עצוב בשמים: 1 מכל 8 טייסים סובל מדיכאון קליני
סקר שכלל מאות טייסים, מצא שמעל 12% מהם סובלים מתסמיני דיכאון קליני ומחשבות אובדנות. חלקם אף דיווחו כי הם חשים מדי יום ייאוש ומחשבות על קץ החיים. החוקרים: "חברות התעופה חייבות לערוך בדיקות נפשיות תקופתיות לכל הטייסים"
דיכאון מבעד לעננים: מאות טייסי חברות תעופה ממשיכים להמריא כשהם סובלים מדיכאון קליני ואינם מטופלים, רק מהחשש שיקורקעו או שיפוטרו, כך מגלה סקר חדש. חלק מהם אף סובל ממחשבות אובדניות.
הסקר החדש שבוצע על ידי אוניברסיטת בוסטון, בוצע אנונימית בקרב 1,850 טייסים מיותר מ-50 מדינות, מרביתם מארה"ב, קנדה ואוסטרליה. השאלות נגעו במגוון נושאים הקשורים לעבודתם ובריאותם של הטייסים, בנוסף לתסמיני דיכאון. הסקר האנונימי נערך בין אפריל לדצמבר 2015.
מתוך 3,500 טייסים שהשתתפו בסקר, 1,848 הסכימו להשיב על השאלות שנגעו לבריאות הנפש. מתוך הקבוצה הזו, 233 (12.6%) התאימו לאבחנת דיכאון, ו-75 טייסים (4.1%) דיווחו על מחשבות אובדניות בשבועיים שלפני הסקר.
מתוך 1,430 שדיווחו כי טסו בשבוע שלפני הסקר, 193 מהם (13.5%) התאימו לאבחנת דיכאון. שיעור גבוה יותר של טייסים מאשר טייסות ענו כי חשו כמעט כל יום תחושות של איבוד עניין בחיים, כשלון, קושי להתרכז ומחשבות על קץ החיים.
המחקר מצא עוד כי הסיכוי לדיכאון היה גבוה יותר בקרב טייסים שנטלו כדורי שינה, או כאשר חוו הערות מילוליות או מיניות. החוקרים ציינו כי לסקר מספר מגבלות, ובעיקרן העובדה שהוא מתבסס על שאלונים, מבלי לבדוק בפועל את תיקם הרפואי והפסיכיאטרי של הטייסים.
הממצאים מגיעים שנה וחצי אחרי שטייס משנה שסבל מדיכאון גרם בכוונה להתרסקות מטוס באלפים הצרפתים. בהתרסקות הזו נהרגו 150 איש.
צפו: הדיווח הראשוני על התרסקות המטוס באלפים:
מומחה: גם בארץ טייסים סובלים בדיכאון
"הסקר נותן הצצה ראשונית לבעיה הנפשית בקרב טייסים מסחריים, שלרוב אינם חושפים את מחלתם בפני חברות התעופה, בשל הפחד מתגובות שליליות", כך אומר ראש צוות החוקרים, פרופ' ג'וזף אלן, מאוניברסיטת הארוורד שבבוסטון. "אפשר להבין מדוע טייסים חוששים לחשוף את כל בעיותיהם הנפשיות, בשל החשש שיקורקעו או יוכרזו שאינם כשירים לתפקיד", הוא מוסיף.
"14 אלף טייסים פעילים מטיסים מעל 3 מיליארד אנשים ברחבי העולם כל שנה", הוא מסביר, "תוצאות הסקר צריכות להתריע בפני חברות התעופה, שטייסים רבים צריכים לעבור סקירה נפשית וטיפול.
"עבודתם של טייסים מלאת סטרס, נמשכת שעות ארוכות ובמשמרות, והשילוב הזה מועד לפורענות", אומר ל-ynet ד"ר הדר שלו, מנהל המרפאה לנוירו פסיכיאטריה והיחידה לטיפול יום פסיכיאטרי במרכז הרפואי סורוקה, "אנחנו מכירים את השילוב הזה בהרבה מקצועות אחרים כמו רופאי שיניים, מרדימים, אנשי כוחות הצלה. כולם נמצאים בסיכון להפרעות נפשיות".
"אנחנו רגילים שטייסים הם אנשים מאוד מוכשרים אבל הם אינם חסינים מהפרעות נפשיות. גם אליי מגיעים באופן פרטי טייסים, שסובלים מדיכאון וחוששים שיקרקעו אותם. הם רוכשים את התרופות שלהם באופן פרטי, מתוך החשש שזה יפגע במקום העבודה שלהם".
ד"ר שלו מסכים עם החוקרים כי יש לבצע סקירות נפשיות לכלל הטייסים, אבל חשובה יותר המניעה: "הסקירה יכולה לזהות את גורמי הסיכון מוקדם, אבל חשובה הרבה יותר המניעה. מתן תמיכה חברתית לטייסים עשויה להפחית משמעותית את הסיכון שלהם ללקות בדיכאון".
דיכאון: פוגע ב-80% מאוכלוסיית העולם
דיכאון על צורותיו השונות, נחשב כהפרעה הנפשית הנפוצה ביותר במאות האחרונות ונמצא, על פי ארגון הבריאות העולמי, במקום השני בסיבות לתמותה בעולם.
על פי הנתונים כ-80% מאוכלוסיית העולם נפגעה או נחשפה לפחות פעם בחייה לדיכאון הפוגע בכלל המישורים של איכות החיים. מרבית החולים הסובלים מדיכאון אינם מטופלים, מאחר שלעתים המחלה חבויה ואינה מראה את אותותיה.
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי 450 מיליון איש ברחבי העולם סובלים מהפרעות ונכויות נפשיות, כאשר מרביתם חיים בארצות מתפתחות. בארגון טוענים כי מערכות בריאות הנפש נמצאות במשבר כלל עולמי בשל מחסור בתקציבים.
מומחי הארגון מכנים את הדיכאון בשם "המגיפה השקטה" מכיוון שהיא אינה נראית או נשמעת לעתים, ואינה גורמת למוות מהיר כמו מחלות סרטן או לב, אך גובה מחיר יקר מהחולה ומהחברה.
הבעיה מחריפה בארצות המתפתחות מאחר ששם אין די משאבים לטיפול בתופעה. הנתונים מצביעים על כך שבארצות עניות חיים יותר אנשים הסובלים מדיכאון בהשוואה לארצות עשירות, שם שכיחות המשאבים לטיפול בהפרעות נפשיות גבוה פי 200.