שתף קטע נבחר
 

יוצאות לדרך משותפת

אנחנו רוצים שהילדים שלנו ישאפו להגיע רחוק, אנחנו מדרבנים אותם להשקיע, אבל לרוב הכל בדיבורים - ענת אדרי החליטה לעשות מעשה ובגיל 42 החלה בלימודים גבוהים כדי להראות לבתה סתיו שאם רוצים, הכל אפשרי

בשיתוף חברת "טבע"

 

"אמא, בואי נצא לדרך משותפת, את תגשימי את עצמך, ואני אוכיח לך שאפשר לסיים עם תעודת בגרות מלאה במסלול שאליו אני רוצה לעבור" – כשסתיו אדרי אמרה לענת, אמה, את המשפט הזה, היא פתחה עולם חדש בפני שתיהן, כזה שבו אפשר לעשות הכל.

סתיו וענת אדרי
סתיו וענת אדרי

ענת (46), אמא ל-4 בנות: דניאל (20), סתיו (18), עומר (15) וצח (12), נישאה בגיל צעיר והחלה לעזור בעסק המשפחתי. "החיים שאבו אותי", היא מספרת, "והתקדמו במסלול פחות או יותר שגרתי". כשסתיו החלה את לימודיה בתיכון, היא לא התחברה ללימודים וביקשה מהוריה להצטרף למסלול העתודה של מצוינוטבע. ההורים לא הסכימו.

"הסירוב לתת לסתיו להצטרף למסלול נבע מחוסר ידע, רציתי שהיא תמשיך ללמוד, שתעשה בגרות ותראה שהיא יכולה לעשות הכל, שלא תוותר כמו שאני עשיתי", אומרת ענת.

 

"התחלתי במסלול לימודים דורש ומחייב שנקרא 'עתידים'", מסבירה סתיו. "שם צריך לעשות 5 יחידות בכמה מקצועות ריאלים וגם באנגלית, ולא הסתדרתי עם זה. לעומת זאת, במצוינוטבע מדובר בתעודת בגרות מלאה, אבל הרחבה של 2 מקצועות ותהליך למידה שמאפשר יותר מקום לבטא את עצמך, יש לך יותר אוויר לנשימה, וזמן פנאי לחברים מעבר לזמן בכיתה, אלו זה דברים שהייתי זקוקה להם.

 

"לא רציתי לאכזב את ההורים. אני גדלה בבית שיש שאיפה למצוינות וזה מובן מאליו, חינכו אותי ללמידה, אבל אני, מבין כל האחיות, פחות מתחברת לזה. ידעתי כמה זה חשוב להורים, שאני אלמד, ולכן נורא רציתי לעבור לכיתה של מצוינטבע, אבל ההורים לא ממש הכירו את המסלול הזה והשאיפה שלהם היתה שאהיה בטופ שבטופ, אז הם לא הסכימו בהתחלה.

כיתת מצוינוטבע (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
כיתת מצוינוטבע(צילום: אביהו שפירא)
 

 

אז אמרה סתיו לענת את המשפט ששינה הכל - "אמא תמיד שם כדי להקשיב ולשוחח, היא תמיד אומרת לנו שאנחנו יכולות ומסוגלות, אז אמרתי לה שנעשה את זה יחד, שאני אוכיח לה ששתינו יכולות."

 

כך, בגיל 42 ענת מצאה את עצמה מתחילה חיים חדשים במקביל לשגרה המוכרת. "הבנתי שאני לא רק צריכה לתת הרצאות לבנות, אלא גם לתת דוגמה ולהוכיח שאף פעם לא מאוחר מדי לכלום, וצריך ללמוד משום שזה המפתח להצלחה."

 

עם תמיכה מהסביבה והמשפחה, ענת יצאה ללימודי משפטים וסתיו הצטרפה למסלול העתודה של מצויוטבע, שם מצאה את המקום שלה והשקיעה את כל כוחה בלימודים, כמו שהבטיחה.

 

"אמא תמכה ועזרה לי ונתנה לי את המקום שלי לבטא את עצמי ולהיות מי שאני, ומצוינטבע מאד עזרו בתהליך, זה מסלול שנותן המון דברים מעבר למה שיש בבית ספר, יש הרבה תגבורים, המורים נבחרים בפינצטה, לומדים בקבוצות לימוד קטנות ויש תיקונים ועזרה ותמיכה, משהו שאני לא מכירה במסלולים אחרים", מספרת סתיו.

 

"המסלול של מצוינוטבע הוא דבר מדהים שנתן לסתיו המון וממש עטף אותה במסגרת שמתאימה לה", אומרת ענת. "היא מצאה את המקום שלה עם מורים שיודעים כיצד להתנהל איתה ומולה ולא נגדה. יש לה מחנך, שאול יום טוב, שכל החיים אוקיר לו על מה שהוא עשה, משום שהוא יודע שלא כל הילדים עובדים לפי הספר ויש כאלה שצריך מעבר, והוא מצא את המסלול המשותף שלהם ביחד".

 

היום ענת מסיימת שנה שלישית במשפטים בקרית אונו ומתחילה בלימודי התואר השני.

"אני מרגישה שאני מגשימה את עצמי, ואם אני הגעתי למקום הזה, אז אין אחת שלא יכולה להגיע למקום הזה. חשוב לי מאד לשמש דוגמה, אני אמא ל-4 בנות שבאה ממקום של לגדל אותן ולנהל בית ולעזור בעסק, ולהיות חלק ממסגרת משפחתית שבה לכל אחד יש מקום ספציפי מוגדר, שלא תמיד קל לצאת ממנו.

 

"יחד עם זאת, הבנות חונכו להיות פמיניסטיות, לבנות לעצמן מערכת כלכלית שהן יוכלו להחזיק את עצמן ללא עזרה, לצמוח ולהיות בפרונט, ופתאום גם לי היה ויש את המקום הזה של הצמיחה, וכל הבית נכנס לתהליך הזה. בסופו של דבר, זו הרגשה נהדרת להרגיש שאת שווה ומסוגלת. אני חוויתי את זה בגיל 40 פלוס ואני יודעת שהן יחוו את זה מוקדם יותר."

 

לעוף גבוה ולהיות מודל לחיקוי

אנחנו מדרבנים את הילדים שלנו לעשות כמה שיותר, להתאמץ ולשאוף גבוה, ולעיתים קרובות אנחנו שוכחים שילדים רואים בנו, המבוגרים, מודל לחיקוי, שאם נדחוף אותם במילים ולא נראה להם שגם אנחנו עושים הכל כדי שיהיו לנו חיים טובים יותר, הם ימשיכו בדרכינו.

 

ענת, בעזרת עידוד מהמשפחה ובגלל שדחפה את בנותיה לשאוף גבוה, הפכה למודל לחיקוי עבורן. "עצם זה שאני יצאתי ללמוד, נתן לסתיו סוג של רצון להוכיח את עצמה, 'אם אמא שלי מצליחה, גם אני יכולה'", היא אומרת.

 

"זה היה דבר מדהים", מחזקת סתיו את דבריה. "בהסתכלות על אמא, היא כאילו היא חוותה לידה מחדש, מלאה יותר בהערכה עצמית, יש את המקום שלה והיא הולכת ולומדת, והיא הכי מודל לחיקוי עבורנו, ואנחנו מעריצים את הדרך שהיא עושה, מלאות בגאווה. לא ידענו מאיפה היא הביאה את זה, היא מגדלת משפחה גדולה ומצליחה לעשות עוד את זה. אמא היא בת יחידה שתומכת במשפחה שלה, ובכל החברים שלה וכמובן בנו, היא פשוט סופר וומן", אומרת סתיו בחיוך גאה גם באמא וגם בעצמה, כשהיום היא מסיימת כיתה יב' עם תעודת בגרות מלאה ו-5 יחידות בכמה מקצועות שונים.

 

כיום, ענת אף מרצה בפני תלמידים במסלול של סתיו – "המורה של סתיו העריץ את הדרך שאנחנו עוברות, והזמין אותי להרצות על מחשבה ואמונה מקדמת מציאות, בפני התלמידים כדי שיבינו כמה זה חשוב.

לא רק לדבר אלא גם לתת דוגמה (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא רק לדבר אלא גם לתת דוגמה (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)
 

"בתהליך שלמדתי, כאדם מבוגר, למדתי המון מהבנות, והבנתי שצריך לדעת להקשיב לילדים. שאול אמר לי פעם משפט שהפך למוטו מבחינתי: 'השפה של הילדים שלנו השתנה ומי שלא לומד אותה לא יצליח עם הילדים של היום. תלמדי את השפה יהיה לך יותר קל'.

 

"ובאמת כשאתה לומד את זה, אתה מתקשר איתם והכל הרי קשור בתקשורת והבנה", מסכמת ענת, וסתיו מחזקת את דבריה: "אני חושבת שהקשבה והכלה זה משהו שכל מורה וכל אחד צריך, להקשיב ולא רק לשמוע, לדבר בגובה העיניים, שהילד יבין שרוצים בטובתו ולכל דבר שיש לו לומר יש אוזן קשבת, משום שכשאתה מאמין בדרך ובתלמיד, הוא יכול להגיע לשמיים."

 

שיתוף פעולה לטובת כולם

"השיעור החשוב באמת של תכנית מצוינוטבע הוא לקחת אחריות על מסלול החיים ולסייע בגיבוש ההבנה שכדי להגיע להישגים כלשהם נדרש מאמץ", אומרת שגית פרכטר-ברצלבסקי, מנהלת קשרי קהילה בטבע, "לעבודת מחקר מדעי נדרשים: תכנון, ניהול מסודר של תהליכים, חשיבה יצירתית, התמודדות עם כישלונות, אמונה והתמדה, ואם יש לך את אלו, השמיים הם הגבול." 

 

"הצורך בתוכנית נולד מתוך רצון להגדיל את מספר הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה מקריית שמונה", מסבירה רינה בן נר- מנהלת תוכנית מצוינוטבע מטעם מכון ברנקו וייס בדרכא דנציגר קריית שמונה. "חברת טבע חיפשה שותף חינוכי מתאים לצאת לדרך ומצאה אותנו, מכון ברנקו וייס, לעשות זאת הלכה למעשה עפ"י תפישות שאנו מאמינים בהם – ראשית ביישום תפיסה הוליסטית המשלבת תמיכה לימודית, העצמה אישית וקבוצתית והרחבת תמונת העתיד כך שתכלול השכלה גבוהה ותעסוקה עתירת ידע. ושנית עבודה משותפת עם בית הספר בצורה של דיאלוג, קשוב לצרכי בית הספר ובגובה העיניים תוך פיתוח מודל ייחודי רב שנתי."

 

כיצד הגעתם למורים ואיך נעשה תהליך הבחירה שלהם?

 

"ראשית, חשוב לומר שאחת מהנחות היסוד על מנת להצליח עם התלמידים היא שהשינויים הרצויים בקרב התלמידים מתחילים בשינויים בקרב הצוות החינוכי והתכנית צריכה לפעול ישירות מול כל המעגלים: תלמידים, מורים, מחנכים, בעלי תפקידים בבית הספר והורים.

 

"אני חושבת שהיופי בתוכנית שלא קיימים באמת אי אלו קריטריונים לבחירת מחנך כיתה במצוינוטבע למעט היותך איש חינוך שמוכן לתת מעבר, ללמוד, להשקיע, להיות עם ראש פתוח ורצון לשתף ולחלוק ובעיקר שאכפת לך מהתלמידים שלך.

 

"מתוך הבסיס הזה בעצם נבנית בתחילת השנה בעזרת הליווי הצמוד אחת לשבוע

של מנחי ברנקו וייס תהליך של בניית אמון וקשר שמבוסס על בניית תוכנית עבודה כיתתית ואישית לכל מחנך התוכנית הינה תוכנית רחבה הכוללת מימדים רבים לתמיכה בתלמיד ולשיפור תחושת המסוגלות שלו אך אין ספק שחלק נכבד ומשמעותי בליווי הוא פשוט האוזן הקשבת החשיבה המשותפת והאפשרות הניתנת למחנך במערכת החינוך להרגיש שיש מישהו לצידו – מסתבר שמורה/ מחנך הוא הרבה פעמים בודד מאוד."

 

האם היה דו שיח עם תלמידים כדי לנסות ולהבין מה יכול לעזור להם להתקדם מבחינת הלימודים, מה הם צריכים מצד המורים?

 

"כמובן. תוכנית העבודה והתהליך השנתי המתקיים במסגרת מצוינוטבע כולל בין היתר ומבוסס על קיום של שיחות אישיות באופן רציף ומדויק בין המחנך לתלמיד. שיחות אלו הינן משמעותיות בתהליך החינוכי ומעבר להעצמת הקשר של תלמיד-מורה הן עוזרות לתלמיד להיות לומד עצמאי המסוגל לנהל בצורה אחראית את הזמן שלו, לעשות סדרי עדיפויות ולקיים את המשימות הנדרשות ממנו. וכשהתלמיד חווה חוויות של הצלחה ושיקוף מצד המחנך בתהליך גם תחושת המסוגלות שלו והערך העצמי משתפרים."

 

היכן פועלת התכנית והאם יש תכנית להתרחבות למקומות נוספים?

 

"התוכנית פועלת רק בבית הספר דנציגר בקריית שמונה ואכן נבחנת ממש בימים אלו האפשרות להרחיב אותה לערים ואזורים נוספים בארץ."

 

האם אתם פועלים בשיתוף עם משרד החינוך והאם יש שאיפות ליצירת שינוי מסוג כזה של חינוך "אחר" בבתי ספר בכל הארץ ?

  

"בשלב זה ובתוכנית זו איננו פועלים בשיתוף עם משרד החינוך אך כמובן שאנו שואפים ליצור חינוך "אחר" ושכמה שיותר בתי ספר בארץ יחשפו וייהנו מכך. מכון ברנקו וייס הינו מכון לטיפוח חינוך חשיבה ויוזמה ואנו מביאים אל תוך בית הספר דרך העבודה עם צוותי ההוראה הרבה מאוד כלים לטיפוח ערכים אלו. לפעמים הדברים שנראים לנו מובנים מאליהם הם בדיוק המקומות אותם אנו צריכים לחזק ולהעצים בתוך מערכת החינוך ששואבת אותנו ליום יום המורכב שלה."

 

מה זה מורה לחיים בעינייך?

 

"מורה לחיים, בעיני, הוא מורה שאנו נוצרים בלבנו, כזיכרון יקר, את הערכים שהנחיל לנו, את אמירותיו, את דעותיו, את אופן ההתנהגות שלו, ומפעם לפעם אנו נזכרים בו בסיטואציות בחיינו ומוצאים שהשפיע בהם- לאו דווקא באופן ישיר. מורה לחיים תמיד רואה את האדם שמאחורי התלמיד ולא אחדים מתוך רבים, אלא כל אחד כעולם ומלואו בפני עצמו."

 

חדש: המורים של המדינה במסלול המדעים

תחרות "המורה של המדינה" יצאה לדרך, זו השנה השמינית, במטרה להוקיר ולתת כבוד למורים שלנו. השנה, בפעם הראשונה, ייבחרו גם מורים במסלול המדעים ביוזמת חברת "טבע".  


פורסם לראשונה 15/05/2016 11:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
כיתת מצוינות
צילום: אביהו שפירא
דגמה אחת לשניה - סתיו וענת אדרי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים