סוזוקי באלנו במבחן ראשון - חוזרת בקטן
סוזוקי באלנו הייתה אחת המכוניות הנמכרות בישראל בשנות ה-90, עם ממדים גדולים, מחיר קטן ותדמית אמינות יוצאת דופן. האם מסוגלת הבאלנו החדשה לשחזר את ההצלחה? בדקנו
סוזוקי באלנו חוזרת לישראל, והיא עושה את זה אחרת. עשור שנים וחצי לאחר שהוחלפה על-ידי הליאנה, חוזר אלינו שמה של אחת ממכוניות הסדאן הפופולריות של שנות ה-90, שאף זכתה בתואר "הנמכרת ביותר" במשך שנתיים ברציפות (96'-97'). אלא שכעת, השם באלנו מתייחס למרכב ומפרט שונים, עם חמש דלתות וממדים הממקמים אותה במקום טוב בקטגוריית הסופר-מיני. היבואן מעדיף עם זאת למצב אותה כמשפחתית קומפקטית, תוך שהוא מבסס זאת בעיקר על הזיכרון החיובי שהותירה המכונית המצליחה ההיא.
מתחרים: פיג'ו 208, סיאט איביזה, יונדאי i20, הונדה ג'אז
מחיר (לרכב המבחן): 94 אלף שקלים
טוב: ביצועים, צריכת דלק, מרווח
בסדר: אבזור, התנהגות
טעון שיפור: נוחות, ציון נמוך במבחן ריסוק
ציון:
צילום: פנסוניק GH4 באדיבות יורוקום
איך נראית
סוזוקי מכוונת את הבאלנו לשוק האירופאי, ומשתמשת בעיצוב חיצוני שמסווה ממדים קטנים. בין היתר תודות ליחידות תאורה דומיננטיות משולבות לד ובצורת מעוין, סבכה קדמית גדולה, בתי גלגלים מודגשים ופגוש אחורי בולט. בסך הכל, הופעה מרשימה וטובה משמעותית מהבאלנו האפורה ההיא, גם אם עדיין לא כזו שתתחרה בנאות שבקבוצה.
בתא הנוסעים יש דגש מובהק לשימושיות, ומספר רב של תאי אחסון מוכיח זאת. למרות בסיס גלגלים צנוע (252 ס"מ) המרווח בתא נדיב יחסית, והמושב האחורי יספק צמד מבוגרים עם מרווח רגליים וראש נדיבים. תא המטען מציע 345 ליטר של נפח, אך המפתח צר וגבוה ופוגע כך בשימושיות והגלגל החלופי קטן. המושבים הקדמיים נוחים יחסית ובעלי תמיכה סבירה, ושטחי החלונות הגדולים מקנים ראות טובה החוצה.
בהתחשב בייעוד האירופאי, מאכזב לגלות שהקונסולה הקדמית עשויה יציקת פלסטיק שחורה, נוקשה וזולה למראה המייצרת תחושה קודרת. בלוח המחוונים יש צג צבעוני למחשב הדרך, המכיל נתונים חשובים יותר (לחץ אוויר בצמיגים) או פחות - למשל מד הספק, מומנט, תאוצה, בלימה ותאוצה צדית. מיותר לגמרי במכונית הזו.
רשימת האבזור כוללת שליטה מההגה במערכת השמע, בלוטות', בקרת שיוט, מפתח חכם, בקרת אקלים, חיישני נסיעה לאחור וחישוקי "16 קלים. ב"תקופת ההשקה" תוצע ללא חיוב מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית הכוללת גם מצלמת נסיעה לאחור.
הבאלנו משווקת בישראל עם שש כריות אוויר ומערכת מובילאיי, אך הגרסה שמגיעה ארצה אינה מצוידת - וחבל שכך - במערכת בלימה אוטונומית סופר-חשובה. במבחני הריסוק של יורו NCAP זכתה הבאלנו לשלושה כוכבים, ציון נמוך במיוחד במכוניות חדשות, ללא קשר לקטגוריה.
דירוג הבטיחות של משרד התחבורה:
איך נוסעת
מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר מייצר 90 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רציפה-אוטומטית. למרות המנוע הקטן ונתוני התפוקה הנמוכים, הביצועים נאים למדי, בין היתר תודות לתיבת הילוכים מהירת-תגובה ולמשקל עצמי נמוך במיוחד של 905 ק"ג בלבד, קל אפילו ממכוניות מיני (דוגמת קיה פיקנטו או יונדאי i10). כפועל יוצא, גם צריכת הדלק הייתה טובה מאוד: 15.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
נוחות הנסיעה לעומת זאת אינה משובחת. הבאלנו מקפצת על שיבושים, חריצים ושברי אספלט המוכרים לנו היטב, ומתקשה לשכך זעזועים כמעט בכל מצב. בנסיעה בינעירונית המנוע שקט בשיוט, אך הוא הופך רועש תחת עומס בסל"ד גבוה. גם רעשי רוח אינם מנוטרלים כנדרש.
אחיזת הכביש סבירה והתנהגות הרכב צפויה ובטוחה, למרות זוויות גלגול מורגשות. מצד שני, שמערכת ההגה - קל מדי ובעל שטח מת מוגזם במרכזו - מנותקת מהנהג, הגם שהיא מציעה רדיוס הסיבוב (4.9 מטר) מצוין המקל על תמרונים עירוניים.
איך בסוף
הבאלנו החדשה שייכת לקטגוריית סופר-מיני, וכמו מתחרותיה היא יכולה לשמש משפחות צעירות עם ילד או שניים, אבל אינה יכולה להוות תחליף למשפחתית "אמיתית" או אפילו משפחתית-קומפקטית מודרנית. תא הנוסעים מרווח, הביצועים טובים וצריכת הדלק נמוכה, אך נוחות הנסיעה טעונה שיפור והמראה בפנים פשוט, בנוסף להיעדרם של אבזרי הבטיחות מקוריים וציון נמוך של 3 כוכבים במבחני הריסוק.
תג-מחיר נמוך במיוחד עשוי היה להפוך את הבאלנו לקנייה מעניינת, אך עם 94 אלף שקלים הוא אינו אטרקטיבי מספיק. אחרי הכל, יש סופר-מיני מודרניות זולות ממנו ב-10,000 שקלים (סיאט איביזה ופיג'ו 208) עם יחידות הנעה ואיכות נסיעה עדיפות. מצד שני, הבאלנו עדיין מחזיקה בשם שעשוי לבדו לשכנע חלק ניכר מהישראלים לרכוש אותה, ולכן לא היינו מהמרים כנגדה בשום מקרה.
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח / סוג דלק | 1,242 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 90 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 12.4 קג"מ ב-4,400 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית רציפה |
אורך | 399.5 ס"מ |
רוחב | 174.5 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים | 252 ס"מ |
משקל | 905 ק"ג |
נפח תא מטען | 345 ליטר |
100-0 קמ"ש | 12.3 שניות |
מהירות מרבית | 175 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 21.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 110 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 3 מתוך 15 |
מחיר | 94 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 3 כוכבים |