שתף קטע נבחר

 

רבנים: אסור לאחל מזל טוב להומו שהתחתן

רבנים בולטים בציונות הדתית - מהפלגים הליברליים והשמרניים גם יחד - נדרשו לשאלה האם ההלכה מתירה השתתפות בחתונה של הומואים. התשובה הייתה אחידה: אסור אפילו לאחל מזל טוב. "זו השתתפות באירוע המנוגד לחלוטין לקדושת הנישואין בישראל", אומר הרב יובל שרלו

מיזמי השידוכים בין הומואים ללסביות פורחים , אבל הנישואים החד-מיניים לא ייעלמו מן העולם. האם ההלכה מתירה השתתפות בחתונה שכזו? משאל שנערך בין רבנים מגלה: אסור אפילו לאחל מזל טוב.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

עמותת "כמוך - הומואים דתיים אורתודוכסים" הציבה בפני ארבעה תלמידי חכמים את השאלות הבאות: "אם מכר הומו הזמין אותי ל"חתונה" שלו – האם אסור ללכת, או רצוי שלא, או אפשרי שכן? האם יש חילוק אם הוא בן משפחה לעומת אם מכר?"

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

"אם אסור ללכת", הוסיפו להקשות, "מצד איזה דין? אם 'מחזק ידי עוברי עברה' - מה החילוק בין זה ובין קנייה בחנות שאיננה שומרת שבת?" ב"כמוך" הסבירו כי "בדורות האחרונים הזמנה לחתונה חד-מינית נעשית יותר ויותר", ולכן עולה גם שאלה "האם מותר לומר 'מזל טוב' או מילות עידוד או מילות אישור אחרות?"

 

"קול ששון וקול שמחה"? (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
"קול ששון וקול שמחה"?(צילום: ירון ברנר)

 

המשיבים, רבנים המזוהים כולם עם העיסוק הרגיש במצוקתם של הלה"טבים שומרי המצוות, הכריעו פה-אחד כי ההלכה אוסרת נוכחות בטקס שכזה. למעט רב אחד, סבורים הנשאלים שאין לבטא אף לא השתתפות רגשית בשמחה.

 

"תקנו בחנות מחללת שבת?"

נשיא התנועה הדתית-ליברלית "נאמני תורה ועבודה", הרב רונן לוביץ', כתב: "לדעתי אין ללכת לחתונה של

בני זוג מאותו המין, שכן יש בכך הכרה ועידוד לנישואים כאלה... השתתפות באירוע המוגדר כחתונה - כמוה כהכרה בלגיטימציה של מיסוד הזוגיות ההומוסקסואליות, דבר החותר תחת יסוד המשפחה בישראל, שראשיתו כבר בפרשת בראשית".

 

עם זאת, הוסיף: "אני סבור שיש לגלות הבנה לזוג כזה על כך שהם עורכים התקשרות של ברית ביניהם, ויש מקום לגלות התעניינות ולהביע בפני המכר או הקרוב תחושה שאתה שמח בשמחתו על כך שהוא מצא בן זוג קבוע שאתו הוא רוצה לחלוק את חייו, וזאת מתוך התעניינות ידידותית, אנושית וטבעית".

 

הרב לוביץ' הדגיש: "אינני רואה כל דמיון בין הנושא הנדון לבין קנייה בחנות שאיננה שומרת שבת שמתבצעת ביום חול. אילו הייתי קונה בחנות כזו בשבת, אכן הייתי מחזק בכך את העבירה והדבר היה אסור. בדיוק באותה מידה מותר להיענות להזמנת אותו קרוב המתחתן, ולבקר אצלו לפני מועד החתונה או לאחריה, אך הגעה לחתונה מביעה תמיכה והזדהות".

 

הרב שרלו: בעיטה גלויה וחשופה לעולם ההלכתי

הרב יחיאל פאוסט אומר כי "פשוט שאין כל היתר להשתתף בשמחה על ביטול מצווה", משום שהדבר נחשב ל"חיזוק ידי עוברי עבירה". הוא דחה את הסברה כי הדבר מותר "משום דרכי שלום", ותהה: "האם מותר לאדם לשבח ולשמוח על חילול שבת כדי לרצות את שכנו או חברו?"

 

גם את האיחול "מזל טוב" אוסר הרב פאוסט במקרים כאלה: "האם מותר להוציא דבר שקר מהפה או דברי הבל?! איזה מזל ואיזה טוב?" והוא סיכם: "לא קל לעמוד בסיטואציה זו. אמור לחברך/קרובך, אני מאוד אוהב אותך אך איני שם. לא פיסית ולא רגשית. זה לא טוב וראוי לך".

 

חבר הנהלת ארגון "צהר", הרב יובל שרלו, שנדרש אף הוא לסוגיה, הקדים כי נראה שאין תשובה אחת שהיא נכונה תמיד למצבים אלה, ועם זאת הביע עמדה עקרונית נחרצת: "איני מבין כיצד ניתן להשתתף באירוע שכולו מנוגד באופן מהותי לכל עניין הלכתי שאנחנו מכירים".

 

והוא הסביר: "יש הבדל בין חיפוש ומציאת דרך לבחור או לבחורה שנמשכים לבני מינם, ובין חיקוי מוסד הנישואין, שמהווה בעיטה גלויה וחשופה לעולם ההלכתי ולדרכה של תורה. זה עוד הרבה לפני שאלת חיזוק עוברי עבירה וכדומה – זו השתתפות באירוע המנוגד לחלוטין לקדושת הנישואין בישראל".

 

"אני גם מתקשה לברך 'מזל טוב' או כל עניין אחר", הוסיף הרב שרלו, "ומצד שני לא הייתי הופך להיות אויבו של אותו אדם".

 

"אסור, ללא הבדל בן משפחה ושאינו בן משפחה"

יו"ר ארגון "דרך אמונה", הרב ברוך אפרתי, קבע: "אסור ללכת לאירוע של 'נישואי' בני אותו המין, שזהו דבר תועבה השנוא בעיני ה'", והבהיר כי "אין חילוק מיהו האדם" – בן משפחה, כמכר. על שאלת ה"מזל טוב" השיב: "שום מילה".

 

 

אסור להשתתף בהתכנסות שכולה עבירה על דבר ה'", סיכם. "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב. זהו בגדר פשיעה, דהיינו מרידה בה', ולא רק בגדר חטא או עוון".

 

ב"כמוך" הביאו גם את עמדת יו"ר "צהר", הרב דוד סתיו, כפי שבאה לידי ביטוי במאמר שפרסם לאחרונה עם בנו בכתב העת של הארגון: "נראה בפשטות כי חובה להימנע מלהשתתף בחתונה המנוגדת להלכה".

 

הכותבים מצביעים על סדרה של איסורים הכרוכים בהליכה לאירוע: האיסור לסייע בידי עוברי עברה ולחזקם, האיסור להחניף לעוברי עברה, האיסור להשתתף בסעודה של איסור, האיסור להתחבר לרשע ועוד.

 

עם זאת, הם מציינים, כי במידה שההיעדרות תגרור פגיעה קשה במרקם היחסים החבריים או המשפחתיים עם המזמין - יש לשקול להתיר, בכפוף לשאלת רב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב יובל שרלו
צילום: חורחה נובומינסקי
הרב דוד סתיו
צילום: חורחה נובומינסקי
מומלצים