סכנה ידועה מראש: תיעוד גמלים משוטטים בכבישי הנגב
שוב אישה נהרגה בהתנגשות חזיתית בשיירת גמלים בכביש בין באר שבע לחצרים. בחמש השנים האחרונות נפגעו 202 נהגים בתאונות עם בעלי חיים. תושבי האזור מפנים אצבע מאשימה כלפי בעלי הגמלים ולרשויות, שלא עושות מספיק לשיפור התשתיות ופתרון הבעיה: "זו סכנה יום-יומית"
תאונת הדרכים הקטלנית בדרום: המשטרה עדיין מנסה לאתר את בעליו של הגמל שגרם אמש (א') לתאונה הקטלנית סמוך לבאר שבע, שבה נהרגה אישה כבת 60. הנהגת, שהתנגשה בשיירת גמלים בכביש 2357 ליד קיבוץ חצרים, נהרגה במקום והפרמדיקים שהגיעו למקום קבעו את מותה.
תוצאת התאונה הקטלנית לא הפתיעה את תושבי האזור, שכן תופעת הגמלים המשוטטים בכבישי הדרום היא מוכרת ומסוכנת. על פי נתוני עמותת "אור ירוק", בחמש השנים האחרונות נפגעו 202 בני אדם בתאונות דרכים עם בעלי חיים, מתוכם ארבעה נהרגו. לשם השוואה, בשנת 2015 נפגעו 40 בני אדם בתאונות עם בעלי חיים ואדם אחד נהרג.
מפנייה שביצעה עמותת "רגבים" למשטרה עולה כי מדי שנה מתקבלות כ-1,000 תלונות בדבר שוטטות גמלים בנתיבי תחבורה במרחב הדרום. בסך הכול, מינואר 2008 ועד יוני 2015 נרשמו 7,151 מקרים שכאלה, אך רק באירוע אחד הצליחה משטרת ישראל לאתר את בעל הגמל המעורב בתאונה.
"אנחנו נתקלים על בסיס יום-יומי בשיטוט גמלים על הכביש, ביום בלילה. בדרך כלל אין איתם בעל בית שלוקח עליהם אחריות", סיפרה מילי זנבר, תושבת היישוב רתמים, שצילמה קבוצת גמלים חוצים מעבר חציה בשעת לילה בבאר שבע. "הם פשוט משוטטים חופשי. בלילה, במקומות שבהם אין תאורה לאורך הדרך, זו סכנה. לאורך הכביש לא תמיד יש גדרות שחוסמות את מעבר הגמלים. כל כך הצטערתי לשמוע על התאונה הבוקר".
ברשויות המקומיות קוראים למשטרה לטפל בתופעה. עם זאת, בעבר נעשו ניסיונות להפחית את הסכנה, כולל חלוקת אפודים זוהרים לחיות, אך הבעיה עודנה קיימת.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, אמר בתגובה לתאונה: "כמה בני אדם עוד ייהרגו בתאונות עם בעלי חיים עד שמישהו במדינה יתעורר ויחליט להילחם בתופעה המסוכנת הזאת? מדי שנה נפגעים עשרות בני אדם בתאונות עם בעלי חיים, תאונות שניתן היה למנוע. המדינה חייבת לשפר את התשתית באזורים הבעייתיים על ידי גידור הכבישים וסילוק העשבים וכן להטיל את האחריות גם על הבעלים שמאפשרים להם להסתובב חופשי בסביבת הכביש".
שושי בוזגלו, שאיבדה את אחיה בתאונה דומה, לא מוצאת מנוח מאז היוודע דבר התאונה. "זה היה מוות צפוי מראש. לא הצלחתי לישון אחרי שקראתי את הדיווח", אמרה. "לפני שנה וחמישה חודשים אחי היה מעורב בתאונה עם גמל בצומת יכיני. אבל הפרקליטות לא העמידה איש לדין ובחסות החוק משאירים את הגמלים לשוטט. בעלי הגמלים ממהרים לתלוש את האוזן של הגמל לפני שעוזרים לפצוע. המקרה הנוסף היה רק עניין של זמן".
"המשטרה הודתה כי היא מקבלת קרוב לאלף דיווחים מדי שנה על גמלים משוטטים, אבל אף פעם לא מאתרת את הבעלים", אומר גם עמיחי יוגב, רכז אזור דרום של עמותת "רגבים" המייצגת משפטית את משפחתו של דוד כהן שנהרג לפני כשנה וחצי בתאונה דומה. "נדמה שמתייחסים לתאונות הגמלים כאל גזירת גורל בלתי נמנעת, אחרת אי-אפשר להסביר את ההתנהלות הנפשעת הזו".