הצצה ראשונה: מרכז נהיגה אוטונומית שיפתח בנתניה
משרד התחבורה פרסם סרטון הדמיה כיצד יראה מרכז הניסויים החדש שיפתח במימון משותף עם משרד התחבורה האמריקאי, בסוף השנה הבאה בנתניה סמוך לכביש 57. המרכז שיוקם בעלות של 20 מיליון דולר על שטח של 400 דונם יכיל מגוון של מבחנים שיאפשרו בחינה ופיתוח של הטכנולוגיה בדרך לאישורה לכביש הציבורי
ישראל מצטרפת לקליפורניה, אנגליה, שבדיה וסין במערך הניסויים ברכב אוטונומי. בנתניה יקום בסוף שנה הבאה מרכז בחינה מתקדם לטכנולוגיות נהיגה אוטונומיות שיכיל מגוון של מבחנים שיאפשרו בחינה ופיתוח של הטכנולוגיה בדרך לאישורה לכביש הציבורי. המרכז יוקם בשיתוף פעולה בין משרד התחבורה הישראלי והאמריקאי, במימון 20 מיליון דולר שיתחלק בין שתי הממשלות. משרד התחבורה פרסם סרטון הדמיה כיצד יראה מרכז הניסויים החדש שיוקם על שטח של 400 דונם בסמוך לכביש 57.
המרכז החדש, יבנה במפרט דומה למרכז Mcity שנפתח לאחרונה במישיגן. הוא יכלול מגוון של יכולות תקשורת בין רכב לרכב ובין רכב לתשתית כמו רמזורים, תמרורים, צמתים חכמים, תדלוק מתקדם בחשמל ואפילו מימן.
שר התחבורה ישראל כץ מסר כי "ישראל נמצאת בחוד החנית במערכות הטכנולוגיה של הרכבים האוטונומיים. אנו גאים בשיתוף הפעולה עם ארצות הברית, הטומן בחובו פוטנציאל אדיר להצלת חיים".
"בעשור הקרוב כנראה שנהיגה על ידי בן אנוש תסתיים ובישראל יש הרבה פעילות של חברות היי-טק בתחום פיתוח טכנולוגיית תחבורה חכמה ומתקדמת. מובילאיי היא המפורסמת שבהם אבל לא היחידה. זה מעלה את הצורך לבנות כאן מרכז לרכב אוטונומי ולטכנולוגיות תחבורה מתקדמות ואם אנחנו רוצים להביא תעשייה ומפתחים חשוב לנו שהעשייה והפעילות יעשו כאן", מסביר ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה בשיחה ל-ynet.
עבור מי אתם מיעדים את השימוש במרכז?
"יש יצרניות רכב עם מרכזים טכנולוגיים בישראל. GM היא הגדולה שבהם אבל גם דיימלר ופיאט מתכוונות להקים כאן מרכזים דומים. לדעתנו ברגע שהמרכז יקום לא תהיה חברה שלא תרצה לבוא ולהשתמש בו ושיתוף הפעולה עם משרד התחבורה האמריקאי יעודד ניסויים רבים כאן. אבל חשוב לנו לא רק לפנות לחברות המסחריות, אלא גם לעודד חוקרים ישראלים באוניברסיטאות ובאקדמיות להשתמש במרכז כדי לבצע מחקרים בתחום הזה. גם אנחנו כממשלה נלמד הרבה מהפעילות בו כדי להתאים בעתיד את תקנות התעבורה לטכנולוגיה החדשה, יש כאן הרבה שאלות של אחריות משפטית, ביטוחית שהניסויים במרכז יוכלו לתת תשובה עליהן".
יצרני המערכות יסכימו לאפשר לכם הצצה לטכנולוגיה החדשנית שלהם?
"אותנו מעניין לבדוק את מבחן התוצאה, לא האלגוריתם. חשוב שנבדוק האם המערכת בטוחה, מה משך החיים שלה מה החסרונות ומה היתרונות. יש כאן הרבה שאלות שצריכות להישאל כי אנחנו שמים חיים של אנשים מאחורי המחשב".
מהו לוח הזמנים עבור פרויקט?
"המרכז יקום ויפתח עד סוף שנה הבאה. הוא ישמש כאינקובאטור לבחינת הטכנולוגיה ולאחר מכן הבחינה תיעשה בכביש הציבורי. הבחירה בנתניה היא טובה כי היא מאפשרת מגוון מיתארים של נסיעה בכביש עירוני בשכונות מגורים, כבישים בינעירוניים וכבישים מהירים, והיא גם קרובה למטרופולין גוש דן שהוא הסביבה המאתגרת ביותר לבחינת יעילות המערכת. בכלל ישראל שמציעה מגוון כבישים בתנאים גיאוגרפים משתנים על שטח תהיה לדעתנו אטרקטיבית ככר ניסויים פורה לטכנולוגיה. אבל אנחנו נהיה חייבים לקבוע סטנדרט יציאה לכביש ציבורי וחשוב שנבצע את זה על הצד הבטוח ביותר".