שתף קטע נבחר

 

"טינדר של הפרחים" יציל את כלכלת הולנד

הדומיננטיות של הולנד ארץ הצבעונים בשוק הפרחים העולמי נשמרה מאות שנים, אבל עכשיו היא הולכת ופוחתת. כשברקע האיום מאפריקה, בקואופרטיב FloraHolland חושבים על דרכים יצירתיות לא לאבד את המקום הראשון

הולנד נלחמת על שימור התואר שלה כיצואנית הפרחים מספר אחת בעולם, על רקע התחרות הגוברת מצד אפריקה ואזורים נוספים בעולם. הולנד התעשרה ממכירת פקעות צבעונים במאה ה-17, במהלך "תור הזהב ההולנדי", וגם היום היא היצואנית מספר שתיים בעולם של תוצרת חקלאית אחרי ארה"ב.

צבעונים בהולנד (צילום: AP) (צילום: AP)
צבעונים בהולנד(צילום: AP)

במשך עשרות שנים שימשה האגודה השיתופית FloraHolland כמרכז שממנו המוני פרחים מכל רחבי העולם הופצו לשווקים שונים. הם נשמרו במחסנים ענקיים וממוזגים באלסמיר, ליד נמל התעופה של אמסטרדם.

 

החברה אומרת כי היא מפיצה כמעט 50% מכל הפרחים הנמכרים ברחבי העולם, ובשנה שעברה היא דיווחה על מכירות ב-5.13 מיליארד דולר – בעיקר משידוך מגדלים לקונים במכירות הפומביות המפורסמות שלה שנערכות בשעת בוקר מוקדמת. עם זאת סיבה לדאגה למנהל FloraHolland לוקס ווס היא העובדה שמכירות הפרחים על-ידי מגדלים ישירות לקונים גברו והן עולות כעת על אלה המתבצעות במכירות הפומביות של התאגיד. מכירות ישירות של חברות הקואופרטיב עלו ב-3.8% בשנה שעברה, ל-2.3 מיליארד אירו. ההכנסות ממכירות פומביות עמדו על 2.1 מיליארד אירו – ירידה של אחוז.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

"אנחנו צריכים להבין שאם למשל אנחנו רוצים לייצא פרחים לסין או להודו המערכת הלוגיסטית שבנינו עבור עצמנו אינה מתאימה כנראה", אומר ווס, שהגיע לאגודה השיתופית ב-2014 מחברת הספנות Maersk. בתגובה מתכוונת FloraHolland לעשות שינויים במערכת המכירות הפומביות הקיימת כבר יותר מ-100 שנה. היא תשקיע עד 90 מיליון אירו בחמש השנים הקרובות ומתכוונת לפתח מערכת עסקאות מקוונת שתעבוד 24 שעות. "זה יהיה כמו טינדר ו-AirBNB לפרחים", אומר ווס.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

השינוי ניכר כבר היום – כ-70% מהמכירות נעשות מול קונים מרחוק. למרות הכול ווס נשמע בטוח: "רוב היצרנים מגדלים סוג אחד של פרחים ואם אתה קונה – אתה רוצה זר", הוא מסביר. "תמיד יהיה צורך בנקודה מרכזית שאליה זורמים הפרחים השונים".

 

עבור השווקים באירופה איסוף פרחים באמסטרדם לפני העברתם לבריטניה או לרוסיה הוא דבר הגיוני. עבור המגדלים בקניה ובאתיופיה, למשל, השתייכות ל-4,600 החברות ב-FloraHolland מסייעת לשמור על מחירים יציבים מול הקונים רבי העוצמה כמו רשתות הסופרמרקט המובילות באירופה. כ-50% מהפרחים שמייצאת קניה נמכרים דרך FlloraHolland, ובאתיופיה השיעור מגיע ל-80%-70%.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

עם זאת, חברוּת בקואופרטיב פירושה גם החובה למכור את כל התוצרת של החברה דרך FlloraHolland, וזה עלול להיות מכשול כשמנסים להגיע לשוק ההודי או הסיני

למשל. ווס אומר כי FlloraHolland מתכוונת לפתוח אתרים לוגיסטיים בחו"ל, ליד המגדלים באירופה או באפריקה או ליד הקונים באסיה, כדי לשמר את התפקיד המרכזי של החברה בעידן שבו הסחר העולמי בפרחים מפותח יותר.

 

על כף המאזניים מוטלת הדומיננטיות של הולנד בשוק הפרחים העולמי, דומיננטיות שהולכת ופוחתת. ב-2013 ייצאה הולנד 52% מהפרחים בעולם. בשנת 2003, לשם השוואה, עמד הנתון הזה על 58%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
ירידה של 6% מדומיננטיות העולמית. פרחי הולנד
צילום: AP
מומלצים