סקודה קודיאק בנהיגה ראשונה - כמו סופרב, אבל יותר
רכב הפנאי החדש והגדול של סקודה, המציע אפשרות להסעת שבעה נוסעים בנוחות גבוהה עם מרחב פנים ענק, מסתמן כלהיט בדרך. כעת נותר רק לגלות כמה יעלה כאשר יגיע
במה נהגנו - סקודה קודיאק
מתחרים - מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן אקסטרייל, פיז'ו 5008
מתי אצלנו - אמצע 2017
מחיר (משוער) - החל מ-175 אלף שקל
בעד - מרווח פנים, אבזור, נוחות, התנהגות
נגד - ביצועים בדיזל, יכולת שטח
בגדול: למרות שסקודה הייתה חלוצה בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים עם הייטי, רק כעת היא נכנסת - באיחור לא אופנתי - לקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים. הקודיאק מבוסס על פלטפורמת MQB המודולארית (המשרתת גם את פולקסוואגן טיגואן וסיאט אטקה), אבל מציע ממדים גדולים יותר המאפשרים בין היתר שבעה מקומות ישיבה. האם זה יסייע לו להפוך לסיפור הצלחה בשוק המקומי, בו מיצבה עצמה סקודה כמותג האירופאי הנמכר ביותר? נהגנו בו לראשונה.
עיצוב ותא נוסעים: כמו שאר דגמי החברה, גם הקודיאק אינו מציג עיצוב פורץ דרך, אבל הופעתו מרשימה למדי בזכות חרטום כוחני, בתי גלגלים מודגשים, מגני פלסטיק שחור סביב המרכב ופסי גגון ייעודיים. בזכות פרופורציות הולמות, הוא נראה אפילו גדול ממדיו האמיתיים.
עיצוב תא הנוסעים שבלוני והגוון השחור מעניק אופי קודר מדי, אך הוא פשוט, נוח לשימוש ואיכותי למדי. יש מסך תצוגת נתונים צבעוני בלוח המחוונים ומסך מגע גדול במרכז הקונסולה (בגודל "8 עם צימוד לסמארטפון דרך Apple CarPlay ו-Android Auto), תאי אחסון רבים ורעיונות מקוריים כמו תא בדלתות הקדמיות לאחסון מטריה ייעודית, מגרעות בדלתות הצד הנשלפות כדי למנוע פגיעה בחניון צפוף, אחרות המסייעות במשענת הראש למנוחה או שינה ללא כאבי צוואר, מתקן ייעודי בגב המושבים הקדמיים לאייפד, מגשים נשלפים ופנס נייד בתא המטען.
תנוחת הנהיגה טובה, גבוהה ושלטת בדומה לרכבי פנאי ייעודיים, בין היתר תודות לשטחי חלונות גדולים. המושבים נוחים אך מציעים תמיכה סבירה בלבד, וזווית גלגל ההגה אופקית מדי ומקשה על התאמת תנוחת נהיגה הולמת.
עם בסיס גלגלים גדול של 279 ס"מ (ארוך ב-8.5 ס"מ מאקסטרייל, ב-12 ס"מ מאאוטלנדר) וספסל אחורי עם כיוון למרחק (18 ס"מ לפנים-אחור) ולזווית המסעד, מרחב המחייה לנוסעי השורה השנייה יוצא דופן, ויאפשר גם לגבוהים במיוחד ישיבה נוחה לאורך זמן. גם גודלן של הדלתות האחוריות מקל על הכניסה למושבים. מאחור יש וילונות לחלונות, יציאת מיזוג עם שליטה נפרדת ושקע USB וחשמל. שורת המושבים השלישית מרווחת יחסית, ויכולה לאכלס שני ילדים מתבגרים לנסיעות קצרות.
תא המטען מציע 270 ליטר בתפוסה מלאה של שבעה נוסעים, אך 630 ליטר כאשר שורת המושבים האחרונה מקופלת ועד 2005 ליטר כאשר גם שורת המושבים השניה מקופלת. תודות לסף נמוך ומפתח רחב, ההטענה פשוטה וקלה. אפשרות קיפול מושב הנוסע ליד הנהג מאפשר להוביל מטען באורך של עד 2.8 מטר.
אבזור: רכבי ההשקה התייצבו בגרסאות אבזור בכירות הכוללות ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית (עם זיכרונות לנהג), חימום למושבים קדמיים ולשורה השנייה, משטח הטענה לטלפון סלולרי, מצלמה היקפית, דלת תא מטען מופעלת חשמלית ועוד. יש גם מערכות בטיחות מתקדמות: בקרת שיוט אדפטיבית עם אפשרות לנהיגה אוטונומית עד מהירות של 60 קמ"ש, בלימה אוטונומית במצבי חירום, שמירה על נתיב, התרעה על עירנות נהג ועצירה אוטומטית במקרה והאוחז בהגה אינו מגיב, אזהרה מפני רכב חוצה מאחור ועצמים בשטחים מתים, כמו-גם זיהוי תמרורים. מערכת חדשה שמוצעת לראשונה בקודיאק היא בקרת סיוע לנגרר בחניה.
מנועים ותיבות הילוכים: היצע המנועים כולל טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר (150 כ"ס) ו-2.0 ליטר עם 180 כ"ס. באגף הדיזל יש 2.0 ליטר בשתי רמות הספק - 150 או 190 כ"ס. כל המנועים משודכים לתיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד (ב-1.4 ליטר) ו-7 הילוכים (בכל השאר), והנעה קדמית או כפולה (אופציה בגרסאות החלשות, סטנדרטית בחזקות).
מנוע הטורבו-בנזין 1.4 ליטר בה תצויד גרסת הבסיס שצפויה להיות הפופולארית מכולן, מאפשר ביצועים ראויים (9.6 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש) המרגיש נמרץ אפילו בכבישים הרריים. זאת תודות לזמינות כוח מצוינת (25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד) ותיבת הילוכים מהירת תגובה, בעיקר במצב ספורט המחדד את תגובת המצערת והתיבה. דווקא מנוע הדיזל בגרסת 150 כ"ס הרגיש גמלוני יחסית (10.2 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש). נתון המומנט אמנם נדיב יותר (34.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד), אבל רצועת הכוח צרה ותיבת ההילוכים החדשה אינה מצליחה לחפות על כך.
נוחות והתנהגות: כמו שאר דגמי קונצרן פולקסוואגן, גם לקודיאק כיול מיתלים מוצק ונוקשה מעט במהירות נמוכה, אבל מעבר לכך מציע נוחות נסיעה טובה מאוד. הן בספיגת שיבושים והן בשמירה על ריסון מופתי גם בשבילי כורכר משובשים וזרועי אבנים. מרשים לא פחות הוא בידוד הרעשים המנטרל את התא מרעשי רוח, דרך ומנוע.
למרות משקל עצמי גבוה יחסית (1.6 טון, 250 ק"ג יותר מהסופרב), גם התנהגות הכביש טובה. זוויות הגלגול צנועות תודות לכיול הנוקשה, ולכן היציבות הכיוונית מרשימה גם ברצף שינויי כיוון חדים. להגה משקל טבעי והוא מדויק אך נעדר משוב מספק.
מעט מאכזבת היא יכולת השטח של גרסת ההנעה הכפולה. למרות מתג ייעודי האמור להתאים את המערכות לנסיעה בתנאים דלי אחיזה, מערכת ההנעה הכפולה מתקשה בהעברת הכוח לגלגלים האחוריים ובקרת היציבות אינה מאפשרות את סחרורם הנדרש כדי להתקדם בשביל בוצי או חולי. מרווח גחון צנוע (18.8 ס"מ) אינו מסייע.
סיכום: למרות האיחור בכניסה לקטגוריה, ההתרשמות הראשונית מסקודה קודיאק חיובית למדי. הוא מצויד במפרט שיקסום לקהל הישראלי, עם ממדים גדולים, תא נוסעים מרווח, אבזור נדיב וייחודי ומערכות בטיחות מתקדמות, לצד ביצועים טובים (בגרסת הבנזין) ואיכויות נסיעה גבוהות. באירופה יהיה המחיר זהה לסופרב, אך אצלנו עלול חישוב המס הירוק החדש - שיכנס לתוקף בינואר 2017 - לגרום לתג-מחיר גבוה יותר. בסופו של יום, נראה כי אם תתומחר גרסת הבסיס בדומה למתחרים (175 אלף שקל), סיכויי הצלחתו יהיו גבוהים במיוחד.
סקודה קודיאק
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,395 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד 6 הילוכים |
אורך | 469.7 ס"מ |
רוחב | 188.2 ס"מ |
גובה | 167.6 ס"מ |
בסיס גלגלים | 279.1 ס"מ |
משקל | 1,594 ק"ג |
נפח תא מטען | 630 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.6 שניות |
מהירות מרבית | 197 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.4 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 141 גרם לק"מ |
כריות אוויר | 7 כריות אוויר |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת סקודה
סקודה קודיאק