המלצות ועדת ביטון: עלייה לקברי צדיקים ונסיעת תלמידים למרוקו
בוועדה שהוקמה על ידי שר החינוך לשילוב תכנים מיהדות המזרח במערכת החינוך, ממליצים על הכנסת סיפורי השואה של יהדות צפון אפריקה, הפקת "עמוד האש המזרחי", מגמת לימוד חדשה ללימוד מורשת יהדות ספרד ושילוב שירי משוררים מזרחיים בבחינות הבגרות. עלות היישום: חצי מיליארד שקל בשנה
עלייה לקברי צדיקים, שאלות חובה בבגרות בהיסטוריה על נושאים מזרחיים, יצירת מגמת לימוד חדשה בתחום מורשת יהדות ספרד והמזרח ברמות 5-3 יחידות, הכנסת נושא ילדי תימן החטופים לתוכנית הלימודים, טיולים של בני נוער לארצות הבלקן, ספרד ומרוקו, הוספת משוררים ויוצרים מזרחיים בבגרות בספרות, וייצוג שווה של מזרחים ואשכנזים במועצה להשכלה גבוהה. אלו הן חלק מההמלצות של ועדת ביטון, בראשות המשורר ארז ביטון, שהוגשו היום (ה') לשר החינוך נפתלי בנט, שמינה את הוועדה כדי להעמיק שילוב תכנים על אודות חייהן של קהילות יהדות המזרח וספרד, בכל שלבי הגיל במערכת החינוך. יישום ההמלצות יעלה כחצי מיליארד שקל בשנה.
במשך שנים מחו אנשי עדות המזרח על אי שילוב ההיסטוריה המזרחית במערכת החינוך בצורה הולמת. לצורך התיקון, הוקמה לפני ארבעה חודשים ועדת ביטון, כדי לתקן את הדרוש תיקון. להשקפת חברי הוועדה, "תוכנית הלימודים כיום נכתבת מנקודת מבט אירופית, המרדדת את ההיסטוריה של יהודי ספרד והמזרח ואת חלקה בתולדות עם ישראל".
על פי המלצתם, יש ליצור מגמת לימוד חדשה בתחום מורשת יהדות ספרד והמזרח ברמה של 5-3 יחידות לבגרות ולחבר ספרים מיוחדים לצורך זה. בנוסף, יש לקבוע שאלות חובה בבגרות על נושאים מזרחיים עם אפשרות בחירה פנימית, אך לא בין אירופי למזרחי. חברי הוועדה ממליצים להרחיב את מספר שעות לימודי ההיסטוריה בחטיבה העליונה בשעה שבועית אחת לפחות, ולייעד אותה להוראת ההיסטוריה של יהודי המזרח.
בוועדה מבקשים גם להכניס לתוכנית הלימודים את השואה שעברו יהודי צפון אפריקה ולבחור בחלק מהעדויות סיפורים אישיים, למשל מסלוניקי. "הדיון על תנועת החסידות למשל יהיה עם מיקוד אירופי מובהק", נכתב בהמלצות, "עם זאת, ניתן להצביע על השפעות מאוחרות של החסידות באסיה ובאפריקה ובפזורה הספרדית – מישיבות חב"ד במרוקו ועד השתלבות ספרדים בקבוצות חסידיות כמו חב"ד ובעיקר ברסלב, או על שאילת המונח אדמו"ר, ביחס לדמויות כמו בבא סאלי".
במסגרת הוועדה הומלץ גם להכניס תכנים על אנוסי משהד, עלילת דמשק, חידוש היישוב היהודי בטבריה על ידי דון יוסף נשיא, תקופת הזוהר של צפת והיותה מוקד משיכה במאה ה-16 ועוד. כמו כן, ילמדו התלמידים על הרב עובדיה יוסף, מנהיג ופוסק הדור, יצחק נבון, נשיאה החמישי של מדינת ישראל ועוד.
סיורים בפריפריה ובקבר הרמב"ם
גם בנושא הטיולים וסיורי החובה ממליצה הוועדה על תוספת אתרים. בין היתר, יבקרו התלמידים במרכז העולמי למורשת יהודי צפון אפריקה ובמרכז למורשת יהדות בבל, וכן טיול כיתתי לטבריה שיכלול ביקור בקבר הרמב"ם, ובמקום השמור לקברו של המרגל אלי כהן. סיורים לימודיים נוספים שמומלצים הם בקברי צדיקים בנימוק "שיש לשים דגש על הפן ההגותי והאנושי של הדמויות, על הערכים והיסודות הרעיוניים שייצגו אישים אלה בחייהם ובכתיבתם".
בנוסף מומלץ לסייר בעיירות פיתוח, מושבים וערים שהיוו מרכז להגות היהודית. מעבר לסיורים ברחבי הארץ, ממליצה הוועדה לקיים סיורי תלמידים בארצות הבלקן, ספרד ומרוקו.
במקצוע אזרחות ממליצה הוועדה לשלב נושאים כמו מאורעות ואדי סאליב, הפנתרים השחורים, פרשת ילדי תימן, מחאת הדיור ועוד. "יש לדון במסגרת מקצוע האזרחות בסיבות לכישלון הקליטה של העולים משנות החמישים. הטיעון שהטובים עברו לאירופה והגיעו לארץ רק הנחשלים, הוא טיעון משולל יסוד וגובל אפילו בגזענות", טענו חברי הוועדה.
באשר למקצוע הספרות כתבו חברי הוועדה כי במצב הנוכחי יכול תלמיד להיבחן בבגרות בלי שלמד אפילו יצירה מזרחית אחת. לפיכך, ממליצה הוועדה להכניס בלימודים בכל שכבות הגיל (גן עד י"ב) משוררים וסופרים מיהדות המזרח ובהם ארז ביטון, אמירה הס, שמעון אדף, חביבה פדיה ועוד. הוועדה גם ממליצה להוסיף בבגרות נושא חדש תחת השם "שירת ההגירה", ובמסגרתו יחויבו התלמידים ללמוד חמישה שירים מרשימה של משוררים ובהם עדי קיסר, רועי חסן, שלומי חתוכה ועוד.
השוואה בין המזרחים לאשכנזים במליאת המל"ג
בתחום האקדמיה, ממליצה הוועדה להקים פקולטה חדשה למדעי הרוח בתחום לימודי יהדות המזרח, שיכללו את כל החוגים הרלוונטיים כמו היסטוריה, ספרות ופילוסופיה. שליש מקורסי הבחירה והחובה יוקדשו לנושאים על הפזורה הספרדית והמזרחית, וסטודנטים שלא לומדים מדעי הרוח יחויבו ללמוד לפחות קורס אחד בנושא. בנוסף, תוקצה מלגה שנתית על סך 30 אלף שקל לכל דוקטורנט שיעסוק בפזורה הספרדית ויהודי ארצות המזרח. עוד הומלץ כי מספר חברי מליאת המל"ג יחולק באופן שווה בין מזרחים לאשכנזים. יש לציין כי על מנת ליישם את אלה, יש צורך כמובן בהוספת תקנים בפקולטות השונות.
במכללות לחינוך מומלץ ששליש מהקורסים להיסטוריה יהיו בתחום תולדות יהדות ספרד והמזרח, ארצות האיסלאם, אסיה ואפריקה. בנוסף, יש לחייב כל סטודנט להוראה וכל מורה להיסטוריה ללמוד קורסים אוניברסיטאיים על תולדות יהודי ספרד והמזרח מהמאה ה-17 עד המאה ה-20 ועל תרבותם, כתנאי לקבלת רישיון ההוראה.
הוועדה גם מציעה להפיק בטלוויזיה החינוכית סדרה בת 12 פרקים – "עמוד האש המזרחי", שתעסוק בתרומתה התרבותית של יהדות ספרד
והמזרח בתפוצות השונות, החל מגירוש ספרד, ובתרומתה לציונות המדינית מראשיתה ולפיתוח הארץ והמדינה. "זאת בעקבות הסדרה ששודרה לפני 35 שנה, שהדירה את יהודי המזרח כאילו אין להם תרומה לרעיון הציוני", הוסבר. בסדרה ייכללו נושאים כמו מבוא לתולדות יהודי ארצות האיסלאם בעת החדשה, בסיס הקיום הכלכלי, השפעת הסכסוך הערבי-יהודי בארץ ישראל, הציונות, קהילות מתפזרות, זהויות מתחדשות ועוד.
עוד בהמלצות: הקמת מוזיאונים ייחודיים לקהילות השונות כמו בית מורשת יהדות בבל ויהדות לוב, הנצחת דמויות משמעותיות מתרבות יהודי ספרד במוסדות שונים כמו בתי ספר, שמות רחובות וכדומה. בנוסף יש לציין את יום יציאת היהודים מארצות ערב והאיסלאם החל ב-30 בנובמבר במערכת החינוך, על ידי סיורים במוזיאונים ופעולות העשרה.
יישום כל ההמלצות נאמד ב-500 מיליון שקל בשנה. הפקת הסדרה "עמוד האש המזרחי" מתוקצבת ב-10 מיליון שקלים לשנה, הביקורים באתרי המורשת ובמוזיאונים מתוקצבים ב-5 מיליון שקל בשנה, תמרוץ בתי ספר שיישמו את ההמלצות במלואם מתוקצב ב-10 מיליון שקל בשנה, ועבור אתר פיוט לילדים יידרש תקציב של 10 מיליון שקל בשנה.
ארז ביטון אמר: "רגע מרגש, גם עצם הכנת הדוח וגם ההתעניינות והאיכפתיות של החברה הישראלית. אני גאה להגיש לך עבודה של חודשים, של 100 אנשים שעשו ימים ולילות כדי למלא אחר האינטואיציה שלך ולבדוק מה נלמד ולא נלמד בתוכנית הלימודים. יש פה את גם הפערים וגם את ההמלצות. אני מודה לך על ההזדמנות שניתנה לי לפגוש 17 קהילות בישראל ולגלות דברים שלא ידעתי. אמנם התחלנו בבדיקת מצבו של היהודי ספרדי מזרחי בתוכנית הלימודים, אבל נוכחנו לדעת שמדובר בזהות של המוצר הזה שנקרא ישראלי לאן, ואנחנו רואים חסר גדול לא רק בקרב יהודי המזרח, אלא גם במערב אירופה. הייתה תפיסה שאמרה שצריך להפסיק כל קשר עם היהדות של הדורות הקודמים".
בנט: "אחרי 68 שנים אנחנו מתקנים עוול היסטורי. מהיום תלמידי ישראל ילמדו את כל הסיפור הציוני ובו המורשת העשירה של יהדות ספרד והמזרח. אני נרגש מהצעד הזה ומכך שהסיפורים האלה ילמדו בבית הספר. אני אדאג שכל תלמיד ותלמידה ילמדו את המורשת שלהם, את ההיסטוריה של משפחתם. אני גדלתי בבית אשכנזי, לא נחשפתי בבית הספר לתרבות הנפלאה הזו, לתרומה לציונות שלנו, הילדים שלי ושל כל עם ישראל - הם כבר יקבלו את הסיפור המלא. ארז אני רוצה להודות לך. לא הבנתי את ההיקף. הובלת את זה בנחישות ובתבונה . את התוצאה אלמד בשבועות הקרובים לעומק. אני נחוש ליישם כמה המלצות שאפשר ושכבר בשנת הלימודים הקרובה נתחיל לספר את הסיפור הלימודי הציוני המלא".