כך יוכלו תלמידי בתי הספר להתאהב בלימודי המדעים
משרד החינוך וחברות ההיי-טק מוצאים דרכים יצירתיות לעניין את התלמידים במקצועות המדעיים. למשל, באמצעות משחקים וסרטונים משעשעים מהרשת. כתבה אחרונה
בשיתוף חברת "טבע"
בסוף השיחה עם מוהנא פארס, ראש התוכנית הלאומית למתמטיקה ולמדעים במשרד החינוך, לא יכולתי להתאפק ושיתפתי אותו בהרגשה שלי, שכישראלי אני גאה שהוא "צאר המתמטיקה והמדעים של ישראל במשרד החינוך."
פארס עומד בראש התוכנית שמטרתה להכפיל בתוך ארבע שנים את מספר התלמידים הלומדים 5 יחידות מתמטיקה מקרוב 9,000-ל,18,000-ל להכפיל את מספר המורים 1,000-מ 2,000-ל ולהגדיל את מספר התלמידים במקצועות המדעיים.
עד כה הושקעו כספים רבים ונעשות הכשרות של מורים למדעים כדי לעמוד במשימה. גויסו 500 אנשי היי-טק מצטיינים, המלווים בהתנדבות את המורים למתמטיקה ולמדעים כל שנת הלימודים. נציגי חברות היי-טק מובילות כמו אינטל, יבמ, מייקרוסופט, סאנדיסק ומארוול נפגשים עם התלמידים במשך השנה בבתי הספר ובמתקני החברה וחושפים אותם לחידושי הטכנולוגיה ולסביבת העבודה בהיי-טק.
"משרד החינוך ותעשיית ההיי-טק החליטו כי התלמיד נמצא במרכז. נביא לו את המדע והמתמטיקה באמצעים שהוא מורגל ואוהב," אומר פארס, ומספר על סרטונים מדליקים שהורדו מהרשת ומוצגים לתלמידים כחלק מהלימוד, שבאמצעותם הוא הופך למשעשע ומשחקי. למשל, קבוצות וואטסאפ שבהן משתתפים לומדי מדעים, וכל מי שמתקשה פונה למורה בשאלה והמורה משיב.
בשיתוף מכון ויצמן למדע בונה משרד החינוך 20 תוכניות לימוד מבוססות סרטונים קצרים ומשעשעים המחברות בין מדעים ומתמטיקה ובין ההיסטוריה והפילוסופיה של המדעים. "אני רואה בזה צדק חברתי," אומר פארס, "להביא את האוריינות המדעית והטכנולוגית לכל האוכלוסיות," הוא אומר, ומצטרף לדעתה של פרופ' אילת ברעם-צברי, ראשת קבוצת תקשורת המדע בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, שרואה בלימודי המדעים והטכנולוגיה כלי קריטי במאבק לצדק חברתי.
כדי להשלים את התמונה, אומרת פרופ' יהודית דורי, דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, כי המוסד מנהל תוכנית המכשירה כל בוגר טכניון שרוצה לעסוק בהוראה, ובתוך 4 סמסטרים הם מקבלים תעודת הוראה ומלגה מיוחדת מנשיא הטכניון, כך שהלימודים שלהם בעצם לא עולים להם כסף.
לדבריה, "אני גאה שבטכניון יש 350 סטודנטים שלומדים בשני מחזורים. בוגרינו נחטפים באזור חיפה והצפון, ולפעמים עוד לפני שמסיימים את הלימודים כי המחסור גדול כל כך," אומרת פרופ' דורי.
גם פרופ' דורי וגם פרופ' ברעם-צברי מספרות על דור חדש של מורים למדעים, עם ברק בעיניים, בכלל זה אנשים שעבדו במשרות בכירות בהיי-טק ועכשיו הם רוצים פרק חדש - הוראת מדעים לדור הבא. "מערכת חינוך טובה לא מתבססת על כמה טאבלטים ומחשבים יש בכיתה, אלא על הקשר שבין מורה לתלמיד," היא אומרת.
יש פתרונות נוספים. ד"ר ראלף לאופר, מבכירי חטיבת המחקר והפיתוח הגלובלי בטבע, חושב שהלימוד באוניברסיטאות צריך להיות חינם: "אנחנו עם חכם. עובדה ששתי התרופות הכי גדולות של טבע הגיעו ממכון ויצמן ומהטכניון. צריך להנגיש את הלימודים באוניברסיטה לכולם."
פרופ' אבי זהבי, דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן, אומר שהמדינה צריכה לאפשר בחינם מכינות לכל משוחררי צה"ל כדי לשפר את הבגרות וללמוד מתמטיקה ופיזיקה מוגבר. אז מי שילמד מתמטיקה, מדעים, הנדסה או מחשבים לא ישלם שכר לימוד, ולומדי מדעי הרוח או החברה ימשיכו לשלם שכר לימוד? פרופ' זהבי: "אני בעד שכל סטודנט למדעים או לטכנולוגיה יחויב ללמוד קורסים בהיסטוריה ובפילוסופיה, שלא נוציא רק טכנוקרטים."
יורם יעקובי, מנכ"ל מרכז המו"פ של מייקרוסופט ביש - ראל: "עם משרד החינוך וקרן רש"י החלטנו להכניס תכנות כבר בכיתה ג' כי אנחנו מניחים שמתמטיקה היא לא תמיד כיף, אבל תכנות נתפס אצל ילדים ונוער ככיף," הוא אומר. "רק לפני שבוע הצלחתי לשכנע תלמיד כיתה י' מירכא לבחור במדע וטכנולוגיה והצלחתי. בכלל, צריך לעודד עוד יותר ערבים, שהם רק 18% באוכלוסייה אבל 25% בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, וזה נהדר."
סיפור דומה מספרת גילי גינזבורג ממעבדות המחקר והפיתוח של יבמ בישראל המעסיקות יותר 1,000-מ עובדים. "אנחנו עושים פעילויות עם תלמידי חטיבות הביניים לפני שהם בוחרים מגמות, ומנסים לשכנע אותם לבחור במדעים ובטכנולוגיה או בהנדסה. לפני כמה שבועות קיימנו את שבוע המהנדס, הגיעו אלינו 1,200 תלמידות ותלמידים שראו איך נראה מרכז פיתוח של יבמ מבפנים," היא מספרת.
גם יבמ שולחת חונכים בהתנדבות שמלמדים את התלמידים מתמטיקה, מחשבים וטכנולוגיה ועוזרים להם לעלות ממתמטיקה של 4 יחידות למתמטיקה של 5 יחידות.
"מאז הפגנות המחאה החברתית של ,2011 צעירים רבים, גם כאלה שבאים לראיונות עבודה, מתעניינים מאוד במעורבות הפירמה בחברה ובאופני העזרה שלה לקהילה, וזה נהדר," אומרת גינזבורג ומוסיפה כי יש להם תוכניות שנועדו לעודד תלמידות לבחור במדעים ובטכנולוגיה.
את הפתרון הרדיקלי ביותר מציע ד"ר זאב רותם, מנכ"ל רותם אסטרטגיה. לדבריו, המדינה צריכה להעדיף את אנשי הפיתוח העובדים בחברות ידע ישראליות, ולא לגזור גזירה שווה על מי שעובד במרכזי פיתוח ישראליים של חברות רב-לאומיות. "ישראלי שעובד בחברת ידע ישראלית תורם למדינה הרבה יותר. אפשר לתת הקלות במס הכנסה לישראלים שעובדים כאנשי פיתוח בחברות ידע ישראליות," הוא אומר.
לראשונה: מסלול המורה למדעים בתחרות "המורה של המדינה“ דרושים: מורים למדעים
מסלול המדעים, שהושק השנה לראשונה ביוזמת טבע, נולד על רקע המחסור החמור במורים למדעים בישראל. טבע שמה לה כערך עליון לקדם מצויינות מדעית בישראל, ומאמינה שמסלול זה יסייע להעלות על סדר היום את הצורך הלאומי בחינוך למדעים.