מערכות בטיחות מתקדמות - עוזרות לנהג להשאר בחיים
מערכות הבטיחות המתקדמות של העידן המודרני מזהות, מתריעות ואף נוקטות בפעולות שישאירו אותנו בחיים גם אם טעינו. קבלו סקירה
אם שנות ה-80 התאפיינו בכניסתה לשירות של מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה (ABS), שנות ה-90 העניקו במה לפרמיירה של מערכות בקרת יציבות (ESP) סטנדרטיות ובסביבות ה-2000 נכנסו לשירות גם כריות אוויר צדיות, השנים האחרונות מאופיינות בכניסה של מערכות בטיחות מתקדמות המבוססות בעיקר על אלקטרוניקה. החל מהתרעה על סכנות ועד התערבות אקטיבית בהיגוי ובלמים. ובעוד שמערכות הבטיחות מהעשורים הקודמים סייעו בדרך כלל בעיקר למזער נזקים במקרה של תאונה, המערכות החדשות בעיקר מנסות למנוע אותה - שלב ביניים הכרחי בדרך לפיתוח המכונית הכל-אוטונומית שתגיע לכבישים בעשור הבא.
מערכת זו מזהה חוסר ערנות נהג באמצעים שונים. החל מניטור הנהיגה (סטיות קבועות מהנתיב או בלימות והאצות חזקות) ועד בדיקת ערנות הנהג באמצעים שונים. אם המערכת מזהה עייפות היא מדווחת על כך באמצעים אודיו-ויזואליים. מערכות מתקדמות יותר מסוגלות גם להתריע אקטיבית באמצעות בלימה קלה, ואם הנהג אינו מגיב מביאות את המכונית לעצירה מוחלטת.
קבלו מדריך מקוצר למערכות המודרניות ביותר:
התרעה על התנגשות ואי שמירת מרחק
מערכת המזהה קרבה מסוכנת - או קצב "סגירת מרחק" גבוה מדי - לעצם מלפנים, ומתריעה על-כך באמצעים אודיו-ויזואליים. החל מצפצוף ייעודי וכלה בנוריות אזהרה בלוח המחוונים. המערכות המתקדמות מסוגלות לזהות אפילו קרבה מסוכנת גם להולכי רגל, רוכבי אופניים ואפילו חיות.
התרעה על סטייה מנתיב
בבסיסה זו מערכת המזהה את סימוני הכביש ומתריעה על סטייה מנתיב הנסיעה או ירידה לשוליים. יש מערכות העושות זאת באמצעות קול ונורות אזהרה, אחרות משגרות רעידות להגה או אף למושב.
התרעה על שטחים מתים
מערכת חיישנים מזהה עצמים בשטחים מתים ומתריעה על כך לנהג באמצעות חיווי קולי או באמצעות נורות במראות הצד. המערכות הוותיקות מספקות התראה על רכבים הנמצאים מחוץ לשטחן של מראות הצד בזמן עקיפה. המתקדמות יותר מציעות גם תיקון אקטיבי והימנעות מתאונה צדית באמצעות מערכת בקרת היציבות, ומציעות גם התרעה (ואף בלימה אוטונומית) על תנועה חוצה מאחור כמו במקרה של יציאה מחניה.
התרעה על ערנות נהג
בלימה אוטונומית במצבי חירום
מערכת המזהה קירבה מסוכנת לרכב שמלפנים ובולמת על-מנת למנוע תאונה. הדור הקודם של המערכות התבסס על קרן לייזר לאומדן המרחק, ועל כן היה יעיל בעיקר למניעת תאונות או צמצום נזקים במהירויות נמוכות של עד 30 קמ"ש. המערכות המתקדמות יותר מבוססות מצלמה ובעלות טווח פעולה גדול יותר בין 80 ל-160 קמ"ש.
שמירה על נתיב
מערכת המזהות את נתיב הנסיעה ומכוונות את ההגה כך שהוא שומר את המכונית בנתיב הנבחר. מערכת זו פעילה לרוב במהירות נסיעה מעל 60 קמ"ש, אך המערכות המתקדמות פועלות היטב גם במהירויות נמוכות יותר. בחלק מהמכוניות (כשהיא משולבת עם בקרת שיוט אדפטיבית) המערכת מאפשרת עקיפה של מכונית אחרת באופן עצמאי לחלוטין. פונקציה נוספת של המערכת מזהה מצב של סטייה בלתי מתוכננת מנתיב הנסיעה, ומסוגלת להחזיר את המכונית לנתיב על-ידי מערכת בקרת היציבות.
בקרת שיוט אדפטיבית
מערכת מבוססת רדאר המותקן בחזית המכונית ומאפשר בעת הפעלת בקרת השיוט לשמור על מרחק קבוע מהרכב שלפנים, או אף לבלום במקרה שרכב אחר סוטה לנתיב הנסיעה. הדור המתקדם של המערכת מאפשר גם בלימה אוטומטית עד עצירה מוחלטת ונהיגה סמי-אוטונומית בשילוב עם מערכת שמירה על נתיב.
זיהוי תמרורים
מערכת המזהה תמרורים ומציגה אותם בלוח המחוונים, מתריעה לנהג אם הוא נוהג במהירות גבוהה מהמותר. המערכות המתקדמות יותר יודעות להתאים באופן אוטומטי את מהירות בקרת השיוט לקטע הדרך הספציפי.
תאורה אדפטיבית
מערכת המשנה באופן אוטומטי את עוצמת התאורה של הפנסים הקדמיים בין אורות מעבר לאורות דרך, בהתאם לתנאי התאורה ומצב התנועה לפנים. מערכת מתקדמת יותר שמוצעת כיום היא עושה שימוש בפנסי לד-לייזר שמחלקת את הפנסים הקדמיים לגופי תאורה קטנים ויודעת לשנות את מרחק רוחב וכיוון אלומת האור של כל אחד מהפנסים הקדמיים, באופן המתאים ביותר לתנאי הדרך. מערכת זו יודעת גם לקבל נתונים ממערכת הניווט ועל כן להפנות את הפנסים לכיוון הפניה בנסיעה בכביש מפותל.
תקשורת בין רכבים (V2V)
מערכת המקבלת נתונים מכלי רכב אחרים, מתחנות חיזוי מזג אוויר ומחברות התשתיות של הכבישים, ומתריעה על קירבה לאזורים מסוכנים הנמצאים מחוץ לטווח הראיה כמו תאונה, עבודות בכביש או ערפל.
המערכת שתציל אתכם