שתף קטע נבחר

 

מרוץ חימוש ב"לגו": הקוביות הפכו לאלימות יותר

בשנת 2004 חברת הצעצועים מדנמרק כמעט פשטה את הרגל. תוצאות המהפכה שעברה: הרבה יותר אלימות, מלחמה וזעם במשחקיה. חוקרים מניו זילנד גילו: ב-1978 לא היו בלגו כלי נשק, עכשיו יש כבר ב-30% ממוצריה

מוצרי לגו הופכים יותר ויותר אלימים, ויצרני הצעצועים מצטרפים למעין "מרוץ חימוש" שנועד למשוך את תשומת הלב של ילדים בעידן הדיגיטלי. כך טוענים חוקרים מניו זילנד.

 

לפי אוניברסיטת קנטרבורי, משחק הילדים הפופולרי הפך בשנים האחרונות ליותר ויותר אלים, ועוד ועוד כלי נשק מופיעים בין קוביות הלגו. ערכות שהנושאים שלהן קרובים לעולם הלחימה הופכות נפוצות בהרבה. "המוצרים של חברת לגו אינם תמימים כפי שהיו", טוען החוקר כריסטוף ברטנק. "האלימות במוצרי לגו נראית ככזו שהיא כבר מעבר לניסיון להעשיר את המשחק".

 

במחקר שפורסם במגזין המקוון PLOS ONE קובעים החוקרים שלגו הציגה עלייה חדה ביותר ומשמעותית של רמת האלימות במשחקיה לאורך השנים.

 

חברת "לגו" שמושבה בדנמרק מייצרת את קוביות הלגו מאז 1949, אבל לפי המחקר כלי נשק נכללו בה לראשונה רק ב-1978, כשערכה לבניית טירה כללה חרבות, גרזנים וחניתות. בבדיקה שנערכה נמצא שכלי הנשק הפכו מאז שכיחים יותר ויותר, וכעת הם נכללים ב-30% מהערכות של לגו.

מה קרה ללגו? "מלחמה היא חלק טבעי בהתפתחות ילדים" ()
מה קרה ללגו? "מלחמה היא חלק טבעי בהתפתחות ילדים"

במחקר נבדקו גם הקטלוגים של "לגו" בשנים 2015-1973, ונמצא כי התסריטים שאותם הם סובבים הפכו אלימים יותר. "נכון לעכשיו כ-40% מהעמודים כוללים סוג מסוים של אלימות. בתסריטים הכוללים ירי והתנהגות מאיימת חלה עלייה מיוחדת לאורך השנים", נקבע במחקר. החוקרים טוענים כי לגו רק משקפת מגמה רחבה יותר בעולם הבידור לילדים.

 

"כדי למשוך את תשומת הלב של הלקוחות יצרני הצעצועים שבויים במרוץ חימוש מטאפורי משלהם כדי לייצר מוצרים מרגשים חדשים", נכתב בדו"ח.

 

ברטנק ערך גם מחקר אחר, שפורסם ב-2013, ובו הוא מצא שמספר הפרצופים הזועמים בדמויות של "לגו" נמצא בעלייה ומספרם של הפרצופים השמחים נמצא בירידה.

 

בחברת "לגו" התחוללה רפורמה עמוקה והיא למעשה ניסתה להמציא את עצמה מחדש אחרי שכמעט פשטה את הרגל בשנים 2004-2003, כשהמשחקים האלקטרוניים

איימו על עתידה. התוצאה הייתה 11 שנים רצופות של צמיחה, ולדברי החברה השנה היא שברה את כל השיאים – עם כ-100 מיליון ילדים ב-140 מדינות שמשחקים בקוביות לגו ובצעצועים אחרים של החברה.

 

דובר "לגו", טרוי טיילור, אמר בתגובה למחקר כי המוצרים של החברה עוסקים במגוון תחומים, בהם בנייה, פנטזיה ומלחמה. "כמו בסוגים אחרים של משחקים, מלחמות מהוות חלק טבעי מההתפתחות של ילדים", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכסנדר לחניש
ב-40% מהקטלוג יש אלימות. לגו
צילום: אלכסנדר לחניש
מומלצים