סטארט-אפ חדש של ישראלי מפורשי גוגל: משאית ללא נהג
מכוניות ללא נהג הן כבר עובדה קיימת על כבישים שונים ברחבי העולם. ליאור רון, מבכירי גוגל לשעבר, מבטיח להביא את הבשורה גם לעולם הרכב הכבד
סטארטאפ חדש מסן פרנסיסקו, שאחד ממייסדיו הוא הישראלי ליאור רון, מבכירי גוגל לשעבר, חושף הבוקר בארה"ב מערכת ייחודית שפיתח, המאפשרת להפוך משאיות קיימות למשאיות ללא נהג.
צפו במשאית האוטונומית של Otto:
את המיזם, המכונה Otto, הקים בינואר האחרון בסן פרנסיסקו צוות של בכירים, יוצאי ענקיות עמק הסיליקון גוגל, אפל וטסלה. הסטארטאפ, שנחשף היום לראשונה גם ב"ניו-יורק טיימס", פיתח ערכה מיוחדת הכוללת חיישנים, רדארים, לייזרים, מצלמות, תוכנה וחומרה. את המערכת ניתן להתקין על משאית רגילה ולהפוך אותה לעצמאית. כלומר, לאפשר לה לנסוע, לנווט, לבלום ולהאיץ באופן אוטונומי.
עוד על משאיות אוטונומיות:
משאית העתיד תוצג תוך עשור - הנהג יהיה מיותר
מרצדס: נייצר משאית ללא נהג בשנת 2025
יוזמה הולנדית: משאית ללא נהג
מכוניות אוטונומיות, המסוגלות לנסוע ולנווט באופן חלקי ללא נהג, הן כבר עובדה קיימת, ודגמים ראשונים שלהן, המפותחים כיום במעבדות חברות ההיי-טק והרכב הגדולות בעולם, צפויים לצוץ בכבישים בעתיד הלא-רחוק. החידוש במיזם הוא במתן פתרון גם לבעיית המשאיות.
מתברר כי בארה"ב, נעות על הכבישים 4.3 מיליון משאיות-ענק, שמובילות סחורות ומטענים לאורך מאות אלפי קילומטרים. כיוון שעבודת נהג המשאית היא קשה ותובענית, הענף סובל מבעיות רבות, כמו מחסור בכוח אדם ותאונות דרכים רבות וקטלניות: בארה"ב נהרגים 2,800 איש בממוצע בשנה מתאונות דרכים הקשורות לרכבים הענקיים הללו.
הישראלי ליאור רון, ממייסדי החברה, גדל בקריות, שירת ביחידת המחשוב של חיל המודיעין ולמד מדעי המחשב בטכניון. הוא עבד 9 שנים בגוגל, בין השאר בחטיבת המפות של החברה, והיה מקורב למייסדים סרגיי ברין ולארי פייג'. בהמשך כיהן כמנהל בכיר במוטורולה מוביליטי לאחר שזו נרכשה על-ידי גוגל, והוביל שם פיתוח של סמארטפונים ושעונים חכמים. בשנה האחרונה כיהן כיועץ להנהלת "אלפבית", חברת האם של גוגל.
המכונית האוטונומית של גוגל:
במהלך העבודה בגוגל הכיר רון את אנתוני לבנדובסקי, אחד מאבות פרויקט המכונית ללא נהג של גוגל. "דיברנו רבות על איך הטכנולוגיה של הרכב ללא נהג תשנה את העתיד ותשפיע על החברה האנושית, והרגשנו שאנחנו מחויבים להביא את הטכנולוגיה הזו לעולם כמה שיותר מהר", אמר אתמול רון מביתו בפאלו-אלטו ל"ידיעות אחרונות".
השניים הקימו את Otto וגייסו אליה מהנדסים ומומחים בתחום הרכב האוטונומי מחברות כמו גוגל וטסלה, והביאו אפילו מהנדסים מאפל, אשר הובילו שם את פרויקט המכונית החשמלית-אוטונומית הסודית שהחברה עובדת עליו, לפי הפרסומים. ב-Otto עובדים כיום 40 עובדים. "זהו צוות של תותחים, שמוביל את הנושא ברמה העולמית", אומר רון. "המטרה היא לבנות את הפיתרון כמה שיותר מהר".
ייחודה של המערכת הוא, שניתן להתקין אותה על משאית רגילה, ולהוזיל בכך את העלויות עבור ציי המשאיות. היא לא תהפוך את הנהג למיותר לגמרי, בוודאי לא בעתיד הנראה לעין. בשלב הנוכחי הרעיון הוא, שהנהג, בזמן הנסיעה על הכבישים הראשיים, יהפוך בהדרגה רק ל"משגיח", לאחר הפעלת המערכת האוטומטית (בדומה ל"טייס האוטומטי" במטוסים).
בשלב הראשון תיושם המערכת בפרוייקטים נסיוניים לצורך איסוף מידע. בשלב הבא היא תאפשר נהיגה בטוחה ונוחה יותר. למשל, תאפשר לנהג להפעיל את המערכת בחלקים מסוימים מהנסיעה - לדוגמה בכבישים ראשיים - ולהתרווח במושב ולנוח למשך מספר דקות או שעות. בשלב הרחוק יותר זו תהיה מערכת אוטונומית מלאה, שתאפשר נסיעות מלאות באופן עצמאי, כשהנהג יכול לישון או לנוח במקביל.
על פי רון, מדובר במערכת המיועדת לנסיעה אוטונומית בכבישים מהירים, והיא נחשבת פחות מורכבת ממכוניות עצמאיות המיועדות לסביבות עירוניות.
בחברת Otto כבר ביצעו בהצלחה נסיעות מבחן ראשונות בשלוש משאיות מדגם "וולוו" שצויידו במערכת. עם זאת, בחברה לא מדברים כרגע על לוחות זמנים מדויקים להשקת המערכת באופן מסחרי, וגם לא על מחיר מדויק.
בכל מקרה, Otto תיאלץ להתחרות ביצרניות הרכב הגדולות, שההנחה היא כי הן כבר עובדות על פיתוח משאיות ללא נהג, ובחברות נוספות שמפתחות מערכות אוטונמיות עבור מכוניות. אחת מהחברות הללו היא "מוביילאיי" הישראלית; רון אומר, כי הוא מכיר היטב את "מוביילאיי" אך בין החברות עוד לא נוצר קשר.
באופן חריג, Otto לא גייסה כסף מקרנות וממשקיעים, אלא פועלת במימון עצמי של המייסדים והעובדים. "אני מאמין בכך שאפשר וצריך לעשות דברים משמעותיים שמשנים את החברה", אומר רון. "העצה שלי ליזמים היא תמיד לא לעשות עוד אפליקציה או פיצ'ר, אלא לצאת ולשנות את העולם. אם מכוונים גבוה מספיק ומוצאים אנשים נכונים, אפשר להגיע רחוק".