יונדאי אלנטרה במבחן מקומי - במגמת שיפור
יונדאי אלנטרה, המשפחתית החדשה של יונדאי, חוזרת לשמה המקורי בדגם חדש לחלוטין. לקחנו אותה למבחן על הכביש הישראלי
מתחרים - טויוטה קורולה, מאזדה 3, סקודה אוקטביה
מחיר רכב מבחן (בסיס) - 133.5 אלף שקלים (131.7 אלף שקלים)
טוב - אבזור, נוחות נסיעה
בסדר - עיצוב, ביצועים
טעון שיפור - איכות תא נוסעים, מחיר
ציון:
איך נראה
העיצוב החיצוני של האלנטרה מרשים מבעבר, ומוסיף לה ממד של נוכחות על הכביש. סבכה קדמית עמוקה ובולטת (עם המון כרום), פגוש עם פתחי אוורור מודגשים בקצוות, יחידות תאורה משולבות לד הנמתחות לאחור, פנסים צרים וארוכים מאחור ותא המטען שעוצב עם מעין מסיט אוויר בקצהו. שינויים אלה הופכים את האלנטרה לא רק לנאה יותר, אלא גם מסייעים להפחתת מקדם הגרר לפי יונדאי.
יונדאי מגדירים אל האלנטרה כחדשה לגמרי, למרות שהיא שומרת על בסיס גלגלים זהה ל-i35 היוצאת (270 ס"מ). המרווח במושב האחורי נדיב ויש גם פתחי מיזוג אחוריים, אך כיסוי פלסטיק פשוט בגב מסעד המושבים הקדמיים, מעניק תחושה זולה. נפח תא המטען לעומת זאת התכווץ (ב-27 ליטר ל-458 ליטר), הוא מכיל גלגל חלופי קטן וכבעבר בעל מפתח קטן הפוגע בשימושיות.
התחושה מלפנים מרווחת מבעבר, תודות לקונסולה מרכזית רחבה הפונה לכיוון הנהג ומציעה מסך מגע ("8) עם מערכת "קונקטד-קאר". אלא שעיצוב הפנים שבלוני (בעיקר בגוון שחור), חלק מדיפוני הפלסטיק נוקשים ומחוספסים, הפעלה בנגיעה יש רק למתג פתיחת חלון הנהג ואין אפשרות לבטל את כרית האוויר מלפנים. המושבים נוחים ומציעים תמיכה סבירה, ויש תאי אחסון רבים ושימושיים (כולל תא למשקפי שמש ותא כפפות מקורר).
לאלנטרה תג-מחיר גבוה ממרבית מתחרותיה. גרסת הבסיס עולה 131.7 אלף שקלים ומיועדת לשוק המוסדי, בעוד ש-1,800 שקלים נוספים תיאלצו לשלם עבור ה"סופרים" הבכירה שהתייצבה למבחן. לזו האחרונה אבזור נדיב יותר, כולל בקרת אקלים מפוצלת, חיישני תאורה וגשם, מראות מתקפלות חשמלית וחלון שמש.
בפן הבטיחותי מציעה האלנטרה שבע כריות אוויר ומערכת "מובילאיי" כסטנדרט, המקנה ציון בטיחות 6 ממשרד התחבורה. עם זאת יש לציין כי בחו"ל מצוידת המכונית במערכות בטיחות מקוריות, מתקדמות ואקטיביות כמו שמירה על נתיב, בלימה אוטומטית במצבי חירום, התראה על עצמים בשטחים המתים ועוד. ראוי לציין כי האלנטרה טרם נבחנה במבחני הריסוק של יורו Ncap.
דירוג הבטיחות של משרד התחבורה:
איך נוסע
יחידת הכוח עברה בירושה מהדגם הקודם; 1.6 ליטר עם 127 כ"ס ו-15.8 קג"מ, אלה 5 כ"ס ו-0.3 קג"מ פחות מהדגם היוצא. הסיבה לירידה בנתוני התפוקה היא תוכנת ניהול מנוע מעודכנת שנועדה לשפר את תצרוכת הדלק ולהקטין את פליטת המזהמים. כבעבר הוא משודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית שמחפה בעזרת פעולה רהוטה על התפוקה הנמוכה יחסית.
בגרסה החדשה התווסף בורר עם שלושה מצבי נהיגה (חסכוני, רגיל וספורט)האמור לשנות את תגובת המנוע, תיבת ההילוכים ותגבור ההגה. בפועל ההבדלים זניחים עד בלתי-מורגשים. לטענת יונדאי, הביצועים נותרו זהים ל-i35. המשמעות היא כי כמו בעבר, תחת עומס - כמו יציאה לעקיפה בעליה למשל - תורגש חולשתו של המנוע המיושן יחסית, ובעל רצועת הכוח הצרה.
מערך המיתלים באלנטרה עבר כיול מחדש, והתוצאה מורגשת. ספיגת המהמורות טובה יותר בכביש עירוני, ולמרות שבמהירות גבוהה חסר ריסון ראוי, הנסיעה עדיין מהנוחות בקטגוריה. שיפור משמעותי לא פחות ניכר בבידוד רעשי מנוע, דרך ורוח.
גם נימוסי הכביש שופרו, לאלנטרה אחיזת כביש גבוהה למדי (בין היתר תודות לצמיגים איכותיים בגרסה הבכירה). התנהגות הכביש צפויה ובטוחה והבלמים הפגינו עמידות ראויה. תצרוכת הדלק הייתה סבירה בלבד ועמדה על 11.7 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, בין היתר עקב היעדר מערכת Stop&Start.
איך בסוף
האלנטרה טובה בכמעט כל סעיף מה-i35 המוחלפת. השינויים הבולטים לטובה הם: נוחות הנסיעה, בידוד רעשים והתנהגות כביש, כשאליהם נוספה רשימת אבזור מכובדת בגרסה הבכירה. אלא שתא הנוסעים עדיין אינו איכותי דיו, יחידת הכוח מציעה ביצועים סבירים בלבד ותג המחיר גבוה ב-4,000-5,000 שקלים בהשוואה למתחרות הבולטות. האם האלטרה מסוגלת לעצור את נדידת הלקוחות הפרטיים לרכבי הפנאי? בפירוש לא. האם היא תמכר היטב בציי הרכב? ללא ספק כן.
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח / סוג דלק | 1,591 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 127 כ"ס ב-6,300 סל"ד |
מומנט מרבי | 15.8 קג"מ ב-4,850 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
אורך | 457 ס"מ |
רוחב | 180 ס"מ |
גובה | 145 ס"מ |
בסיס גלגלים | 270 ס"מ |
משקל | 1,250 ק"ג |
נפח תא מטען | 458 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.6 שניות |
מהירות מרבית | 195 קמ"ש |
פליטת CO2 | 149 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 6 מתוך 15 |
צריכת דלק (יצרן, משולבת) | 15.6 ק"מ לליטר |
מחיר |
133,500 שקלים |
כריות אוויר | 7 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחנה |