שתף קטע נבחר
 

מבחן השוואתי למשפחתיות קומפקטיות - חמש מתחרות וגולף

פולקסווגן גולף מציבה מספר עשורים רף גבוה בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות. אלא שהתחרות גדלה ובעיקר משתפרת עם השנים, סיבה טובה להעמיד נגדה חמש מתמודדות מודרניות ומבטיחות. האם תצליח לשמור על מיקומה?

מכוניות משפחתיות בתצורת 5 דלתות (האצ'בק) זוכות לפופולאריות רבה באירופה. אלא שבישראל הלקוח מעדיף באופן גורף (כ-85% מכלל המכירות) מרכב סדאן עם תא מטען נפרד וגדול, למרות שלא בכל המקרים זו הבחירה הטובה מכולן. גרסאות 3 ו-5 דלתות לא רק שימושיות יותר לעיתים, אלא גם מאובזרות ועדיפות מבחינת היצע מנועים וכיול מתלים, פועל יוצא של פנייה לקהל אירופאי. לא במפתיע, מחצית ממשתתפות המבחן - פולקסווגן גולף, פיז'ו 308 ואופל אסטרה - מצוידות ברזומה מרשים: תואר מכונית השנה באירופה. אך מי הטובה מהן?


אם אתם בכל זאת מעדיפים ג'יפונים:

מבחן רכבי פנאי    (צילום: עפר מאיר וירון ברנר, עריכה: אסף קוזין)

מבחן רכבי פנאי    (צילום: עפר מאיר וירון ברנר, עריכה: אסף קוזין)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כוח הדיזל - קיה סיד

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-דיזל, 1.6 ליטר, 136 כ"ס

תיבת הילוכים: כפולת-מצמד, 7 יחסים

זינוק ל-100 קמ"ש (יצרנית): 10.6 שניות

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 22.7 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק

מחיר: 139 אלף שקל

 

חזית קיה סיד מרשימה אמנם, אך המרכב סתמי למראה. תא הנוסעים פשוט, איכות החומרים נמוכה וגוון שחור אחראי לתחושה קודרת. אין מסך מגע מקורי ותצוגת לוח המחוונים מיושנת. המושבים מציעים נוחות בינונית, יש תאי אחסון רבים ושימושיים ותפעול המערכות נוח - בין היתר בזכות קונסולה מרכזית הפונה לכיוון הנהג.

 

המושב האחורי מרווח (בסיס גלגלים - 265 ס"מ) גם בזכות רצפה שטוחה. נפח תא המטען סביר (380 ליטר) אך הוא אינו נוח להטענה בגלל סף גבוה. הסיד יקרה מכולן (139 אלף שקל) למרות אבזור צנוע. ראויים לציון: בקרת שיוט, מנופים להעברת הילוכים מההגה, תאורה עוקבת פניה, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "16 קלים ו-6 כריות אוויר.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר מפיק 136 כ"ס ומשודך לתיבת 7 הילוכים כפולת-מצמד. זמינות הכוח מצוינת ותיבת ההילוכים מהירת-תגובה. הביצועים טובים למדי ובמבחני התאוצה התמקמה הסיד במרכז החבורה. המנוע מעודן ולא רועש כשתייני סולר, אך רעשי דרך ורוח מורגשים בשיוט.

 

כמו במרבית מכוניות הדיזל הכבדות יחסית, גם הסיד סובלת מכיול מתלים נוקשה ונוחות נסיעה סבירה בלבד במהירות נמוכה, המשתפרת עם המהירות. ריסון המרכב טוב והתנהגות הכביש בטוחה וצפויה, אבל תוספת 90 ק"ג מלפנים (לעומת הבנזין), מייצרת תת-היגוי מוגזם ואילו ההגה - עם 3 מצבי קשיחות - מרגיש מלאכותי. במפתיע, צריכת הדלק לא הייתה הטובה במבחן עם 13.7 ק"מ לליטר, עם או בלי קשר להיותה היחידה ללא מערכת עצור-סע.

 

חברת חשמל - טויוטה אוריס

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: בנזין 1.8 ליטר וחשמלי, 136 כ"ס

תיבת הילוכים: רציפה

זינוק ל-100 קמ"ש (יצרנית): 10.9 שניות

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 27.8 ק"מ לליטר

בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק, מובילאיי

מחיר: 134 אלף שקל

מבחן בודד

 

חרטום טויוטה אוריס מקנה לה חזות דינמית, אך הישבן פחות נאה. תא הנוסעים מציע חומרים איכותיים בדרך כלל ומסך המגע נראה טוב אך מסורבל לתפעול. האוריס יחידה במבחן עם בקרת אקלים חד-אזורית ומעט תאי אחסון. משענת היד מתכוונת למרחק והמושבים נוחים אך חסרי תמיכה - כיוון ההגה מוגבל למרחק.

 

בסיס גלגלים (260 ס"מ) שנושק לקטגוריה נמוכה יותר, אחראי למושב האחורי הצפוף מכולן. לתא המטען נפח סביר (360 ליטר) ושקע 12V, אך המפתח צר וגבוה מדי. תמורת 134 אלף שקלים תקבלו מסך מגע ("7), מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "16 קלים ושבע כריות אוויר.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידת ההנעה משלבת בין מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר למנוע חשמלי המפיקים 136 כ"ס ומשודכים לתיבת הילוכים רציפה. ביצועים נחותים הציבו אותה אחרונה במבחני התאוצה. נוחות הנסיעה טובה במהירות נמוכה, אך מחסור בריסון הולם גורם לתנודות מיותרות. בידוד הרעשים אינו מרשים, וניכרים רעשי תמסורת ומנוע. התנהגות הכביש צפויה ובטוחה, אבל ההגה קל ומרגיש מנותק.

 

אחיזת הכביש נמוכה מהאחרות, ובקרת היציבות אגרסיבית מדי. לעצלות היחסית יש יתרון - צריכת הדלק הייתה הטובה ביותר עם 14.2 ק"מ לליטר במבחן שכלל אחוז ניכר של נסיעות בין עירוניות, בו יתרון היחידה ההיברידית קטן יותר. עם זאת, הנתון מאכזב ביחס למובטח.

 

המיוחדת - פיז'ו 308

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, 1.2 ליטר, 130 כ"ס

תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 יחסים

זינוק ל-100 קמ"ש (יצרנית): 9.8 שניות

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 19.2 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק

מחיר: 129 אלף שקל

מבחן בודד
 

העיצוב החיצוני של פיז'ו 308 דינמי, אלגנטי ומודרני. גם עיצוב הפנים מרשים. השליטה על מרבית המערכות מתבצעת דרך מסך מגע ("9.7) - עם תפעול מסובך מדי - הפונה לכיוון הנהג. תאי האחסון מועטים וקטנים, אך המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובות ומשענת היד מתכוונת לגובה ולמרחק.

 

המושב האחורי צפוף יחסית (רק 262 ס"מ בין סרנים) בעיקר לרגליים ולרוחב. תא המטען יוצא נשכר ומציע את הנפח הגדול במבחן (470 ליטר). גרסת "אקטיב" (ב-129 אלף שקל) כוללת גם  בקרת שיוט, חיישני גשם, תאורה עוקבת פניה, חישוקי "16 קלים ו-6 כריות אוויר.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע שלושה צילינדרים מוגדש בנפח 1.2 ליטר מפיק 130 כ"ס ומשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. במבחני התאוצה רק האוריס הייתה איטית יותר, בין היתר עקב תיבת הילוכים עצלה. המנוע רועש ורועד, אך רעשי רוח ודרך מבודדים היטב.

 

נוחות הנסיעה מצוינת, מבודדת היטב שיבושים במהירות נמוכה ושומרת על ריסון ראוי במהירות גבוהה. גם היכולת הדינמית טובה למדי כולל נכונות לשינוי כיוון והגה חד ומדויק. למרות יחידת הנעה מודרנית, צריכת הדלק התקשתה להרשים עם 10.3 ק"מ לליטר בתנאי אמת.

 

מכוונת לפסגה - אופל אסטרה

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, 1.4 ליטר, 150 כ"ס

תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 יחסים

זינוק ל-100 קמ"ש (יצרנית): 8.9 שניות

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 18.2 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק, שמירה על נתיב, בלימה אוטונומית וזיהוי תמרורים

מחיר: 135 אלף שקל

מבחן בודד

אופל אסטרה שמרנית למראה ודומה מדי לקודמתה. היא גם היחידה עם כיסויי פלסטיק זולים לחישוקים. הפלסטיקה בתא הנוסעים איכותית ומסך המגע הגדול ("8) נוח לתפעול. חבל שמתגים קטנים לבקרת אקלים ושליטה מההגה פחות נוחים. תמוה גם מיקום מתג בקרת היציבות בסמוך למתג חיישני חניה. תאי האחסון מועטים והמושבים נוקשים ונוחותם לא מרשימה. המושב האחורי מרווח לרגליים (בסיס גלגלים - 266 ס"מ) אך צפוף לראש ושטחי החלונות האחוריים קטנים. תא המטען קטן יחסית (335 ליטר), ובעל מפתח צר וסף גבוה.

 

גרסת "אנג'וי-פלוס" (135 אלף שקל) כוללת גם מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, חיישני גשם, תאורה וחניה מלפנים ומאחור ושש כריות אוויר. יש גם מערכות בטיחות מקוריות מתקדמות הכוללות שמירה על נתיב, בלימה אוטונומית (עד 30 קמ"ש) וזיהוי תמרורים.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע מוגדש בנפח 1.4 ליטר מפיק 150 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. למרות זמינות הכוח הטובה בין לוגמי הבנזין, האסטרה אינה מהירה מכולן במבחני תאוצה, גם בגלל תיבת הילוכים איטית. בידוד הרעשים טוב מאוד, אך המיתלים נוקשים ונסיעה עירונית קופצנית מדי. היכולת הדינמית טובה מאוד, עם זוויות גלגול צנועות ואחיזת כביש גבוהה. להגה תחושה מלאכותית וצריכת הדלק עמדה על 10.3 ק"מ לליטר בממוצע.

 

בכוחות מחודשים - מאזדה 3

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין, 2.0 ליטר, 165 כ"ס

תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 יחסים

זינוק ל-100 קמ"ש (יצרנית): 9 שניות

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 17.2 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק, בלימה אוטונומית והתראה על סטייה מנתיב

מחיר: 130 אלף שקל

מבחן בודד

 

מאזדה 3 היא לטעמנו הנאה בחבורה, גם תא הנוסעים מרשים, עם פלסטיק איכותי ותחושת הידור תודות למסך ("7) מופעל חוגה. המושבים מציעים תמיכה מצוינת וטווח כיוון רחב להגה מקנה תנוחת נהיגה טובה. אלא שתאי האחסון מעטים, אין תאורה בסוכך השמש, שטחי החלונות קטנים ומד הסל"ד - בגרסת הבסיס - פצפון. למרות בסיס הגלגלים נדיב (270 ס"מ) המרווח במושב האחורי טוב לרוחב אבל רק סביר לרגליים. תא המטען הוא הקטן בחבורה (313 ליטר).

 

גרסת "ספורט" (ב-130 אלף שקל) כוללת מצלמת נסיעה לאחור, מנופים להעברת הילוכים מההגה, בקרת שיוט, חיישני גשם, מראות מתקפלות חשמלית, חישוקי "16 קלים ו-6 כריות אוויר. מערכת בטיחות מתקדמת כוללת בלימה אוטונומית במצבי חירום (עד 30 קמ"ש) התראה על סטייה מנתיב ותאורה אדפטיבית (מעבר אוטומטי בין אורות גבוהים לנמוכים) ועוקבת פניה.


 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע בנפח 2.0 ליטר מפיק 165 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. למרות הנתונים הטובים והשיפור המשמעותי לעומת ה-1.5 ליטר, ה-3 לא הייתה המהירה בחבורה. נוחות הנסיעה טובה, להוציא שיבושים קטנים שמורגשים עקב צמיגים בחתך נמוך. במהירות גבוהה הריסון מופתי. הבידוד פחות מרשים עם רעשי צמיגים ורוח מוחשיים. ל-3 אחיזת כביש גבוהה והתנהגות כביש כמעט-ספורטיבית תודות לנכונות לשינוי כיוון מהיר. ההגה חד ומדויק ואפילו תקשורתי. היא ללא ספק המהנה ביותר לנהיגה. צריכת הדלק עמדה על 10.5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

 

הסמן הימני - פולקסוואגן גולף

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, 1.4 ליטר, 125 כ"ס

תיבת הילוכים: כפולת-מצמד, 7 יחסים

זינוק ל-100 קמ"ש (יצרנית): 9.1 שניות

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 20 ק"מ לליטר

בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק

מחיר: 130 אלף שקל

מבחן בודד

למרות היעדר חדשנות עיצובית, לפולקסווגן גולף יש את המראה המכובד בחבורה. תא הנוסעים שגרתי וסולידי, אבל נוח לתפעול ומציע תאי אחסון רבים ואיכות חומרים גבוהה במיוחד. המושבים נוחים ומשענת היד מתכווננת למרחק ולגובה, גלגל ההגה ספורטיבי למראה, אך הוא ממוקם אופקי מדי ומתגי השליטה עליו מבלבלים. גם כאן - אין תאורה במראות האיפור.

 

המושב האחורי הוא המרווח ביותר (262 ס"מ בסיס גלגלים), והוא היחיד שזוכה לפתחי אוורור. גם שטח החלונות הגדול תורם לתחושה אוורירית. תא המטען אינו הגדול ביותר (380 ליטר), אך הוא שימושי בזכות סף נמוך ומפתח רחב. גרסת "טרנדליין" (ב-130 אלף שקל) כוללת מסך מגע ("6.5), בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמלית, תאורה עוקבת פניה, חישוקי "15 קלים ו-7 כריות אוויר.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע מוגדש בנפח 1.4 ליטר מפיק 125 כ"ס ומשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. זמינות כוח טובה ותיבת הילוכים מהירת-תגובה, אחראים להאצה והאצת ביניים המהירות במבחן. נוחות הנסיעה טובה תודות לצמיגים בחתך גבוה המשככים היטב שיבושים קטנים, אך המיתלים מתקשים בספיגת מהמורות גדולות. בידוד הרעשים טוב וההתנהגות בטוחה עם אחיזת כביש גבוהה (ותודה למערכת XDS המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה), אך היא אינה מהנה במיוחד לנהיגה. צריכת הדלק הייתה הטובה בין מנועי הבנזין - 11.6 ק"מ לליטר.

 

סיכום

משפחתיות קומפקטיות לא זוכות אצלנו לפופולאריות גבוהה, אך הן מציגות יתרונות ברורים על אחיותיהן עם תא מטען נפרד: עיצוב, כושר תמרון, נוחות נסיעה והתנהגות כביש, ואפילו נוחות הטענה מאחור תודות דלת חמישית ואפשרות הגדלה קלילה על-ידי קיפול נוח של מסעד אחורי.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ולציונים:

6. קיה סיד (דיזל) מסיימת אחרונה ללא יתרון בשום סעיף. תא הנוסעים מיושן, האבזור דל, צריכת הדלק מאכזבת ותג המחיר גבוה מדי.

5. טויוטה אוריס (היברידית) יקרה יחסית, החסכונית מכולן, מאובזרת היטב ונושאת תדמית "ירוקה", אך היא נחותה מבחינת ביצועים, מרחב מאחור והתנהגות הכביש.

4. פיז'ו 308 מציגה איכויות נסיעה גבוהות, עיצוב חיצוני אלגנטי ועיצוב פנים ייחודי. אך היא פחות שימושית, הביצועים מאכזבים וצריכת הדלק לא מרשימה.

3. אופל אסטרה יקרה, אך מציעה מערכות בטיחות מתקדמות מכולן. התנהגות כביש וביצועים טובים, אך העיצוב נטול שאר רוח ונוחות הנסיעה לא מרשימה.

2. מאזדה 3 נראית ומרגישה מצוין, איכויות הנסיעה גבוהות וההנאה מנהיגה מנצחת כאן, האבזור נדיב וכולל מערכות בטיחות מתקדמות והביצועים טובים. אך תא נוסעים צפוף וצריכת דלק בינונית, מונעים ממנה ניצחון.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

1. מנצחת המבחן היא פולקסווגן גולף. היא מציעה את החבילה השלמה ביותר (למעט מערכות בטיחות מתקדמות) תודות לתא נוסעים מרווח ואיכותי, ביצועים טובים ואיכויות נסיעה גבוהות. היא לא המהנה ביותר לנהיגה, אבל ללא ספק הקניה המומלצת ביותר.

 

  • המבחן התפרסם לראשונה במוסף הרכב של ידיעות אחרונות
  • שינויים לאחר פרסום: בטבלת הנתונים שונו נפח מנוע האוריס (1.8 במקום 1.6), מספר כריות הבטיחות בגולף (7 במקום 6), כן שונה מחיר ה-308 (129 במקום 130 אלף)
  • השתתפו במבחן: מורן אינגל, ארז ביטון, אלון בן משה, עדי מרקוביץ ואור קרפפן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
מ-6 יוצאת אחת
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים