ליברמן: "תומך ברכישת 17 מטוסי F-35 נוספים"
שר הביטחון, שנמצא בארצות הברית, מצדד בעמדת מערכת הביטחון שמבקשת להשלים רכישה של 50 מהמטוסים המתקדמים. בהתייחסו לסיוע הביטחוני אמר כי הוא מאמין שיהיו פשרות ויהיה ניתן להגיע להסכם עד נובמבר עוד בתקופת שלטון אובמה. קצין בכיר בחיל האוויר: המטוס החדש - החזרת היתרון שנשחק
ישראל תהפוך היום (ד') למדינה הראשונה מחוץ לארצות הברית שמצטיידת במטוס F-35 שיזכה לשם "אדיר". ישראל הזמינה 33 מטוסים כאלה, ושר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בפני כתבים בטקסס כי הוא תומך ברכישה של 17 מטוסים נוספים. ההחלטה ממתינה לאישור הדרג המדיני כאשר גורמים בממשלה הביעו הסתייגויות מרכישה נוספת.
"אני לא טייס ולא מקצוען", אמר ליברמן, "אבל כלל חוות הדעת של מיטב ובכירי הטייסים בחיל האוויר, בהם של מפקדי החיל בעבר, המליצו על ה-F-35 כמטוס הקרב הטוב ביותר שיש על המדף". שר הביטחון הוסיף והתייחס למשא ומתן עם הממשל האמריקני על היקף הסיוע הביטחוני ואמר כי הוא מאמין שניתן להגיע לחתימה על ההסכם עד חודש נובמבר, כלומר עד לסיום תקופת שלטון אובמה.
"אני מתואם בנושא עם ראש הממשלה שמנהל את המשא ומתן עם המועצה לביטחון לאומי מול המקבילה האמריקנית, כפי שהיה נהוג בעבר", אמר ליברמן. "יהיו פשרות מצד שני הצדדים".
עד סוף שנת 2020 יופעלו בעולם כ-600 מטוסי F-35. היקף העסקה שביצעה ישראל עומד על 5.3 מיליארד שקל, הכוללים 33 מטוסים, 4 סימולטורים ותקציב פיתוח מערכות ישראליות למטוס. "50 המטוסים יהיו תחנה בדרך להצטיידות העתידית ב-75 מטוסי קרב חדשים", הסביר ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן. "ב-12.12.2016 נקבל שני מטוסים וכבר למחרת נטוס איתם.
"אחרי שנה הם יוגדרו מבצעיים. השאיפה היא לקיים כמחצית מאימוני ההכשרות באדיר על סימולטורים לעומת עשרה אחוז אימוני הכשרה בסימולטורים שאנו מקיימים כיום. המהלך יאפשר הכשרה יעילה בעלות מופחתת. האימון בסימולטור לא פחות טוב מאימון באוויר".
בשנים הקרובות טייסי ה"אדיר" לא יהיו בוגרים טריים של קורס הטיס, אלא טייסים קרב ותיקים יחסית, בדרגות סרן ומעלה, שיוסבו ממטוסי דור ה-4 שבחיל למטוסי האדיר. "המטוס הזה מכריע את הקרב עוד לפני שהוא מגיע לשלב התמרון", הסביר תא"ל קלמן. "האדיר מפיל מטרה לפני שמזהים אותו ולפני שיורים עליו ומאפשר היתוך מידע מסביב למטוס ב-360 מעלות שחוסך לטייס את התמרון ומרכז אותו במשימה".
תא"ל קלמן לא פסל את האפשרות שבשלבי ההמשך חיל האוויר ימליץ לרכוש את הגרסה הורטיקלית של החמקן, המאפשרת נחיתה אופקית שמתאפשרת רק אם המטוס חזר ללא חימושים. בגרסה זו מתאפשרת גם המראה קצרת מסלול שיעילה בעיקר במצב בו סופגים בסיסי חיל האוויר רקטות וטילים. "אנו לומדים את הנושא ועדיין לא התקבלה החלטה בעניין", אמר הקצין הבכיר.
בנוגע לביטחון העצמי הגבוה שמביעים בכירי חיל האוויר ב-F-35 למרות שורת הליקויים שנמצאו בו בעבר, אמר תא"ל קלמן: "ישנן עסקאות ענק
לרכישות מטוסי קרב מדור 4 עד 4.5 על ידי מדינות במזה"ת שנמצאות בסביבה לא יציבה, ולכן למטוסים שאנו רוכשים יש משמעות אסטרטגית. היינו בעבר במקום גבוה עם יתרון שנשחק בשנים האחרונות וקבלת האדיר שוב תפתח פער לטובתנו. גם ב-F-35 ישנם עדיין באגים שאנו מתמודדים איתם. במעלה הדרך חלקם ייפתרו ובסך הכל יש בתוכנית הזו יותר סיכויים מסיכונים. ישנם דברים בתוכנית עליהם התעקשנו מול האמריקאים והצלחנו לשנות ולהתאים, כמו בנושא ההגנה בסייבר על המטוס".
בטקס המסירה ישתתפו שר הביטחון ליברמן, ראש מטה חיל האוויר תא"ל טל קלמן, ו-400 אורחים נוספים, בהם בכירי הפנטגון ולוקהיד מרטין. המטוס הראשון, יחד עם אדיר נוסף, יוטסו על ידי טייסים אמריקנים לבסיס הטייסת בנבטים בחודש דצמבר, ויוכלו תוך זמן קצר להשתלב במשימות מבצעיות ראשונות. בסך הכול תקבל ישראל במסגרת הרכישה 33 חמקנים, שבעה בשנה הבאה והשאר, שישה מדי שנה, עד 2021 שירכיבו שתי טייסות. יכולתו העיקרית של המטוס היא טיסה בעומק שטח האויב ללא זיהוי על ידי מכ"מים, תוך נשיאה אפשרית של כ-16 טונות של פצצות, טילים ודלק.
בפס הייצור במפעל הגדול ביותר בארצות הברית לייצור מטוסי קרב של לוקהיד מרטין מיוצרים כעת ארבעה מטוסי אדיר נוספים. הטרי שבהם בשלבי הרכבת חלקים ראשונית, כאשר הליך הייצור של כל מטוס נמשך 14 חודשים. בסיומם כל מטוס עובר בפועל לממשל האמריקני עד להטסתו למדינה שרכשה אותו. במהלך תקופת טיסות המבחן שעורך הממשל למטוס, שנמשכת 75 ימים, עוברים במקביל טייסי הקרב הראשונים של האדיר את הסמכת ההסבה למטוס החדש, שכוללת גיחות בסימולטור בלבד. ממשלת ישראל תצטרך להחליט, בין היתר על בסיס הסכם הסיוע הרב שנתי החדש שמתגבש במשא ומתן בין ירושלים לוושינגטון, האם הטייסת השלישית תהיה של F-35 - או F-15 של החברה המתחרה בואינג, כאשר הנטייה היא להעדיף את המטוס החדש מבין השניים.
השקת האדיר מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים נערמו בפנטגון דו"חות ביקורת נוספים שהצביעו על מאות ליקויים בפרויקט השאפתני
שבו השקיעה ארצות הברית כ-400 מיליון דולר מאז תחילת המילניום. הפרויקט ידע לא מעט עיכובים, תקלות וחבלי לידה. בחיל האוויר הסבירו בשנה האחרונה כי מדובר במטוס הקרב המתקדם ביותר בעולם שלא היה קודם בגרסתו, והוא ישדרג ללא היכר את יכולות הלחימה של צה"ל, בעיקר בחזית המזרחית והצפונית. בחיל האוויר הוסיפו כי בכל פרויקט חדש בהיקף כזה מתגלים ליקויים שמתוקנים ומטופלים תוך כדי תנועה ובמהלך מימוש התוכנית.
בעיה נוספת שליוותה את הפרויקט נגעה למחיר האסטרונומי של כל מטוס. בלוקהיד מרטין הסבירו בשיחה עם כתבים ישראלים, כי בשל התייעלות והגדלת פס הייצור, מחיר כל מטוס ירד מ-250 מיליון דולר ב-2008 לכ-90 מיליון אשתקד, והמטרה היא להפחית את המחיר ל-85 מיליון. יחד עם זאת, מחירו של כל מטוס שיימכר לישראל יהיה יקר יותר בשל ההתאמות הייחודיות שדורשים בחיל האוויר ומבחינות את האדיר ממקביליו בשאר הצבאות שהצטיידו בו. הייחודיות של המטוס הישראלי נוגעת למערכות הלחימה האלקטרונית שלו ולסוגי החימוש שיישא. 35 אלף דולר עולה כל שעת טיסה בחמקן, לעומת כ-20 אלף דולר למשל במטוס F-16, זאת בשל מערכות הלחימה המיוחדות של החמקן, שלא קיימות במטוסי הקרב הקודמים.