המוצר שקנה אותי באינטרנט
שוקלים לפתוח חנות וירטואלית? מצוין. רק לפני זה, כדאי לוודא שיש לכם מה למכור ולהבין איך עובד הראש של קונים ברשת
בשיתוף דואר ישראל
כדאי לזכור: גם מכורים אנושים לקניות באינטרנט, לא יקנו מוצרים שלא קורצים להם, וגם הלקוחות הנאמנים ביותר ינטשו אתכם, אם תאכזבו אותם.
כך תבחרו את המוצרים הנכונים לחנות הווירטואלית שלכם ותשמחו לקוחות פוטנציאליים:
למכור את מה שיש
אין טעם לפתוח חנות וירטואלית אם אין לכם מספיק מוצרים במלאי. חשוב לבחור מוצרים שיש באפשרותכם לספק באופן שוטף, בהתאם לרמת הביקוש הצפויה מבחינתכם, בין אם מדובר במוצרים בייצור עצמי, כגון תכשיטים בעיצובכם ומוצרי קוסמטיקה שאתם רוקחים, ובין אם מדובר במוצרים שאתם רוכשים או מייבאים, כגון מוצרי אלקטרוניקה וסלולר.
חשוב גם שתכירו מקרוב את המוצרים ותוודאו את איכותם. זה נכון במיוחד ליבואנים שבכם. אחרי הכול, למה לכם להסתבך עם לקוחות שמתלוננים על מוצר שהתקלקל תוך יומיים?
הכירו את המתחרים
כמה ביקוש יש ברשת ובכלל למוצרים שבחרתם? מי המתחרים שלכם ואיך הם משווקים את המוצרים שלהם? את כל זה כדאי לבדוק לפני ההחלטה הסופית על המוצרים שתמכרו.
מהיכרות עם חנויות וירטואליות מתחרות תוכלו ללמוד מה כדאי או לא כדאי לעשות וגם איך לבדל את עצמכם מהן.
כמו כן, חשוב לוודא שאתם לא עומדים למכור מוצרים שאסור לכם למכור, כי לעסק אחר יש בלעדיות על שיווקם, וכמובן, מומלץ מאוד לא להעתיק מוצר מקורי של עסק אחר, כי אתם עלולים להסתבך בתביעה משפטית.
בלי בלגנים
ציוד ספורט ומזון לכלבים ביחד? לא מומלץ. רצוי לא לערבב בין סוגי מוצרים שונים בתכלית באותה חנות וירטואלית, גם אם יש לכם מקום בלתי-מוגבל באתר. אפשר כמובן לשלב בין פריטי אופנה מסוגים שונים או בין סוגים שונים של מוצרי חשמל, אבל עדיף שלא להתפרע מעבר לכך.
לרוב קונים אוהבים חנויות שמתמחות בתחום מסוים, וגם לכם יהיה קל יותר לנהל ולשווק מוצרים מאותה משפחה. זכרו שכל קטגוריית מוצרים מצריכה ידע ותפעול שונים.
לא שולח? לא סולח
החנות הווירטואלית עצמה היא רק צד אחד של העסק. צד נוסף, שבלעדיו העסק לא יעבוד, הוא מערך משלוחים אמין ויעיל. מפתים ככל שיהיו המוצרים שתציגו באתר החנות, אם הם לא ינחתו בריאים ושלמים אצל הלקוחות שלכם, תוך זמן סביר, לעסק שלכם לא תהיה זכות קיום.
לכן, עליכם לוודא שאכן תוכלו לשלוח את המוצרים שלכם באופן יעיל ושוטף בדואר או באמצעות שירות משלוחים. תצטרכו להביא בחשבון את העלויות הכרוכות בכך וגם את איכות ומהירות אמצעי השילוח.
יעקב גזית סגן סמנכ"ל ומנהל סחר חוץ בדואר ישראל, שעומד בקשר יום יומי עם יזמים ישראלים אשר מייצאים לחו"ל באמצעות החנויות הווירטואליות שלהם, אמר כי "בהרבה מקרים היזמים חסרים הסתכלות גלובלית ומתרכזים בעיקר בשוק הישראלי המקומי, ועל מנת למנוע טעות נפוצה זו אנחנו מציעים לקשר אותם לאנשי מקצוע אשר להם ניסיון רב בזירת המסחר הבינלאומית. אנחנו עובדים יחד עם היזמים גם על שיפור אמינות השירות, כי כאשר לקוח יודע שהוא מקבל מוצר במסגרת הזמן שלה התחייב המוכר, הוא ישוב לבצע רכישות נוספות בחנות. כמו כן, המוכרים נדרשים לתמחר את מוצריהם תוך הבנה שלמרכיב ההובלה ישנו משקל רב בהליך קבלת ההחלטות בקרב הרוכש הפוטנציאלי, ולכן אנו ממליצים למוכרים להתאים את עלות הפריט לעלות ההובלה ולנצל את מגוון אפשרויות השילוח העומדות בפניהם".
ככלות הקול והתמונה
מבחינת הקונים, החיסרון העיקרי של רכישה באינטרנט הוא היעדר האפשרות לראות את המוצר "בשידור חי", כלומר לבחון אותו בגודל מלא, לגעת בו ולמדוד אותו.
לכן, יש להציג את המוצרים בצורה הולמת ומושכת מספיק באתר החנות שלכם, באמצעות תמונות ואפילו סרטוני וידאו.
חשוב שתשקלו עוד לפני הקמת החנות הווירטואלית אם ואיך תוכלו להציג את המוצרים שלכם באתר. קחו בחשבון, למשל, שישנם מוצרים שללא אריזה מתאימה, לא "יצטלמו" טוב, כגון תרופות או אבקות למיניהן.
תהיו בקשר
כדאי לשמור על ראש פתוח גם אחרי שהחנות הווירטואלית שלכם נכנסה לפעולה. חשוב שתעקבו באופן שוטף אחרי רמת הביקוש למוצרי החנות ותבדקו אילו פריטים מעדיפים הלקוחות שלכם. ייתכן שבעקבות זאת תחליטו להרחיב, לצמצם או לשנות את מלאי המוצרים שברשותכם.
לשם כך, חשוב, בין השאר, לקיים דיאלוג הדוק עם לקוחות וגולשים באתר ולאפשר להם לפנות אליכם עם שאלות ותגובות.
בשיתוף דואר ישראל