שתף קטע נבחר

 

תחקיר ראשוני של התרסקות ה-F-16: נטישה שהסתבכה במצב "א-סימטרי"

רס"ן אוהד כהן נוב נהרג בניסיון לנטוש לקראת נחיתה בבסיס רמון. מבדיקה עולה כי הוא ככל הנראה חזר מתקיפה בעזה כשצד אחד שוקל יותר מהשני בשל חימוש שנשאר על הכנף. טייס לשעבר: "מצב כזה דורש מיומנות". חיילת לשעבר של נוב כהן: "הוא היה אנושי כמו שאי אפשר לתאר. אנחנו בהלם"

 

אל"מ (מיל') נרי ירקוני על התרסקות המטוס    (צילום: יוגב אטיאס אלי סגל)

אל"מ (מיל') נרי ירקוני על התרסקות המטוס    (צילום: יוגב אטיאס אלי סגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:


האסון בבסיס חיל האוויר רמון בנגב: על פי ממצאים ראשוניים בחקירת התרסקות מטוס ה-F-16 אתמול (יום ד') עולה כי הטייס שנהרג, רס"ן אוהד כהן נוב, נתקל בקשיים לקראת הנחיתה בחזרה מתקיפה בעזה, ולכן החליט לבצע סיבוב נוסף מעל הבסיס. אלא שגם בניסיון השני חזר הקושי, ורס"ן כהן נוב החליט על נטישת המטוס. הוא יובא למנוחות מחר ב-11:00 בבוקר בבית העלמין במושב מזור.

 

בהתאם לנוהל ולאופן הפעולה הטבעי של מערכת הפליטה, הנווט נטש ראשון, שכן פליטה של הטייס ראשון תבעיר את מושב הנווט. נטישת הטייס הייתה אמורה להגיע חלקיקי שניות לאחר מכן, אבל כהן נוב לא הספיק להשלים את הנטישה, וברגע הקריטי המטוס התרסק והחל לבעור.

 

המטוס הגיע לנחיתה ככל הנראה במצב "א-סימטרי", שבמסגרתו צד אחד שוקל יותר מאשר הצד השני בשל חימוש שנשאר על הכנף. כמו כן נבדק אם הייתה תקלה במערכת הפליטה של הטייס. העובדה שאחד משני אנשי צוות האוויר שרד את התאונה תסייע לחוקרי התקרית לשפוך אור מהר יותר על שאירע.

 

לפי עדויות של אנשי חיל האוויר, כהן נוב והנווט התנהלו לפי סדר הפעולות הנדרש במצב של חוסר איזון במשקלי המטוס, ועשו זאת היטב.

רב-סרן אוהד כהן נוב, אשתו שחר ובתם ()
רב-סרן אוהד כהן נוב, אשתו שחר ובתם


 

במצב ה"א-סימטריה" מדובר לעיתים בפער משקל של טונה או שתיים בין צד לצד. המצב מוכר לטייסי קרב אך נדרשת מיומנות גבוהה כדי להתמודד עמו, בעיקר בשלב הנחיתה הרגיש. אלא שאם נכנסה למשוואה תקלה נוספת - שמהותה כאמור עדיין לא התבררה - הקושי לנחות בשלום הופך גדול יותר. בנוסף, הקושי לפלוט כאשר המטוס מאבד שליטה במצב א-סימטרי גדול יותר מאשר בפליטה במהלך תקלות אחרות.

 

"בדרך כלל נטישה עם כיסא מפלט מצליחה, אבל ישנו פקטור מרכזי שהוא מרווח המשקלים והא-סימטריה שנגרמת בטיסות מבצעיות: לחזור כשמצד אחד יש לך פצצות ובצד השני אין", הסביר ל-ynet אל"מ (מיל') נרי ירקוני, לשעבר טייס F-16. "ספקטרום המשקלים הוא אדיר ולכן ההטסה דורשת מיומנות. המטוס יכול לנחות במצב שכזה, אבל זה לא משהו שמתרגלים, אלא הולכים סביב לנחיתה נוספת. זה קורה פעמים רבות שיש א-סימטריה במשקלים. מטוס מסוג זה נחשב לחדש ביותר בחיל האוויר והוא אמין מאוד".

 

- יכול להיות שהיתה תקלה גם במערכת הפליטה? הנווט כן הצליח לנטוש.

"יכול להיות. אני מניח שזה ייבדק כמו שזה נבדק בכל תאונה. צריך לזכור שנטישה של מטוס בתנאים שבהם זה בוצע, היא על קצה המעטפת. כל איחור של חלקיק שנייה עלול להביא לתוצאה של נטישה לא מוצלחת. בגלל שנוטשים שניים, סדר הנטישה הוא כזה שהכסא האחורי יוצא קודם וכמה חלקיקי שניה אחריו יוצא הכסא הקדמי. זה נקבע על מנת שהרקטה של מנוע אחד לא תשרוף את האיש צוות השני".

 

F-16I ("סופה") המיוצר על-ידי חברת "לוקהיד-מרטין", הוא מטוס הקרב החדיש ביותר בחיל האוויר, עד להגעת ה-F-35, ונכנס לשירות באמצע העשור הקודם. הוא בעל יכולת נשיאת טילי אוויר-אוויר מונחי חום תוצרת רפא"ל מסוג פיתון 4 ופיתון 5, טילי אוויר-אוויר מונחי מכ"מ תוצרת ארה"ב מסוג אמראם. המטוס מכיל גם מערכות מתקדמות נוספות, שפותחו לפי דרישות חיל האוויר על-ידי התעשיות הביטחוניות.

 

פינוי הנווט הפצוע קל לתל השומר    (צילום: רותם אליזרע)

פינוי הנווט הפצוע קל לתל השומר    (צילום: רותם אליזרע)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:


 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
  

המטוס מצויד במכלי דלק, המיוצרים על-ידי התעשייה האווירית, שמגדילים ב-50% את כמות הדלק הפנימית של המטוס. מטרתם להאריך משמעותית את טווח הטיסה של המטוס ואת שהותו באוויר מבלי לפגוע בביצועי הטיסה אחרים שלו. בנוסף, הוא מצויד במכלי דלק על כנפיו, המכילים עוד 600 גלונים של דלק.

 

הותיר במותו אישה הרה וילדה 

רס"ן כהן נוב (34) מונה בשבוע שעבר לסגן מפקד טייסת. הוא הותיר אחריו ילדה קטנה ואישה בהיריון. כהן נוב, שהתגורר בבסיס "רמון", נחשב למקצועי מאוד ומוערך בחיל. הוא עבר הסבה מהטסת F-15 להטסת F-16. אוהד היה בן זקונים כשלפניו שתי אחיות. בני משפחה וחברים הגיעו אמש לבית משפחתו במושב מזור. אחד השכנים אמר: "הוא היה ילד טוב, כזה שאוהבים. אני לא מאמין שרק לפני שנים אחדות רקדנו ושמחנו בחתונה שלו. הוא היה כל כך מאושר. זה שבר גדול לכולנו, אנחנו עדיין לא מעכלים". שכנה אחרת סיפרה: "מדובר בבחור מקסים, משפחה מדהימה, עדינה, מלח הארץ".

 

פקודיו של רס"ן כהן נוב, בבסיסי חיל האוויר עובדה ורמון תיארו את חיוכו כסימן ההיכר שלו. "אוהד היה המפקד שלי במשך שנה", סיפרה נ' ששירתה תחתיו בעובדה. "הוא היה הלב הפועם של היחידה, שנון וחד, קורע מצחוק, אבל מעבר להכל אנושי כמו שאי אפשר לדמיין. אנחנו מסתובבים בהלם מאז הבשורה. עדיין שומעים את הצחוק שלו במסדרונות ולא מעכלים. לפי התגובות אפשר להגיד שהוא לא רק השאיר אחריו רק הורים, אישה, ילדה ואחיות, אלא גם את כל מי שאי פעם זכה להכיר אותו".

 

ש', ששרתה לצידו במבצעים, אמרה שכהן נוב תמיד השרה אווירה שמחה בכל מקום אליו הגיע: "לפעמים יש לחץ מטורף ועומס והוא תמיד ידע להגיד את המילים הנכונות כדי שהדברים יקרו בצורה טובה. החיוך שלו זה סימן ההיכר שלו. אם הוא היה רואה את כולנו מתאבלים כאן הוא בטוח היה כועס שאנחנו לא צוחקים על זה ומספרים עליו בדיחות".

 

נאור, שצפוי להשתחרר בשבועות הקרובות משירות בבסיס רמון, היה אתמול סמוך למקום ההתרסקות בתוך הבסיס. "הייתי בחוץ ואז שמעתי את הפיצוץ של המטוס", שחזר. "אני מכיר את אוהד בעיקר ברמה המקצועית, ותמיד הוא היה נעים, בחור טוב, שמחייך כל הזמן ונותן הרגשה טובה. מלבד המשפחה זאת אבדה גדולה גם ליחידה שנמצאת היום באבל".

 

אביו, דוריון כהן נוב, היה קברניט מוכר באל על, שאותה עזב לפני כחמש שנים. בין תפקידיו הבולטים שימש חבר מועצת המנהלים של החברה לפני שהונפקה בבורסה. כהן נוב סירב לחתום על תשקיף ההנפקה ובעקבות כך התפטר מהמועצה. לאחר מכן שימש יו"ר איגוד הטייסים הישראלי ודאג לתנאי העבודה של עמיתיו למקצוע. בשנת 2010 עתר לבג"ץ לאחר שרשות התעופה האזרחית סירבה לחדש את רישיונו בקו לאילת לאחר שעבר את גיל 65.

 

בהכנת הכתבה השתתף
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים