מבחן משפחתיות בפחות מ-100 אלף - פיאט טיפו מול פיז'ו 301
פיאט טיפו החדשה ופיז'ו 301 המעודכנת מציעות על הנייר כמעט את כל המרכיבים של מכונית משפחתית, ונושאות תג-מחיר שמשאיר עודף מ-100 אלף שקלים. בדקנו מה מסתיר המחיר הנמוך, ועד כמה הן באמת ראויות למשפחה
כמעט כל המכוניות המשפחתיות בישראל עולות כיום כ-130 אלף שקלים לצרכן הפרטי. בפועל, למרות הצהרות והבטחות, תחרות חופשית לא קיימת והסיבה לכך מוכרת היטב: ציי הרכב הגדולים קובעים למעשה את המחיר, כפועל יוצא של ההנחה אותה הם מקבלים.
לא מעוניינים לקרוא את המבחן? צפו בווידאו:
לפני כשלוש שנים, נחתו בארץ ארבע מכוניות סדאן אוטומטיות שקראו תיגר על השיטה והמחיר. סיאט טולדו, סקודה ראפיד, פיג'ו 301 וסיטרואן C-אליזה הציעו כמעט את כל מה שצריך. תא נוסעים מרווח, תא מטען גדול ותיבה אוטומטית ואפילו מחיר נמוך יותר. אלא שהוא לא היה מספק נמוך כדי לעניין את הקהל הרחב, ולפצות על חסרונות שונים. תת הקטגוריה המעניינת הזו נותרה זניחה בשוק הרכב.
כעת הגיעו גם פיאט טיפו חדשה, ופיז'ו 301 לאחר שעברה עדכון מעניין ובעיקר הוזלה ניכרת. יש להן אמנם מידות קטנות במעט ממשפחתיות קלאסיות - בעיקר באורך הכולל, בין 4 ל-18 ס"מ ובסיס הגלגלים הקטן ב-5 עד 6.5 ס"מ. אבל הן מצוידות במנועי 1.6 ליטר, תיבות 6 הילוכים אוטומטיות ובעיקר תג-מחיר נמוך מ-100 אלף שקלים. האם הגיעה סוף סוף אלטרנטיבה ראויה?
פיז'ו 301
מנוע: 1,587 סמ"ק, 115 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית 6 יחסים
זינוק ל-100 קמ"ש: 11.1 שניות
צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 10.2 ק"מ לליטר (14.7 ק"מ לליטר)
בטיחות: 4 כריות אוויר
מחיר: 99 אלף שקל
פיאט טיפו
מנוע: 1,598 סמ"ק, 110 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית 6 יחסים
זינוק ל-100 קמ"ש: 11.2 שניות
צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 11.7 ק"מ לליטר (15.8 ק"מ לליטר)
בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי
מחיר: 100 אלף שקל
איך נראות
ה-301 מציגה חזית נאה בזכות יחידות תאורה צרות ותפיחות על מכסה המנוע. אך ההשקעה מסתיימת שם. הפרופורציות אינן מחמיאות, המרכב צר וארוך והתוצאה רחוקה מלהרשים. הטיפו נראית הרבה יותר טוב, עם חרטום כוחני הכולל סבכה קדמית גדולה, המשתלבת ביחידות תאורה צרות ואחוריים מפוסלים. הופעה מרשימה ומוצלחת.
ההבדלים בולטים יותר בתא הנוסעים. פיז'ו מדגישה את החסכנות עם פלסטיקה קשיחה ומחוספסת, תאי אחסון מועטים ורשימת חוסרים ארוכה. החל בידית אחיזה לנוסע מלפנים, מראת איפור לנהג, תאורה למושב האחורי, כיוון גובה לחגורות בטיחות וכיוון מרחק להגה (פלסטי ולא נעים למגע), ועד מתגי חלונות חשמליים שממוקמים סמוך לבורר ההילוכים ומשענת יד רופפת בהתקנה מקומית. ידית בקרת השיוט ומתגי כיוון המראות מוסתרים בצדו השמאלי של ההגה, ומסורבלים לתפעול. בצד החיוב יש מרחב רגליים וראש עדיף במעט במושב האחורי, עקב בסיס גלגלים ארוך יותר (265.2 ס"מ, 1.6 ס"מ יותר מהטיפו). אך ממד הרוחב צנוע יותר (ב-4.4 ס"מ), הספסל עצמו פחות נוח ואין משענת ראש לנוסע באמצע.
הטיפו נראית ומרגישה טוב יותר. עיצוב הפנים נאה עם פס בגימור מתכת הנמתח לרוחב הקונסולה הקדמית, הפלסטיקה איכותית, ההגה מצופה עור ומסך תצוגה בגודל "3.5 בלוח המחוונים מציע מידע רב. המושבים בריפוד דו-גווני נאה מציעים נוחות ותמיכה עדיפות, משענת היד מתכוונת למרחק ויש מספר תאי אחסון שימושיים, כולל בדלתות האחוריות. מרחב המחייה מאחור אומנם מעט קטן יותר, אבל הספסל עצמו נוח משמעותית, בין היתר עקב מיקומו הגבוה יותר. חבל רק שמתגי בקרת האקלים פשוטים ומסך המגע בקונסולה המרכזית זעיר. לשתי המכוניות תאי מטען גדולים ממרבית המשפחתיות, אך זה של הטיפו מציע עוד יותר נפח (520 לעומת 507 ליטר), ובעיקר מפתח גדול ונמוך יותר.
אבזור? ה-301 צנועה יותר. יש אומנם מסך מגע בגודל "7 בהתקנה מקומית ובקרת שיוט, אך מערכת השמע כוללת רק צמד רמקולים, נטולה שליטה מההגה ובעיקר - מניין כריות האוויר עומד על ארבע בלבד. הטיפו בגרסה הבסיסית כוללת מסך מגע מקורי בגודל "5 עם שליטה מההגה, בקרת שיוט, שש כריות אוויר ומערכת בטיחות של מובילאיי.
איך נוסעות
לשתיהן מנועי 1.6 ליטר המשודכים לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. ל-301 הספק מעט גבוה יותר (115 כ"ס לעומת 110 כ"ס) בעוד לטיפו יתרון קל במומנט (15.5 קג"מ לעומת 15.3 קג"מ). שתיהן יזנקו מעמידה ל-100 קמ"ש בקצת יותר מ-11 שניות, ובנהיגת שיוט תיבות ההילוכים עסוקות בשמירה על מהירות הנסיעה באמצעות הורדת הילוך אחד או שניים בכל שיפוע כביש קל. במבחני התאוצה, זינוק מהמקום או תאוצות ביניים, התגלתה ה-301 כמהירה בפער קטן, בעיקר בשל משקל נמוך ב-165 ק"ג.
כמו מרבית דגמי פיז'ו, גם ל-301 כיול מיתלים מוקפד, היא מבודדת היטב את שיבושי הכביש ומציעה נוחות נסיעה טובה בכל טווחי המהירות. לטיפו לעומת זאת מיתלים נוקשים וחסרי ריסון מספק, כך שהיא מקפצת במהירות נמוכה ומתנדנדת מדי בגבוהה. בתמרונים עירוניים מתגלה ההגה ב-301 ככבד מדי, בעוד הטיפו מציעה מצב City, ההופך את ההיגוי קל יותר לפי דרישה.
בשיוט בינעירוני ה-301 רועשת יותר, לא רק מהמנוע (2,750 סל"ד ב-110 קמ"ש, 250 סל"ד יותר מהטיפו) אלא גם רעשי רוח, דרך ותמסורת חודרים את שכבות הבידוד. היכולת הדינמית לעומת זאת עדיפה בבירור את הטיפו, פועל יוצא של מערך מתלים עדיף משמעותית, המאפשר אחיזת כביש גבוהה ונכונות מרכב לשינויי כיוון, עם הגה חד יותר ובעל משקל טבעי יחסית, בתוספת בלמים מדויקים. הטיפו מרגישה בפירוש מעורפלת יותר עם הגה חסר תחושה. מערך מתלים פחות טוב מייצר זוויות גלגול מוגזמות, ולמרות שהצמיגים רחבים (205/55R16 לעומת 185/65R15), הם מרימים ידיים מוקדם יותר עם נטייה מודגשת לתת-היגוי.
צריכת הדלק של הטיפו הייתה עדיפה משמעותית, בין 14.2 ק"מ לליטר בשיוט נינוח ועד 11.7 ק"מ לליטר תחת עומס. זאת לעומת 12.6 ק"מ לליטר בשיוט, ועד 10.2 ק"מ לליטר תחת עומס בפיז'ו.
איך בסוף
הורדת המחיר לפיז'ו 301 (של 12,500 שקל) וחבילת טיפולים לשלוש שנים או 60 אלף ק"מ אותם מעניקה היבואנית לכל רוכש פרטי, הפכה אותה אטרקטיבית מבעבר. ל-301 גם יתרון קל בביצועים, ויתרון משמעותי יותר בנוחות הנסיעה והתנהגות הכביש. אבל בשאר התחומים, לרבות אבזור ובעיקר ציוד בטיחות חשוב, היא פחות טובה מהשתיים.
פיאט טיפו לעומת זאת, מרגישה פחות כ"מכונית פשרה". היא אמנם פחות נוחה ויכולתה הדינמית אינה מתקרבת לזו של הפיז'ו, אבל בתחומים החשובים בקטגוריה, היא מגלה עליונות. היא חסכונית ובעיקר מצוידת (כולל בטיחות) יותר, נראית ומרגישה כמכונית משפחתית לכל דבר ועניין.
בכך היא לא רק מנצחת במבחן הזה, אלא גם הראשונה שמציעה אלטרנטיבה אמיתית למשפחתית המסורתית, במחיר של 100 אלף שקלים.