המכוניות שלא לקחתם בחשבון בעת קניה, וחבל שכך
רוכש הרכב הישראלי שמרן בדרך כלל, ומעדיף לקנות מכונית מוכרת, עדיף פופולארית ואם אפשר - כזו שיש גם לשכן מקומה 2. אנחנו כאן כדי להסביר לכם למה זו טעות, ולהציג מספר אלטרנטיבות ראויות
שוק הרכב הישראלי נגוע בשמרנות יתרה, עם חיבה היסטורית למשפחתיות במרכב סדאן, מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית. בשנים האחרונות ניכרת אמנם בחירה ליברלית יותר, תוך פזילה לקטגוריות מיני ורכבי פנאי, אך עדיין - זהו אחד משווקי הרכב היותר-שמרניים. וכן, יש לנו תרבות מוטורית עדרית וכן, ההנחה הגורפת אצלנו היא שאיכות וטיב המוצר נמדדים לפי מספר הבוחרים בו. כמובן שזו טעות. לכן החלטנו להציג לכם רשימה ראשונה בסדרה ששמה יכול להיות "המכוניות שלא ממש לקחתם בחשבון", או "הדגמים שכדאי לכם לקנות למרות שתהיו כנראה במיעוט".
במילים פשוטות, קבלו מספר מכוניות בקטגוריות שונות שנמצאת כנראה מחוץ לרשימת האפשרויות שלכם, מסיבות מגוונות ואולי לגיטימיות, אך אף אחת מהן אינה קשורה ליכולת ו-או לתמורה.
סאנגיונג רקסטון - אחרון גיבורי הפעולה
סאניונג רקסטון הוא כנראה רכב הפנאי-שטח הפחות אטרקטיבי - מבחינת מראה ותדמית - שיש לשוק המקומי להציע. הוא נראה מיושן, עושה שימוש בטכנולוגיה שיש מודרניות (בהרבה) ממנה ומיוצר בקוריאה, הרחק-הרחק ממולדת השטח (אנגליה) או שוק הפנאי הגדול בעולם (ארה"ב). ובכל זאת, רק מעטים מודעים לכך שמדובר ברכב השטח שבעה-מקומות-טורבו-דיזל-אוטומטי הזול בישראל. מעטים עוד יותר מודעים לכך שהרקסטון הוא אחד הדגמים הוותיקים ביותר שנמכרים כיום, ובעיקר אחד ששומר אמונים באופן נדיר למכלולי שטח חסונים, מאז הושק לפני עשור וחצי. כל אלה מקנים לו יכולת שטח מפתיעה וראויה, כזו שתאפשר לכם לטפס ולגלוש במעלות מדבריים. ולא רק להניח גלגל קדמי ימני על שפת מדרכה ברמת אביב, האתגר הגדול ביותר עמו מתמודדים 95% מהקולגות שלו הנושאים לוגו רב-הילה. וכמעט שכחנו - הוא בהחלט רכב ראוי ביומיום, עם יכולת כביש סבירה, מקום להמון נוסעים ותג-מחיר כמעט מגוחך ביחס למתחריו.
מנוע: ארבעה צילינדרים, טורבו-דיזל, 2,157 סמ"ק, 178 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה, הילוך כוח
זינוק ל-100 קמ"ש (יצרן): 9.9 שניות
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 13.5 ק"מ לליטר
מחיר: 227 אלף שקל
סאנגיונג רקסטון במבחן דרכים
פיז'ו 208 GTI - סימן שאתה עדיין צעיר
פיז'ו 208 GTI היא יורשת ראויה לאחת המכוניות היותר-מפורסמות של המותג הצרפתי, ה-205 GTI. זאת, בניגוד לרשימה לא קצרה של דגמים שנשאו את הספרה 2 בפיז'ו ולא הזכירו כלל את היכולת של האם המלכה. היא נראית מצוין, מציעה ביצועים מאד ראויים, יחד עם התנהגות כביש מושחזת ביחס למקובל כיום, מהנה ומתגמלת לנהיגה. כל אלה אפיינו אותה כמובן גם כשהגיעה אלינו במקור. אבל, היא לא הייתה זולה כלל ועיקר. כיום, לאחר שהיבואנית (חברת לובינסקי) החליטה על הוזלות, היא הפכה לפתע לאחת הספורטיביות האטרקטיביות בארץ, אם לא המושכת מכולן במדד הנאה לשקל. שכן בניגוד לרבות ולא רעות, ה-208 הזו מאפשרת לך להיות פוחז בשליטה, עם המון כוח אבל לא יותר מדי, אחיזה מעולה אבל לא מסוכנת ומחיר עסיסי אמנם, אבל נמוך יחסית.
מנוע: ארבעה צילינדרים, טורבו-בנזין, 1,598 סמ"ק, 200 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים ידנית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש (יצרן): 6.8 שניות
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 17.2 ק"מ לליטר
מחיר: 150 אלף שקל
דאצ'יה דאסטר - רב-שימושי, ממש בזול
דצ'יה דאסטר הוא אחד מכלי הרכב היותר-פשוטים שיש לשוק הרכב המקומי להציע. על גבול הספרטני (או אף מעבר לו), עם אבזור שההגדרה "צנוע" עושה עמו חסד, ללא הידור מלאכותי מצועצע שהפך לסימן ההיכר של מכוניות סופר-זולות מהמזרח שנמכרות כאן במחיר מופרך ביחס ליכולתן. העיצוב צנוע בהתאם, ותדמית המותג הרומני כמובן שאינה משדרגת אותו כלל ועיקר. א-ב-ל. זהו רכב פנאי עם יכולת עבירות שאינה רחוקה כל-כך מזו של רכבי שטח טהורים-אמיתיים. לא רק שהוא מצויד בהנעה כפולה, נעילת דיפרנציאל מרכזי והילוך ראשון קצרצר שמהווה תחליף ראויה להילוך כוח, הוא גם קל משקל ומציע מרווח גחון וזוויות מרכב יותר מראויות. הוא גם מספק מקום ראוי למשפחה, אבל כל אלה הן עדיין תכונות שממוקמות רק ממקום "2" ברשימה ומטה. כי מעל כולן מתנוסס בגאון תג-מחיר שישאיר לכם עודף (ממש מעט) מ-100 אלף שקלים. ואיך שלא תביטו בו, זה הופך אותו לאחת הקניות היותר-שוות בשוק הרכב המקומי.
מנוע: ארבעה צילינדרים, טורבו-בנזין, 1,197 סמ"ק, 125 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים ידנית, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש (יצרן): 11 שניות
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 15.6 ק"מ לליטר
מחיר: 100 אלף שקל
טויוטה אייגו גג-נפתח - הכי זול לרוח בשיער
טויוטה אייגו אינה רק עוד מכונית ברשימה ארוכה-ארוכה של דגמים שמשווק קונצרן הרכב היפני, הגדול (עדיין) בעולם. יש הרבה מאד סיבות להתייחס אליה כשונה. חלקן אובייקטיביות, כמו למשל העובדה שהיא פרי שיתוף פעולה סופר-הדוק עם קונצרן PSA (פיז'ו סיטרואן) לפיתוח מכונית מיני עירונית. אחרות סובייקטיביות, כמו למשל העובדה שמדובר ביצרנית שמרנית בכל הנוגע לעיצוב (והפריוס אינה נחשבת. דווקא במקרה שלה מוטב היה לטויוטה להתגבר על הפיתוי לעיצוב "עתידני"), שהוציאה תחת ידה מכונית שובבה למראה, בפנים ובחוץ - אולי אפילו הצעירה והמעניינת ביותר בקטגוריה שלה. היא לא הזולה מכולן, בהתאם לגישה המקובלת בטויוטה לפיה מחיר הדגמים צריך דווקא להיות גבוה במקצת מהמתחרות, אבל במפתיע, גרסת הגג-נפתח שלה הופך אותה למכונית הזולה בארץ בה ניתן לשזף את הפדחת תוך כדי נסיעה. גם זה משהו, חייבים להודות.
מנוע: שלושה צילינדרים, בנזין, 998 סמ"ק, 69 כ"ס
תמסורת: חמישה הילוכים ידנית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש (יצרן): 14.2 שניות
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 24.4 ק"מ לליטר
מחיר: 70 אלף שקל
קדילאק ATS-V - טיל בליסטי, זול
קדילאק, מותג היוקרה האמריקאי שהוכתר בארה"ב כ"זקן" ביותר על הכביש, עובר מהפיכה של ממש. מהפיכה שניצניה החלו לפני מספר שנים, וכזו שצוברת תאוצה אדירה בשנה-שנתיים האחרונות לא רק עם מגוון דגמים מתחדש ללא הרף, אלא גם מבחינה ניהולית ותכניות לעתיד. ולמרות שבכירי קדילאק חוזרים בשיחות אישיות שוב ושוב על הבקשה שלא להשוות אותם למותגי יוקרה גרמנים, אלה חד-וחלק המתחרים הראשיים שלהם. היו ויהיו. בהתאם, המתחרות הישירות של ה-ATS-V, הגרסה המאד שרירית למכונית הסדאן הקטנה (במונחים אמריקאים), הן ב.מוו M3 ומרצדס C63 AMG, אם לנקוב בשני שמות מאד מוכרם. אז נכון, אין לה את ההילה והמסורת הספורטיבית של חטיבות M או AMG. אין לה עדרי מעריצים, וספק אם היא תשמש אי פעם (בין היתר מסיבות אלה) כאמת מידה ליכולת דינמית. וכן, ספק אם תטעו לכנות אותה אנדרדוג בחבורה המרשימה אליה היא שייכת. אבל חשוב מאד לזכור כי היא מציעה ביצועים זהים (ואף עדיפים מבחינות מסוימות) לצמד הגרמניות, ועל המסלול היא מביסה אותם לא פעם.חשוב לא פחות, אם אתם חלק מהקהל המאד אקסלוסיבי ששוקל רכישה של מכונית כזו, היא עשויה לחסוך לכם יותר מ-200 אלף שקל בחשבון הבנק. סוג של מציאה.
מנוע: V6, טווין-טורבו בנזין, 3,564 סמ"ק, 461 כ"ס
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש (יצרן): 4.1 שניות
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 8.1 ק"מ לליטר
מחיר: 470 אלף שקל