שתף קטע נבחר
 

על קשרים והשקעות

מירי סגל, מומחית IR הגיעה לניו יורק עם הרבה ניסיון ובלי שום קשרים. בעבודה קשה ואומץ, היא ממשיכה להוכיח שחלומות מתגשמים. אחד כזה היא הגשימה אפילו לדונלד טראמפ.

הרבה פעמים, כישראלים שמגיעים לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות אנחנו מרגישים שיש אין ספור מחסומים שעומדים בפנינו. אין לנו שפה, אין לנו קצה חוט, אין קשרים או הכוונות ואין לנו אל מי לפנות.  בכל זאת, רבים מאיתנו לא נותנים לכל אלו להרתיע אותנו ונלחמים בכל הכוח והיצירתיות להגיע אל היעד שהצבנו.

סיפורה של מירי סגל יכול להוות השראה לכל מי שחושב שיש לו את הכשרון והיכולת אבל אין לו את הכלים להגשים.

 

סגל, במקור מרמת גן, חלמה להיות עורכת דין. עם העניין שגילתה בתחומים רבים, עם היכולת להביע את דעתה ולהילחם על עקרונותיה היא חשבה שאין מקצוע מתאים מזה. כשהתבגרה, הבינה שבתחום התקשורת ויחסי הציבור כל אלו יכולים להועיל לה אפילו יותר. נשמע שסגל אף פעם לא עוצרת. בחופשות בית הספר, היא מיהרה לעבוד בקייטנות, לפני הצבא, ניתלה כל רגע לעבודה ועם השחרור נסעה לשנת עבודה בפריז. בעידוד הוריה, אחרי שנה מיהרה לחזור לישראל כשנפתח המחזור הראשון בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב. "הגעתי מבית שתמיד דחף אותי להישגים. אבא שלי פשוט החליט לרשום אותי במטרה בתקווה שככה אחזור לישראל", היא מספרת. "ההורים שלי הבינו שזה תפור עבורי. בדיעבד, מזל, כי היה ביקוש של מאות אז והיה מקום ל-50 סטודנטים בלבד".

 

גם בתקופת הלימודים, מירי לא ממש התכוונה לעצור וחיפשה דרכים להשתלב בשוק העבודה. "לא ויתרתי לעצמי ורציתי להתחיל במקביל לעבוד. היה ברור לי שאני רוצה לעבוד ביחסי ציבור אבל נכנסתי לאותה מלכודת שרבים מתקשים להימנע ממנה, הצורך בניסיון. לא הייתי עם תואר עדיין ולא הייתי מקושרת ובישראל, אולי בכל מקום, צריך קשרים ולא היו לי".

 

סגל. "לא ויתרתי לעצמי". ()
סגל. "לא ויתרתי לעצמי".

 

כמו בעוד תחנות בחייה, סגל לא נתנה לזה להפריע לה. "בשנה שניה באוניברסיטה, אחרי שבכל מקום לא רצו לקבל אותי בלי ניסיון, אמרתי למראיינת תשמעי, אם אף אחד לא יתן לי לצבור את הניסיון, לא יהיה לי. תאמיני לי שאם תתני לי לא תצטערי".

מירי התקבלה למשרד יחסי ציבור קטן בישראל ומי שקיבלה אותה לעבודה בהחלט לא הצטערה. בשנה האחרונה לתואר, על אף העומס בלימודים היא מחליטה שהגיע הזמן לפתוח חברה משלה. "החלטתי להתחיל בקטן, מהבית, ראיתי שיש תחום שמתאים לי, טכנולוגיה, חדשנות, נראה היה לי שלשם העולם הולך, זה לא היה מובן מאליו אז. חיפשתי את ההזדמנות וקיבלתי הזדמנות מחברה שנסחרה בבורסה של אוסטרליה".

 

לא פשוט לשכנע חברה שנסחרת בבורסה לתת לסטודנטית צעירה עם עסק של אדם אחד לנהל את יחסי הציבור שלהם, אבל מירי הצליחה לעשות את זה. "הכרתי את סמנכ"ל הכספים שהכיר אותי מעבודות קודמות. הוא ידע שאני דוחפת ולא מוותרת והם נתנו לי את ההזדמנות. עבדתי לבד וגיליתי כמה אני אוהבת את האתגר ואת התחום".

באותם ימים תחום ה-IR של קשרי משקיעים בשוק ההון התפתח משמעותית ושם מצאה מירי את מקומה. "באותם ימים חברה שלי שמעה שמשרד של קשרי השקעות מחפשים להתפתח ליחסי ציבור. היא סיפרה עליי והציעה להם לפגוש אותי. המעבר מיחסי ציבור לקשרי ההשקעות היה מאוד טבעי".

 

משם הבינה מירי שהתחום של טכנולוגיה ופיננסים הוא התחום שאיתו היא רוצה לשאוט קדימה ובמקביל לעבודה החדשה סיימה גם תואר MBA, למדה בשלל מסגרות על שוק ההון, והכינה את עצמה להתמקצע באפיק הפיננסי. "בישראל עולם יחסי ציבור היה מאוד מצומצם אז יחסי ציבור פינסיים היו ההתרחבות המתבקשת וליחסי משקיעים הדרך הייתה קצרה".

 

תחום קשרי משקיעים,Investor Relations, עוסק באיסוף ופרסום מידע אודות חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה. עדכון המשקיעים והאופן שבו מתווך המידע אודות החברה להיות מכריע בתגובת בעלי המניות ולהתבטא בשווי וערך המניות. לא מפתיע שזמן קצר אחר כך הפכה מירי שותפה בחברה הישראלית "קשרי משקיעים", שהייתה בזמנו החברה הישראלית המובילה בתחום. "כשהגעתי היו לנו 3 לקוחות וכשעזבתי עם המעבר לארה"ב היו לנו קרוב ל-50".

אחרי 7 שנים בתחום, סגל כבר הייתה דמות דומיננטית. "הכרתי את כולם, כולם הכירו אותי, אין מה להשוות את המותג שהייתי כבר שם ואת התחושה שהייתה פתאום להגיע למקום לכאן".

 

את סגל זה לא ממש הרתיע. היא עזבה חברה משגשגת, בסיס איתן והצלחה שכולה שלה ובעקבות העבודה של בעלה במועצת הביטחון של האו"ם עברה לניו יורק. "זה ברור שחברה שהולכת להנפקה או חברה ציבורית היא חייבת IR. זה משהו שנולד בארה"ב. זו גם הסיבה ששמחתי כל כך להגיע לניו יורק. כאן נמצאות החברות הגדולות וכל חברה שחושבת על הנפקה, האקזיט האמיתי הוא תמיד כאן בוול סטריט. מה שאיפשר את זה הלכה למעשה זו העבודה של בעלי".

 

אז שוב, אחרי שצברה ניסיון וקבלות, היא מצאה את עצמה מתחילה מחדש. "בגלל שהגעתי מסביבה כל כך מוכרת, התחושה של עולם ומלואו בניו יורק קשה לתיאור. קשה לדעת מה הצעד הראשון. הכי נוח להתחיל כשמכירים מישהו אבל אנחנו באמת לא הכרנו.  דרך מודעה בניו יורק טיימס מירי מגיע למשרד ותיק של קשרי השקעות ומבינה מהר מאוד שהחיבור הכי מהיר שיכולה ליצור מול המראיינים שלה הוא הזיקה היהודית. "בארץ כשאתה מגיע לראיון עבודה זה תמיד גולש למי את מכירה, מי אתה מכיר ויש המון נקודות השקה. כאן החיבור היחיד היה ששני הבעלים היו יהודים. הייתה כימיה ועוד באותו יום אמרו לי שיש להם אירוע וזו תהיה ההזדמנות שלי להראות להם קצת ממה שאני יודעת לעשות".

 

בישראל היא הכירה את כולם, אבל כאן, בתחום שבו הקשרים יכולים להיות משמעותיים כל כך, היא החלה לפלס את דרכה. "שוק ההון כאן הוא ענק. דווקא העובדה הזו איפשרה לי להתפתח", היא מסבירה. "זה לא אנשים שהכירו כולם את כולם כי כל יום יש תחלופה, כל יום מחליפים מחלקות שלמות. במקום כזה ידעתי שיש לי את התכונה הנדרשת ואין לי את הבעיה ואת המחסום לפנות ולנסות לקדם דברים".

 

באירוע הראשון אליו נשלחה, הבינה שיש לה הרבה יותר כלים ויכולת להתקדם. "באירוע שבו לא הכרתי איש הייתי צריכה לעשות מינגלינג, נטוורקינג והיה לי ברור שאני צריכה להוכיח את עצמי. ניגשתי ללאנשים הצגתי את עצמי ואני מודה שמאוד עזר לי להיות ישראלית עם רקע בטכנולוגיה. אנחנו באמת ידועים כאומת סטארטאפ ומהתחלה הרגשתי שיש המון הערכה, סקרנות, עניין. זה שיחק לטובתי. את הזרות שלי הפכתי ליתרון. מאוד מהר זיהיתי שזה מעורר את השיח".

 

מירי יכולה להוות השראה לכל אלו מאיתנו שמרגישים שאין להם את הכלים להגיע בארה"ב למקומות הנכונים. "החברה שעבדתי בה הייתה בית ספר דווקא בגלל שהייתי צריכה לעשות הכל לבד. אף אחד לא נתן לי שום עצות. מיד למים העמוקים. זה היה ברמה שלא ידעתי אפילו איך נחשפים לאותם כנסים שחייבים להגיע אליהם. יש כאן גם יריבות מאוד גדולה כי מי שמביא את הלקוח הוא שזכאי לאחוזים. לכן גם לא היה רצון לשתף או לעזור עם קשרים. בראייה לאחור זה היה לטובה. אף אחד לא עזר לי בארה"ב. זה לא קל אבל חוש ההישרדות שלי עזר לי להילחם".

 

כנראה שמדובר ביותר מחוש הישרדות ומירי, גם כשמגיע המשבר הכלכלי הגדול והחברה הותיקה שבה היא עובדת נסגרה, היא מחליטה, דווקא בימים של חוסר וודאות, להמר בגדול ולפתוח חברה משלה. "אנשים שכבר הכירו אותי שראו כמה לקוחות הבאתי וכמה אני עושה. הם הציעו לי לפתוח חברה בעצמי אבל בהתחלה נראה היה שזה הדבר הכי מטורף שאפשר לעשות. הבנתי שאם אני מצליחה להשיג אפילו לקוח אחד זה שווה לי.

 

 

הלקוח הראשון שלי היה לקוח סיני כי באותה תקופה הרבה חברות סיניות יצאו להנפקה כאן. מאז רוב החברות שהגיעו אליי הן גלובליות. במסגרת עבודתי בשוק ההון האמריקאי, זכיתי לעבוד עם חברות בינלאומיות שנסחרות בסינגפור, לונדון, תל אביב, סין, אוסטרליה וכמובן ארה"ב".

במסגרת החברה שפתחה MS-IR LLC ניהלה סגל גם את אסטרטגיית ה IR של חסברה הנושאת את השם טראמפ. "עבדתי עם חברת משקאות שהשיקה את סופר פרימיום טראמפ וודקה. הסיפור של וודקה טראמפ מעניין לא רק בהיבט החדשותי. בעיניי זה מקרה המאפשר להראות כיצד ניתן לשלב לעתים באמצעות חשיבה ״מחוץ לקופסה״ בין מיתוג המוצר עצמו למיצובו בשוק ההון".

 

אפשר ללמוד מהעבודה של סגל על המוצר, על המקצוע התובעני שבחרה ועל המשמעות שלו עבור חברות. "הצגנו את החברה בפני בנקים להשקעות המתמחים בחברות צמיחה בתחילת דרכן. במקביל הפגשנו את מנהלי החברה עם ברוקרים ומנהלי השקעות במטרה להרחיב את בסיס בעלי המניות מממשקיעים פרטיים לגופים מוסדיים. דאגנו לעדכן את המשקיעים על כל התקדמות שנעשתה בנושא הוודקה החל מהמהלך האסטרטגי של חיפוש אחר הוודקה האיכותית ביותר בעולם כמו גם מציאת עיצוב ייחודי.

הבקבוק עוצב בצבע האהוב על טראמפ, זהב וצורתו כגורד שחקים. לטראמפ היה חשוב שהוודקה תשתלב במותג טראמפ ותשדר את מה שהוא מייצג. כל אלה מיקדו את תשומת הלב על מיצובו הגבוה של המוצר והגבירו את העניין גם בשוק המניות. העלייה המשמעותית במחיר המניה", היא מספרת, "החלה עם אירוע ההשקה ההוליוודי במגדלי טראמפ בשדירה החמישית בניו יורק. גם כאן ניתן היה לראות כיצד שילבנו בין מיתוג המוצר עצמו למיצובו בפני שוק ההון. אלפי המוזמנים לאירוע כללו סלבריטאים לצד רשימה מכובדת של משקיעים שנחשפו לא רק לעוצמת המותג ולטעם הוודקה, אלא גם לאווירה שהמוצר מבקש להדגיש, יוקרה והצלחה פיננסית מהסוג שטראמפ משדר. המשקיעים נכנסו על שטיח אדום בסגנון הוליוודי רשתות טלויזיה מובילות צילמו אותם, קוקטיילים עם טראמפ וודקה הוגשו בכל פינה".

 

שיאו של האירוע היה הגעתו של דונאלד טראמפ בליווי אשתו מלאניה לצידו של מנכ"ל החברה הציבורית. בנאומו שיבח טראמפ את המנכ"ל ואת נסיונו בניהול חברות ציבוריות. בדבריו הדגיש טראמפ לא רק את המוצר אלא גם את הדברים שאנשי שוק ההון אוהבים לשמוע, הקשר עם השוק, המניה ואיכות הניהול. מסר זה הופנה כמובן אל מנהלי ההשקעות הרבים שנכחו באירוע.

 

מירי מסבירה שהמודעות המוגברת לפעילות החברה, ההשקה הראוותנית, הטיפוס במניה והעניין הגובר מצד משקיעים מוסדיים, איפשרו לקדם הישגים נוספים בשיווק המניה, שזכתה לכיסוי מצד אנליסטים של בתי השקעות ידועים בארה"ב. "במסגרת העבודה המאומצת המניה שנסחרה במחיר הנמוך מחצי דולר החלה במסע טיפוס שהגיע בשיאו לאחר כשנה וחצי למחיר הגבוה משלושה דולר ושווי שוק של קרוב ל- 200 מליון דולר לחברה שמוכרת משקאות בשוק רווי מאד ושאינה חברת טכנולוגיה".

 

בשנים האחרונות עזרה לחברות רבות להתקדם אל עבר ההישגים שיחלו להם. סגל היא אישה ישראלית חזקה שיכולה להוות השראה לרבים מאיתנו שיודעים שיש להם את הכישרון ומחפשים את ההזדמנות. בעולם שבו גיבוש המסרים ובנייה מדוקדקת של הצעדים שעל חברה לנקוט מול המשקיעים והתקשורת היא הכרחית ומכריעה, סגל מוכיחה פעם אחר פעם שבעבודה קשה ויסודית, כולנו יכולים להגשים גם כאן את החלום.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים