שתף קטע נבחר
 

מתאוריה למעשי - גשר בין קהילות

ד"ר מריה בלכר מאמינה שהדרך לגישור בין הקהילות מתחילה בהגברת מודעות, שתילה של עוד רעיון, דחיפה של יוזמה. אמרה ועשתה.

ארגונים שונים קמים וצומחים, וכל מטרתם החיבור לישראל. כ-15 מליון יהודים ברחבי העולם. מחציתם יושבים בישראל והשאר מפוזרים על רחבי הגלובוס. הקהילה הגדולה ביותר יושבת בארה"ב. יש הטוענים שהמספרים נעים סביב השישה מליון, או יותר. יהדות אמריקה מונה גם מליון ישראלים בקרוב, או פחות. אין מספרים מדוייקים, ואין סקרים מסוג זה במדינה ששומרת על פרטיות אזרחיה. מה שבטוח הוא, שלהיות יהודי בארה"ב, או ישראלי - אמריקאי שחי בארצות הברית זו בחירה שהפכה להיות מקובלת ומדוברת מאי פעם, וארגונים שונים בישראל עורכים סדנאות הכנה לרילוקיישן לארץ האפשרויות.

 

עם יצוא הישראלים מישראל, נודדים גם מוצרים ורעיונות ישראלים מחוץ לגבולות המדינה, וכולם רוצים אמריקה. חברות ישראליות מייצאות את מרכולתן לארה"ב ומספקות בכך פרנסה נוספת לעובדיהן יחד עם מתן אפשרות לישראלים להמשיך ולהנות מהמוצרים שהם רגילים בהם. עוד אספקט חשוב הוא החשיפה של המוצרים הללו לאוכלוסיה היהודית האוהדת את ישראל ותומכת בה גם ברמה הכלכלית מרחוק. וכזו יש גדולה מאוד בארה"ב. ולא רק מוצרי צריכה מגיעים יחד עם המוח הישראלי לאדמת היבשת. מעצבים עם רעיונות חדשיים שמתכתבים טכנולוגית עם הסטארט אפ ניישן, יצרני קוסמטיקה, תכשיטים ועוד. כל אחד עובד קשה ברמת היכולות שלו להביא לחשיפה מירבית ויעילה את המוצרים שלו. כל הדלעיל במטרה להתפרנס.

 

ד"ר מריה בלכר, פרופסור לשיווק ומנהלת התוכנית של התואר השני בשיווק, מרצה ומפתחת תוכניות ב'ישיבה יוניברסיטי' היא בחורה מלאת אנרגיות חיוביות. למרות גילה הצעיר יחסית, והיותה אמא לשני בנים בגיל בי"ס יסודי, היא מוצאת זמן לתת ביטוי לרוח הציונית שמפעמת בה מאז ומתמיד. ד"ר בלכר הגיעה לארה"ב לפני שלוש שנים והתיישבה בפיירלון עם צביקה, הבעל, מהנדס אלקטרוניקה והבנים איתן ויאיר בני 9 ו-6 בהתאמה כיום.

 

בלכר עלתה לישראל מסמרה שעל נהר הוולגה ברוסיה, בעלייה הגדולה של 1990 כשהיא בת פחות מעשר. המשפחה התיישבה בבאר שבע וקיבלה חיבוק חם מהקהילה המקומית ומכאן שהקליטה שלהם בארץ היתה קלה. את כל לימודיה, דרך התיכון לאוניברסיטה וכל הדרך לדוקטורט עשתה בבתי הספר של בירת הנגב ובאוניברסיטת בן גוריון. לפני שלוש שנים נקרתה ההזדמנות בדרכה, והיא הוזמנה כחוקרת אורחת לישיבה יוניברסיטי. היא התבקשה לבנות קורס על עולם העסקים הישראלי. "בשביל להציג את העולם העיסקי הישראלי צריך להבין את הקרקע עליה הושתתה המדינה. אי אפשר ללמד על העסקים בישראל מבלי להבין את ההקשר התרבותי ואת ההיסטוריה של המדינה. צריך להכיר את המונופולים כמו חברת החשמל או התעשייה האוירית, צריך לדעת כיצד הוקמה המדינה,

 

ד"ר מריה בלכר. ציונות- מתאוריה למעשה  ()
ד"ר מריה בלכר. ציונות- מתאוריה למעשה

 

להכיר את התנועה הקיבוצית, את ההשפעות של העליות השונות, את מערכת המשפט ולהיות בקיא באקטואליה" נותנת ד"ר בלכר סקירה כללית על החלון שצריך להביט דרכו כדי להבין את מבנה הבית. "הסטודנטים לא מבינים את הנושאים הללו כ"כ בקלות. הם מכירים את ישראל, נוסעים לבקר בה, לעיתים יש להם משפחה, הם ציונים ואוהבים את הארץ. כשהם מגיעים אלי לכיתה, אני מבינה עד כמה הם לא יודעים. הם יודעים על הסטארטאפ ניישן, או דברים שקשורים בדת היהודית. גם אלה שחשופים לשני אלה, רוצים לדעת על עוד אפשרויות".

 

העיסוק האקדמי במבנה עולם העסקים הישראלי והידע הרב שהיא נושאת בחקר שווקים הביא את בלכר יום בהיר אחד להכרה שהיא צריכה להביא את השילוב של הציונות שהיא נושאת בקירבה, הידע התיאורתי שהיא מרצה עליו בפני סטודנטים והרצון לתרום את שלה למען מולדתה למפעל מעשי. לפני חודשים בודדים היא יצרה אתר בשם madeinisrael.info "יש לו שתי מטרות עיקריות: לתמוך בכלכלה הישראלית מארה"ב ע"י עידוד רכישה של מוצרים שמיוצרים בישראל או שמיוצרים ע"י ישראלים בארה"ב וחיזוק הקשר בין יהדות ארה"ב לישראל ע"י חשיפה של מוצרים ישראלים, כל זאת מתוך הנחה שהקהילה מודעת להם, אבל לא מספיק". את הידע שלה היא גיבשה לתוך האתר תוך שהיא אוספת מידע בכוחות עצמה ומוסיפה אותו לאתר. "אין כאן מטרה להרוויח, ולא עורכים קניות דרך האתר. מצאתי שיש המון אינפורמציה שיושבת במשלחת הכלכלית בניו יורק לדוגמא, אבל היא לא נגישה לכלל האוכלוסיה. לשימחתי המשלחת משתפת איתי פעולה בצורה רצינית, ואני יכולה להעזר ברשימות שאני מקבלת". הקמה של אתר היא נושא מורכב ונושא עלויות רבות "כמובן שאני לא מרויחה דבר וההוצאות גדולות. קיבלתי לפני כשנה מילגה מארגון קוג'קו בלופרינט לאחר שהגשתי להם את הרעיון וה-UJA של ניו יורק נתן גם הוא תקציב. אני מחפשת משקיעים כדי להמשיך ולפתח את האתר שנושא בתוכו פוטנציאל גדול מאוד".

 

"אני מביאה את התיאוריה שאני מלמדת באוניברסיטה לחיים, וזה מאוד מרגש" היא מספרת "אני עורכת ארוע השקה ב-9 בנובמבר בג'יי סי סי בניו יורק כדי להעלות את המודעות. הארוע יכלול נטוורקינג כמקובל, עם אוכל ישראלי וטעימות של יינות, ואח"כ יתקיים פאנל שישתתפו בו בין השאר חנה קמיוניסקי מהמשלחת הכלכלית בניו יורק, גיא פרנקלין שמיפה את חברות הסטארט אפ הישראליות בניו יורק ונועה רביב, המעצבת הצעירה שהציגה את יצירותיה במוזיאון המטרופוליטן. הם ישוחחו על עסקים וחדשנות ישראלית. חברות ישראליות מקומיות וכאלה שמביאות מוצרים מישראל מוזמנות. חשוב לי לדעת עליהן ולייצר תנועה באתר באמצעות עדכון מתמיד שלו". מריה בלכר יצרה פלטפורמה קלה לתפעול "העולם כיום עובד מהר וצריך שהמידע יהיה נגיש, כל דבר קטן מסוג זה שנעשה בשוק, בונה עוד גשר בין הקהילות". ארוע ההשקה יערך יום אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב. "יקרה אחד משני הדברים, או שכולם יארזו ויחזרו לישראל, או שהחיים ימשכו, ונמשיך לשווק את ישראל. אנחנו כבר נראה איך לשלב את תוצאות הבחירות בארוע".

 

גדולים בסייל

בסופ"ש הקרוב יערכו מירב נהר ויפעת יחזקאל מטנפליי גראז' סייל ענק בכל קנה מידה שכל הכנסותיו קודש לילדים החולים. הן אספו במשך זמן ארוך עשרות שקיות של בגדים וצעצועים ועוד תרומות יקרות ערך, ומזמינות את הקהילה לקחת חלק במצוה. מירב נהר: "אנשים השאירו לי על מרפסת הבית שקים של דברים יקרי ערך. הבית של יפעת כבר עולה על גדותיו. מרגש לראות את ההענות של הקהילה ליוזמה". כל ההכנסות ללא יוצא מן הכלל קודש לילדי גדולים מהחיים והכל ימכר בסופ"ש הקרוב, שבת וראשון, בחצר הבית שכתובתו: 55 Norman place, Tenafly בין השעות 10 בבוקר עד 5 אחה"צ

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים