מנכ"ל AIG: ביטוח הבריאות לא הפך למובן יותר עבור הצרכן
לדברי שי פלדמן, למרות הרפורמה בביטוחי הבריאות שנכנסה לתוקף בתחילת השנה ונועדה לפשט את המוצרים בשוק הביטוח, ספק אם הפיקוח הצליח בשלב זה לייצר בהירות והבנה בקרב ציבור המבוטחים
רפורמת ביטוחי הבריאות שהחלה לפי חודשיים וחצי היתה אמורה לשפר את מעמדו של הצרכן ולסייע לו בבחירה מושכלת של פוליסת הביטוח, אך נראה שהדרך לשם עוד ארוכה.
"על הנייר הפוטנציאל היה מאוד גדול, אבל אני לא רואה שינוי משמעותי", אומר ל ynet שי פלדמן, מנכ"ל AIG. "חלק מהעניין של הרפורמה היה ליצור בהירות. שהלקוח ידע מה הוא רוכש. אבל אני לא בטוח שהפיקוח הצליח בעניין הזה. אני יודע שיש תוכניות לעשות את זה יותר בהיר ומקווה שזה ישתפר".
נזכיר כי הרפורמה שנכנסה לתוקף בתחילת חודש פברואר, הפרידה למעשה את מרכיבי פוליסת ביטוח הבריאות שהורכבה משלושה חלקים עיקריים - ניתוחים ,השתלות ותרופות.
הרפורמה מתמקדת בפוליסות ביטוח בריאות המבטחות ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בישראל בלבד. היא קובעת פוליסה אחידה שתשווק על ידי כל חברות הביטוח. תנאי הפוליסה יהיו זהים ונקבעו על ידי הפיקוח וההבדל בין החברות יהיה במחיר הפוליסה.
כאמור, סוגי ביטוח אחרים. כגון ביטוח מחלות קשות, ביטוח השתלות, ביטוח תרופות מחוץ לסל וכו', נמכרים בנפרד.
מטרת המהלך היתה להפוך את ביטוחי הבריאות למובנים יותר ולייצר יכולת השוואה נוחה בין פוליסות הביטוח, באמצעות אחידות והפרדה בין הכיסויים השונים והוזלה של פרמיית הביטוח. בנוסף המטרה היא לצמצם את כפל הביטוח הקיים בקרב אלו המחזיקים גם ביטוח פרטי וגם מבוטחים במסגרת השב"ן - הביטוחים המשלימים של קופות החולים.
פלדמן מציין כי ערב כניסת הרפורמה לתוקף נעשה מאמץ שיווקי גדול של חברות הביטוח השונות למכור כמה שיותר מוצרים, אולם בחודשיים האחרונים מכירות הביטוח התמתנו מאוד גם בהשוואה לתקופה שקדמה לכך. "יש כאן פוטנציאל ויש תחרות, אני מעריך שהרפורמה הזו תהיה הרבה יותר משמעותית בעתיד".
הוזלה בביטוח על התנהגות טובה בכביש
פלדמן התייחס גם להוזלה הצפויה בביטוח החובה לרכב, המבוססת על אמצעים שונים המותקנים ברכב, ומאפשרים לנטר את התנהגות הנהג ובכך להזיל את פרמיית הביטוח לנהגים זהירים.
נציין כי חוק ביטוח רכב מנועי קובע את המשתנים שבגינן יכולות חברות הביטוח להעניק הנחה בקביעת תעריף החובה. מדובר ב"רשימה סגורה" והמשתנים הללו נקבעים על ידי המפקח על הביטוח, באישור ועדה משותפת של ועדת החוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים של הכנסת.
המשתנים הללו משפיעים על הסיכון ובהתאמה על מחיר ביטוח החובה לרכב ולאחרונה דנה הוועדה המשותפת בכנסת על הנושא, אך טרם הגיעה להסכמות.
"לנו כבר יש מוצר שמוכיח את עצמו "סייף דרייב", ואנחנו מעניקים הנחה של עד 30%", אומר פלדמן. "יש 2 חברות נוספות שפועלות להוציא אישור ממכון התקנים וברגע שזה יסתדר אני מאמין זה יזרז את החקיקה. אני מעריך כי עד 2020 כל חברות הביטוח יציעו את המוצר, ו- 50% משוק הביטוח בישראל יהיה מבוסס מערכות טכנולוגיות כדוגמת ה'סייף דרייב'".
מנתונים שפרסמה היום (א') החברה עולה כי מאז השקת מסלול הביטוח AIG Safe Drive, למעלה מ- 30% מהלקוחות החדשים בחרו במערכת, המספקת לנהגים משוב על ביצועי הנהיגה שלהם ומאפשרת להם גם לשפר את נהיגתם.
כ- 50% מלקוחות AIG Safe Drive שחידשו את הפוליסה היו זכאים להנחה, הנעה בין 5% ל- 30%: מעל שני שליש מהם זכאים להנחה של 10%-20% הנחה, ו- 10% מהם זכאים ל- 25% הנחה ומעלה. "המערכת אינה קונסת על ציון נמוך בגין נהיגה שאינה בטוחה", מוסיפה יפעת רייטר, סמנכ"ל מוצרי פרט ב- AIG . "שמחנו לראות כי אימוץ המערכת נעשה בקרב לקוחות מגוונים ללא אפיונים בולטים כגון גיל או מגדר".
לאחרונה הושקה גם אפליקציה המאפשרת לנהג לעקוב בזמן אמת אחר איכות נהיגתו, ולקבל התראות על אירועי נהיגה חריגים – בלימות פתאומיות, תאוצות חריפות, סטייה מנתיב וכו'. האפליקציה פותחה בשיתוף עם איתוראן.
מנתונים שהציגה החברה עולה כי חל גידול הגידול בהיקפי הפעילות, בעיקר בתחום הרכב וביטוח הסייבר, והחברה רשמה רווח של 90 מיליון שקל ב- 2015, לעומת רווח של 83 מיליון שקל אשתקד. ב- 2015 החברה עברה לראשונה רף הכנסות של מיליארד שקל, גידול של 6.3% בהשוואה לשנה הקודמת.