דו"ח: לא ודאי שמוצר עם סלמונלה לא זלג החוצה
סערת הקורנפלקס ממשיכה: איגוד רופאי בריאות הציבור פרסם דו"ח לפיו - למרות הצהרת חברת יוניליוור כי המוצרים המזוהמים נשארו במפעל, אין יכולת לקבוע זאת בוודאות מוחלטת. "הימצאות חיידק סלמונלה בפס ייצור מזון יבש אינו ממצא שכיח או שגרתי", הם אומרים. בעקבות האירועים הוגשה תביעה ייצוגית נגד החברה
ישנה אפשרות ליציאת מוצרים מפס ייצור מזוהם החוצה מהמפעל עוד טרם זיהוי החיידק המזהם - כך נטען בדו"ח של ההסתדרות הרפואית. על פי הדו"ח, שפורסם בימים האחרונים, לא ניתן לקבוע בוודאות כי מוצרים שזוהמו בסלמונלה, לא הגיעו לציבור.
לדברי מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, איגוד מקצועי בתוך ההסתדרות הרפואית, ד"ר חגי לוין, בדיקת המוצרים היא מדגמית ביותר ולכן למרות טענות החברה, שאומרת שכל המוצרים סומנו ונוצרו בשטח המפעל בערב, אין יכולת לקבוע את זה בוודאות מוחלטת.
"איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל מבקש להסביר לציבור כי הימצאות חיידק סלמונלה בפס ייצור מזון יבש אינו ממצא שכיח או שגרתי, אלא מהווה זיהום חריג בפסי ייצור במפעלי מזון.
"ממצא שכזה מחייב כל מפעל הכפוף לייצור מזון תחת תנאי ייצור נאותים בשגרה ולהודיע לרגולטור על גילוי זיהום בפס ייצור מזון ועל הצעדים המתבצעים להחזרת המצב לקדמותו", כתבו ראשי איגוד רופאי הציבור.
קראו עוד
סלמונלה בקורנפלקס: למה זה עלול לגרום?
סערת הסלמונלה בקורנפלקס: תלמה מאפשרת החזרת המוצרים
הסלמונלה בקורנפלקס: "אובדן אמון בתלמה"
"לגלות שקיפות מלאה בנושא איכות המזון"
מומחי האיגוד מבקשים עוד להתריע כי לעתים ישנה אפשרות ליציאת מוצרים מפס הייצור המזוהם החוצה מהמפעל עוד בטרם זיהוי החיידק המזהם את הפס במעבדה.
"האיגוד קורא בזאת ליצרני המזון לגלות שקיפות מלאה לציבור בנוגע לאיכות מוצרי המזון בכל זמן, ובוודאי בעת קרות אירועים חריגים. יש לזכור כי חיידק הסלמונלה הוא גורם שכיח להתפרצויות תחלואת מעיים וגורם במקרים נדירים לסיבוכים ואף לתמותה.
"האירוע ממחיש עוד את הצורך בהשקעת משאבים ובעדכון החקיקה בתחום הפיקוח על המזון לצורך הגנה על בריאות הציבור", חתמו את מכתבם.
תביעה ייצוגית נגד יוניליוור
אתמול (ג') הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת יוניליוור על סך 1.25 מיליון שקל בגלל זיהום סלמונלה באריזות קורנפלקס של תלמה. התובעים, עורכי הדין דוד אור-חן ואסף נוי, מבקשים לתבוע בשם כל אדם בישראל אשר אכל ממוצרי תלמה וחש חרדה, חוסר נוחות, כעס וגועל בזמן שפורסם לגביהם שהם נגועים בסלמונלה.
עורכי הדין טוענים שהודעת והודאת מנכ"לית החברה ענת גבריאל כי "גילינו את הבעיות ולמעשה הכלנו את הבעיה בתוך המפעל. ייתכן שיכולנו לנהוג אחרת", יצרה תחושה קשה של הסתרה מכוונת. לטענתם עצם העובדה שעד עכשיו החברה מסתירה את הדו"חות של המעבדה ומסרבת לחשוף את כל הנתונים, לא רק יוצרת בלבול אלא גם מעלה שאלות קשות נגד תפקוד החברה.
התובעים טוענים שהעובדה שהתקלה לא פורסמה באף אחד מהאתרים המובילים, על אף שידעה יותר מחודש ימים על הבעיה, והדבר נודע אך ורק לאחר שדווח על מחסור במוצרי החברה על ידי רשתות השיווק יש בה כדי לפגוע באוטונומיה, עשיית עושר שלא במשפט ופגיעה על פי חוק הגנת הצרכן. לטענת התובעים העובדה שמאז פורסמה הפרשה חלה ירידה של 40% במכירות החברה רק מחזקות את טענותיהם.
התובעים סבורים שגם אם איש לא נפגע או סבל מתופעת לוואי עצם העובדה שלא נמסרה הודעה שמוצרי החברה מזוהמים מהווה פגיעה באנטומיה של הגוף: "כל קהל הלקוחות רשאי להכניס לגופו רק מה שהוא בוחר", אומרים עורכי הדין. "כך או כך, קהל הלקוחות של החברה עשה שימוש במוצרים האלו חשו חרדה, חוסר ודאות, כעס וגועל של ממש, כפי שניתן לראות בפורומים ובתגובות הקשות לפרסומים", מוסיפים עורכי הדין.
התובעים דורשים תשלום של מעל אלף שקלים לכל תובע. על פי הערכות כ-1,250 ילדים ומבוגרים נפגעו כתוצאה מהזיהום בדגנים. בנוסף, תובעים עורכי הדין עוד 14.90 שקל בגין כל קופסה שנרכשה, גם אם המוצרים המזוהמים לא התגלו בקופסה עצמה, עצם זה שדבר התקלה התגלה זה עורר פחד וחרדה בקרב הלקוחות.
"אם חברת יוניליוור הייתה מפרסמת במועד ולא באיחור של חודש שהתגלה הזיהום, סביר להניח שהציבור הרחב לא היה רוכש את המוצר או לא עושה בו שימוש", סיכמו עורכי הדין דוד אור חן ואסף נוי.
מחברת יוניליוור נמסר בתגובה: "טרם עיינו בתביעה, נגיב בבית המשפט. אנו מדגישים כי גם במקרה זה נערכו בדיקות מעבדה לפני ואחרי האירוע, וכולן נמצאו תקינות לחלוטין – כך שכל מוצרי הדגנים של תלמה שנמצאים על המדפים ובבתים בטוחים לשימוש".