד לכתפיים לראש. גם נפח תא המטען גדל (ב-200 ליטר), אך סף הטענה גבוה מקשה על השימוש בו.
רשימת האבזור מכובדת, אך אינה מיוחדת בהתחשב במחיר שמתחיל ב-265 אלף שקלים ומגיע ל-295 אלף עבור מכונית המבחן. מערכת חיונית להתראה על מכוניות ב"שטח מת" מוצעת רק בגרסה היקרה, אך גם עבורה לא מוצעת כל מערכת בטיחות מתקדמת, מתריעה או אקטיבית. חבל.
דירוג בטיחות משרד התחבורה:
איך נוסע
מנוע 2.0 ליטר מוגדש מפיק 245 כ"ס (עוד 5 כ"ס) ומעביר את הכוח לגלגלים קדמיים דרך תיבת 6 הילוכים אוטומטית. בהתחשב במוצא, לא מפתיע שיש גם V6 בנפח 3.5 ליטר והנעה כפולה קבועה. יחידת הכוח הצנועה יחסית מספקת ביצועים ראויים, אך תיבת הילוכים מהוססת - בהורדת מספר הילוכים - פוגעת ביכולת. גם בחירה במצב ידני (בעזרת מנופים מאחורי ההגה) נתקלת בתגובה איטית ולעיתים אפילו סרבנות.
מערך המתלים (הפלטפורמה משותפת למונדיאו החדשה) מציע כיול מוקפד ונוחות נסיעה טוב, הן התוך העיר על אספלט גרוע והן מחוץ לעיר במהירת גבוהה. התנהגות הכביש טובה משמעותית מהדגם המוחלף, בין היתר תודות לבקרת הכוונת-מומנט המסייעת להקטנת תת-היגוי (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים). זוויות הגלגול עדיין ניכרות, ההגה חסר תחושה ונלחם בנהג תחת האצה, ואילו הבלמים לא הרשימו איבדו יכולת תחת עומס.
בידוד הרעשים מצוין ותצרוכת הדלק הייתה סבירה - בין 13.1 ק"מ לליטר בשיוט, נינוח ועד 7.7 ק"מ לליטר תחת עומס. יש להניח שמערכת עצור-סע הייתה מסייעת לשיפור קל של הנתון החשוב.
איך בסוף
האדג' החדש טוב מקודמו בכל תחום שנית להעלות על הדעת, גם אם אינו מבריק בסיכומו של מבחן. השיפור הזה עשוי אמנם להצדיק תג-מחיר עסיסי יותר, אלא שכעת הוא ממוצב מול מתחרים חזקים עוד יותר. החל בכאלה המציעים יתרון בממדים, שבעה מושבים, מנועי דיזל חסכוניים והנעה כפולה (יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו), ועד רכבי פנאי אופנתיים-יוקרתיים דוגמת אודי Q3 או אף Q5. ומול אלה הוא לא אטרקטיבי מספיק מבחינת איכות ועידון.
בסופו של יום, מתחריו הישירים הם (שוב) רכבי פנאי אמריקאים, למרות השאיפות של פורד. מולם יהיה לו קל יותר.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,999 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 245 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 37.3 קג"מ ב-3,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
אורך | 479 ס"מ |
רוחב | 193 ס"מ |
גובה | 174 ס"מ |
בסיס גלגלים | 285 ס"מ |
משקל | 1,980 ק"ג |
נפח תא מטען | 1,100/2,078 ליטר |
100-0 קמ"ש | - |
מהירות מרבית | 192 קמ"ש |
פליטת מזהמים | - |
קבוצת מיסוי ירוק ישראלי | 15 |
צריכת דלק (יצרן, משולבת) | 10.2 ק"מ לליטר |
מחיר רכב מבחן (החל מ-) |
295 אלף שקלים (265 אלף שקלים) |
כריות אוויר | 8 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן על ידי יורו נ-קאפ |