קרייזלר עברה יד? את אלה היא צריכה להביא
הזיכיון על מותגי קונצרן קרייזלר האמריקאי עבר מחברת מכשירי תנועה לידי קבוצת סמל"ת. זו הזדמנות מצוינת לחדש את היצע המכוניות - ואלה ההצעות שלנו
מותגי קונצרן הרכב האמריקאי קרייזלר-פיאט, ששווקו בישראל עד עתה על-ידי חברת מכשירי תנועה, יעברו בהוראת הקונצרן לידי חברת סמל"ת, יבואנית מותגי הזרוע האיטלקית של קונצרן הרכב. בכך יעברו קרייזלר ודודג' שנמכרו בישראל במספרים נמוכים בשנים האחרונות, יחד עם ג'יפ שנמכר היטב לאחרונה, לידי היבואנית בעלת מספר המותגים הגדול בשוק הרכב המקומי, המחזיקה בנוסף גם בזיכיון לסובארו, פיאט, אלפא רומיאו ועוד.
מכשירי תנועה איבדה את קרייזלר לסמל"ת
צפו: ההיסטוריה של מותג ג'יפ
המעבר הזה עשוי לסמן גם שינוי מסוים בקו המוצרים השמרני יחסית של היבואנית הוותיקה, שבידיה נותרה בעיקר סוזקי היפנית. בסמל"ת רגילים לטפל גם במכוניות מיוחדת הנמכרות במספרים נמוכים, כמו למשל פרארי, או מזראטי ולכן, נדמה כי מנהלי החברה עשויים לחפוץ ולקשט את אולמות התצוגה החדשים של המותגים האמריקאים, בכלים שמעוררים בחובב ההגה תחושות מהסוג הנכון. קבלו כמה מהן, וזו רק הצעה.
ראם Rebel
אתם מביטים בדגם הקומפקטי ביותר - במונחים אמריקאים כמובן - בהיצע הטנדרים של דודג'. ה-1500 מכונה Rebel (מורד) ומציע יכולת שטח גבוהה מהגרסה הרגילה, כתשובה לפורד F150 ראפטור המצליח. הוא מצויד במתלי אוויר המגביהים את המרכב ב-2.5 ס"מ לעומת הדגם הרגיל, ומקנים מרווח גחון סופר-נדיב של 26.2 ס"מ. בנוסף, זרועות מתלה עצמות-עצה כפולות מלפנים ומוטות מייצבים מאחור חוזקו, בולמי הזעזועים וההיגוי כוילו מחדש, וכל זאת כדי לאפשר נסיעה מהירה בשטח משובש. צמיגי שטח קרביים מסוג Toyo Open Country AT במידה 285/70R17 (שווה ל-"33) אמורים לספק אחיזה טובה בקרקע.
היצע יחידות הכוח כולל צמד מנועי בנזין: Pentastar V6 בנפח 3.6 ליטר עם 305 כ"ס, או HEMI V8 בנפח 5.7 ליטר עם 395 כ"ס, שניהם משודכים לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית, תיבת העברה עם הילוך כוח, יחס העברה סופי קצר (1:3.92) ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה. המחיר בארה"ב: 43 אלף דולר.
גרנד צ'ירוקי SRT
ג'יפ גרנד צ'ירוקי מוצע בארה"ב בגרסה שעברה השבחה גנטית בחטיבת הספורט של הקונצרן, SRT (ר"ת Street & Racing Technology) כתשובה לב.מ.וו X5M, מרצדס GLE63 ופורשה קאיין טורבו. הוא מצויד במנוע Hemi V8 בנפח 6.4 ליטר המפיק 475 כ"ס, ומשודך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית. הביצועים עשויים לבייש מכוניות ספורט: 5 שניות בעמידה ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 257 קמ"ש. כדי לחדד את היכולת הדינמית על האספלט, מערכת הנעה כפולה קבועה מוותרת על הילוך הכוח בגרסאות הרגילות, לטובת דיפרנציאל מרכזי אקטיבי שמתעדף את הציר האחורי (יחס של 40/60 עד 30/70, בהתאם למצב הנבחר), דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני, בולמי זעזועים אדפטיביים של Bilstein (מנמיכים את המרכב ב-7 מ"מ), בלמים של Brembo וצמיגי כביש במידה 295/40R20. המחיר בארה"ב: 65,500 דולר.
דודג' צאלנג'ר Hellcat
גרסת Hellcat לצ'אלנג'ר לוקחת את מכונית השרירים האמריקאית למחוזות מכוניות העל. לפחות בכל הקשור להספק המנוע, שעומד על 707 כ"ס ממנוע V8 סופרצ'ארג'ר (מגדש-על) בנפח 6.2 ליטר, רק 20 סוסים פחות ממה שמפיק מנוע V8 של המקלארן P1 (ללא צירוף המנוע החשמלי). הכוח עובר לגלגלים האחוריים דרך תיבת שישה הילוכים ידנית או שמונה אוטומטית. כדי להעביר את הכוח לאספלט, עושה ה- Hellcat שימוש בצמיגי Pirelli P Zero Nero במידה 275/40R20, דיפרנציאל מוגבל החלקה, בולמי זעזועים אדפטיביים של Bilstein (מנמיכים את המרכב ב-16 מ"מ), מוטות מייצבים מעובים ובלמים של Brembo (בקוטר 390 מ"מ עם 6 בוכנות מלפנים ו-350 מ"מ עם 4 בוכנות מאחור). אלו מאפשרים ביצועים דומים למכוניות אקזוטיות; תאוצה ל-100 קמ"ש תוך 3.7 שניות בדרך למהירות מירבית של 320 קמ"ש. מחיר בארה"ב: 64 אלף דולר.
דודג' וויפר
הדור השלישי של אחת המכונית המיתולוגיות שיוצרו בארה"ב, הוא גם שריד אחרון למכוניות ספורט מהמאה הקודמת. למעשה, זו המכונית היחידה בדטרויט, בירת תעשיית הרכב האמריקאית, שנבנית בעבודת יד.
הוויפר מצוידת במנוע V10 אטמוספרי בנפח 8.4 ליטר, עם 2 שסתומים לצילינדר, המפיק 645 כ"ס. אם תגיע ארצה, היא תהיה מכונית הנוסעים בעלת המנוע הגדול ביותר שמשווקת כאן. הכוח עובר לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים ישנה וטובה; ידנית עם 6 יחסים ומצמד המופעל בכוח שרירי רגל שמאל. אוטומט או כפולת-מצמד לא מוצעת אפילו כאופציה. ל-100 קמ"ש היא תגיע תוך 3.5 שניות בדרך ל-313 קמ"ש מרביים. מרכב הוויפר עושה שימוש בשילוב קרבון, אלומיניום ומגנזיום כדי להשיל כ-45 ק"ג, והוא קשיח ב-50% מהדור הקודם. כדי להצעיד את הוויפר למאה ה-21, היא מצויידת במערכת של בולמי זעזועים אקטיבית וחשוב מכך - ABS ומערכת בקרת יציבות שלא הוצעו בעבר. מחיר בארה"ב: 88 אלף דולר.
דודג' דוראנגו
רכב הפנאי של דודג' הוא גרסה מוארכת לג'יפ גרנד-צ'ירוקי עם שבעה מקומות ישיבה. הדור הנוכחי משווק מאז סוף 2010 ומצוייד במנועי בנזין בלבד; V6 בנפח 3.6 ליטר עם 295 כ"ס, ו-V8 בנפח 5.7 ליטר עם 359 כ"ס - שניהם עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה אחורית או כפולה-קבועה. יכולת השטח מוגבלת בהשוואה לגרנד-צירוקי, בשל היעדר הילוך כוח וזוויות מרכב וגחון צנועות יותר. לדורנגו תא נוסעים מרווח (304.2 ס"מ בסיס גלגלים, ארוך ב-34.2 ס"מ מיונדאי סנטה פה), איכותי ומאובזר (מסך מגע בגודל "8.4) וגם תא המטען מציע נפח מכובד שנע בין 487 ליטר בתפוסת נוסעים מלאה ל-2,393 ליטר בקיפול צמד שורות המושבים. בארה"ב מחירו זהה ליונדאי סנטה פה, כך שאם יגיע לישראל הוא עשוי להיות אטרקטיבי למדי. מחיר בארה"ב: 30,500 דולר