מזראטי לבנטה בנהיגת בכורה - כמו נעלי הרים של ג'וצי
מזראטי מצהירה כי רכב הפנאי הראשון שלה הוא "100% ספורט ו-100% פנאי". האם הוא באמת מצליח לשלב בין שתי התכונות המנוגדות, או שמדובר בלא יותר מהבטחה יח"צנית חסרת שחר?
עד תחילת שנות ה-2000, רכב פנאי-שטח עם לוגו של מותג ספורט-יוקרה נשמע כשילוב הזוי. אבל אז הגיעה פורשה שעמדה על סף פשיטת רגל, הציגה את הקאיין, ספגה ביקורת ואף לעג על "פגיעה בערכי המותג" והתאוששה בזכותו מהשפל הגדול. ורק בזכותו. בתגובה, יצרניות מתחרות שנאבקו אף הן ברווחיות בעייתית, החלו לפתח דגמים דומים והציגו אותם האחת אחרי השניה. כך גם מזראטי עם הלבנטה, רכב פנאי-שטח ראשון למותג האיטלקי, המציע לטענתה יכולת דינמית ספורטיבית כמו שאר דגמי החברה, יחד עם שימושיות ויכולת שטח של רכב פנאי ייעודי. אז בדקנו אותו, בדיוק כך.
מתחרים: ב.מ.וו X6, מרצדס GLE קופה, פורשה קאיין, ריינג' רובר ספורט
מחיר (גרסת בסיס): 725 אלף שקל (625 אלף שקל)
טוב: ביצועים, התנהגות, אבזור
בסדר: עיצוב, נוחות
טעון שיפור: צריכת דלק
ציון:
איך נראה
בדומה לשאר דגמי מזראטי, חרטום הלבנטה מזוהה עם המותג, כוחני ושרירי, עם יחידות תאורה צרות וסבכה קדמית ענקית עם סמל קלשון במרכזה. אלא שהצללית עם מכסה מנוע ארוך ואחוריים משתפלים בחדות, נראית לנו כהעתק של אינפינטי FX, כולל עכוז נטול זהות. מה שמסביר את ההתעלמות הכמעט-גורפת מצד עוברי אורח. אפשר (וצריך) לצפות מאיטלקים ליותר מקוריות.
מראה תא הנוסעים מרשים הרבה יותר, מדופן עור ועץ איכותיים בכל פינה, כולל שעון אנלוגי בחלקה העליון של הקונסולה. עיצוב הקונסולה המרכזית באמצעות פלסטיק שחור, פחות משכנע. וכך גם תפעול מסך המגע. גם מסך התצוגה הדיגיטאלי בלוח המחוונים נראה פשוט מדי ומציע גרפיקה מאד בסיסית. תפעול בורר ההילוכים דמוי הג'ויסטיק, אינו נעים.
מתגי פתיחת חלונות, תאורה, התנעה וידית איתות-מגבים, מוכרים (מדי) מדגמי קרייזלר ונראים כאן שלא במקום. לכך יש להוסיף תנוחת נהיגה בעייתית, עם מושבים לא נוחים מספיק וגלגל הגה גדול, המפגיש לעיתים קרובות מדי בין המרפק לקונסולה בין המושבים. שטחי החלונות קטנים מדי בשם העיצוב ומונעים תחושת ישיבה שלטת כמקובל בקטגוריה. מרווח הרגליים של הנוסע לצד הנהג מוגבל, אך מאחור המצב טוב יותר בזכות בסיס גלגלים ארוך (300.4 ס"מ). הנוסעים שם ייהנו גם מפתחי מיזוג, שקע 12V וצמד שקעי USB. תא המטען מציע נפח מרשים של 580 ליטר, אך הוא נטול גלגל חלופי.
גרסת הבסיס (625 אלף שקל) כוללת מסך מגע בגודל "8.4 עם צימוד דרך Apple CarPlay, מצלמת נסיעה לאחור, ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים עם זיכרונות לנהג, חלון שמש, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי "19 קלים ושש כריות אוויר. כמו-כן מוצעת מערכת בטיחות מתקדמת הכוללת התראה על אי-שמירת מרחק, סטייה מנתיב ועצמים בשטחים מתים, בלימה אוטונומית במצבי חירום ובקרת שיוט אדפטיבית עם סיוע בנהיגת-זחילה בפקקים. רכב המבחן (גרסת גראנספורט, 725 אלף שקל), הוסיף מושבי ספורט מלפנים, מנופים להעברת הילוכים מההגה, מערכת מצלמות היקפית, מערכת שמע של הרמן קרדון וחישוקי "21.
איך נוסע
כחלק מהשותפות עם קרייזלר, מזראטי יכולה הייתה להשתמש בפלטפורמת ג'יפ צ'ירוקי כבסיס לרכב פנאי. אלא שלבסוף נבחרה פלטפורמת הגיבלי כבסיס, עם התאמות ושינויים נדרשים. זו אפשרה למקם את המנוע מאחורי הציר הקדמי ואת המצבר מאחור, ולהשיג בכך חלוקת משקל שווה לפנים-אחור. מיתלי אוויר בכל פינה מתאימים את קשיחותם ומאפשרים מרווח גחון משתנה בין 16.3 ס"מ בכביש ל-24.8 ס"מ במצב שטח.
מנוע V6 טווין-טורבו בנזין בנפח 3.0 ליטר, מגיע מבית פרארי, מפיק 350 כ"ס ומשודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית והנעה כפולה עם העדפה לציר האחורי. הכוח עובר לפנים דרך מצמד רב-דיסקי עד לחלוקה שווה, בהתאם למצב הנהיגה הנבחר (קרח-שלג, רגיל, שטח או ספורט) ועל-פי מידת החלקת הצמיגים מאחור. הביצועים טובים למדי עם 6 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, בדרך ל-251 קמ"ש מרביים. מרשים גם לאוזן הוא אופן הביצוע במצב "ספורט", בזכות צליל מרטיט שמשוגר ממערכת פליטה אקטיבית.
למרות מיתלי האוויר המתכווננים, הלבנטה נוקשה מדי על כביש ישראלי. מנגד, על כביש סלול היטב הוא מפגין יכולת גבוהה, שומר על מרכב מרוסן, מקטין למינימום את זוויות הגלגול ומציע אחיזה גבוהה בכביש מפותל. הבלמים מרשימים, אך ההגה אינו מדויק ותקשורתי למרות תגבור הידראולי. גם מערכת ההנעה הכפולה אינה מעבירה את הכוח לציר הקדמי באופן אחיד.
במצב שטח מתרומם הלבנטה ומציע מרווח גחון מרשים, תוך שהוא מתאים את שאר המערכות לתנאי אחיזה מפוקפקים. הלבנטה יתמודד כך בקלות עם שבילי קק"ל כבושים או עם דיונות חול (לאחר הפחתת לחץ אוויר). הפניית חרטום לשטח יותר טכני, תסתיים בהנפת דגל לבן. אלא שלמרות הצהרות מזראטי, קשה להאמין שמי מלקוחותיה באמת ירד לשטח. בוודאי לא עם צמיגי כביש נמוכי-חתך. חשוב לציין כי הלבאנטה הפגין צימאון מוגבר לבנזין, עם 6.1 ק"מ לליטר בממוצע - כמחצית מהנתון הרשמי. גרסת הדיזל - הזולה ב-10,000 שקלים - תהיה כאן עדיפה משמעותית.
איך בסוף
עם הלבנטה משתלבת מזראטי היטב, כבר בניסיון ראשון, בקטגוריית הפנאי-יוקרה-ספורט. התחרות שם אמנם קשה מאד, בעיקר מול דגמי יוקרה מהוקצעים מבית ב.מ.וו ומרצדס. אך מול ריינג' רובר ופורשה, אותם רוכשים מי שמעוניינים בייחוד, הלבנטה יותר משכנע. כי כמותם הוא נדיר יותר, שונה וקולני יחסית. וגם, זול יחסית בגרסת הבסיס. המשמעות היא כי מזראטי ישראל תמכור ממנו יחידות רבות, ותהפוך בכך לפחות אקסקלוסיבית משהייתה, לטוב, ולרע.
מנוע | V6, טווין-טורבו |
נפח / סוג דלק | 2,979 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 350 כ"ס ב-5,750 סל"ד |
מומנט מרבי | 51 קג"מ ב-4,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / אוטומטית, 8 הילוכים |
אורך | 500.3 ס"מ |
רוחב | 196.8 ס"מ |
גובה | 167.9 ס"מ |
בסיס גלגלים | 300.4 ס"מ |
משקל | 2,109 ק"ג |
נפח תא מטען | 580 ליטר |
100-0 קמ"ש | 6 שניות |
מהירות מרבית | 251 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 12 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 249 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 15 |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 725,000 שקל (625,000 שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |