המרוויחות והמפסידות של שוק הרכב ב-2016
השנה החולפת הייתה מהעמוסות והסוערות שידע שוק הרכב, עם כשלונות מהדהדים, חשיפות מביכות, הצלחות מסחררות ועוד. קבלו את האירועים הבולטים
שוק הרכב הוא עסק פיננסי ענק, מהגדולים שיש. עם משמעויות כלכליות, חברתיות ופוליטיות עצומות, עמוס יצרים, תחבולות ומהלכים מבריקים. בהתאם, גם כשלונות אדירים והצלחות מסחררות שזוכים לחשיפה תקשורתית אדירה. קבלו את 2016 למשל:
המפסידות
פולקסוואגן: היצרנית הגרמנית היא ככל הנראה המפסידה הגדולה של השנה, בעקבות חשיפת שערוריית דיזלגייט בה מעורבות כיום כ-11 מיליון מכוניות הקבוצה שיוצרו מאז 2009. המשבר אומנם התפוצץ לקראת סיום 2015, אבל היכה ביצרנית עמוק לתוך השנה הנוכחית. הקונצרן הגדול בעולם - בשלב מסוים - הפסיד כבר עתה לבעלי המניות עשרות מיליארדים מערכו, אך זו רק ההתחלה. קנסות, פיצויים, עלויות תיקונים ורכישה חוזרת של כלי רכב יהיו חלק בלתי נפרד מהעולם הפיננסי של היצרנית גם בשנים הקרובות.
כל זאת לצד נזק תדמיתי אדיר, אובדן אמון הציבור ביצרנית בפרט ובתעשיית הרכב בכלל, מכה אדירה שספגו מנועי הדיזל ועוד. פולקסווגן שינתה את כל תכניותיה לעתיד, פיטרה בכירים ומתחננת מעשית על נפשה בארה"ב, עדיין שוק הרכב החשוב ביותר בעולם. בקיצור, הפסד אדיר.
מיצובישי: והנה עוד אחת שרימתה, ולא בפעם הראשונה. בתחילת האלף הנוכחי הודתה יצרנית הרכב היפנית כי במשך 23 שנים נמנעה מלדווח כנדרש בחוק על לא פחות מ-224 ריקולים, כשלים בטיחותיים במכוניות שייצרה, כולל דליפות דלק ובעיות במערכות הבלימה, תקלות מסכנות חיים. בעקבות החשיפה דאז נעצרו בכירים ביצרנית כולל נשיאה, ומיצובישי הגיעה לסף פשיטת רגל, ספגה הפסדים כבדים ותדמיתה נפגעה מאד.
מסתבר שזה לא הספיק, שכן השנה הודתה (שוב) כי רימתה, הפעם בנתוני צריכת דלק מאז 1991. אז נכון שהנתונים המוטעים התגלו במכוניות הנמכרות בשוק היפני בלבד, אבל, בין המכוניות היו גם דגמים שמיצובישי ייצרה עבור ניסאן, וזו האחרונה היא שגילתה את התרמית. התוצאה: חקירה משטרתית, צניחת מניות החברה בעשרות אחוזים, שוב סף פשיטת רגל ומכירה של 34% ממניות החברה לניסאן עצמה. אולי כפיצוי הולם.
מכשירי תנועה: אחת היבואניות הוותיקות בשוק הרכב הישראלי עשתה זאת שוב. למכשירי תנועה הייתה מערכת יחסים ארוכת שנים וקרובה עם קרייזלר האמריקאית, כולל ייצור ג'יפ הסופה במפעל בנצרת. אלא שלצערה, קרייזלר הוא קונצרן הרכב שנפגע קשה יותר ממתחריו (GM, פורד), ולבסוף נאלץ לעבור לידי פיאט האיטלקית במהלך היחיד שאיפשר את שימור חייו. בעקבות המעבר החל תהליך של מספר שנים בו עברו הזיכיונות ברחבי העולם לידי נציגי קונצרן פיאט, וכך גם בארץ.
מכשירי תנועה העבירה את זיכיון הייבוא לסמל"ת, בעסקה המוערכת בכ-100 מיליון שקלים, מהלך במסגרתו נאלצה לוותר על מותגים חסרי משמעות מקומית - לפחות בינתיים - כמו קרייזלר ודודג', אך גם על מותג סופר-חזק כמו ג'יפ. וזה המהלך האחרון בסדרה של ויתורים מכורח (או רצון) של מכשירי תנועה, אשר איבדו במשך השנים גם את זיכיונות מותג הרכב הספורטיבי הנחשק פורשה, לאחרונה את זיכיון יבוא משאיות מאן, ובעבר היותר רחוק את פורד. כעת נותרה היבואנית הוותיקה עם מותג סוזוקי החזק בלבד. מאחת הגדולות והמגוונות בשוק, הפכה לאחת הבודדות המחזיקות מותג רכב אחד.
מכוניות משפחתיות: זו עדיין הקטגוריה הגדולה ביותר בשוק הרכב המקומי, וחשובה מאד מבחינות רבות. אבל לראשונה זה עשרות שנים, שוק הרכב המשפחתי השמרני - מרכב סדאן, ארבע דלתות, תא מטען, תיבה אוטומטית, מנוע 1.6 (בקירוב) - הציג ירידה משמעותית בנתח השוק. הצרכן הישראלי, בניגוד לתדמיתו במשך שנים ארוכות אצל מנהלי שיווק, הפך משוכלל. הוא בודק, חוקר וקשוב לשינויים והתפתחויות בשוק הרכב העולמי והמקומי.
בהתאם, הוא בוחר בשנים האחרונות בקטגוריות שבעבר היו קטנות עד זניחות ומהטעם הפשוט - הן המשתלמות ביותר עבורו. כך ראה שוק הרכב מכונית מיני - קטגוריה שעד לפני לא זמן רב זכתה להתעלמות מוחלטת של היבואנים - הופכת לנמכרת ביותר בישראל. כעת אלה דגמי הפנאי הקומפקטיים שהופכים לנמכרים ביותר, על חשבון המשפחתיות. שלוש מחמש המכוניות הנמכרות ביותר בשוק הן מקטגוריה זו, בעוד משפחתית "רגילה" אחת בלבד, טויוטה קורולה, תופסת מקום רביעי.
אז נכון, לרכב פנאי ממוצע אין שום יתרון דינמי על רכב משפחתי, ההיפך הוא הנכון. הם גם פחות נוחים בדרך כלל על כבישים משובשים, צורכים יותר דלק ולא מעניקים בטיחות משופרת. אבל את הקהל הרחב זה פחות מעניין. הם נראים "גדולים" יותר, עושים יותר רושם ומעידים על הצלחה. ויש להניח שהמגמה הזו רק תחריף, על חשבון המשפחתיות.
העוסקים בספורט מוטורי בישראל: למרות הבטחות חוזרות ונשנות, גם ב-2016 אפשר לספור את המירוצים שנערכו בישראל על כף יד אחת. ולכלול בהם גם את אלה שהתגלו ככישלון, עם הבטחות לא ממומשות ליציעים נוחים, אקשן סוחף והשתתפות ערה. יש פה ושם מסלולים, ותכניות, אבל כמו בשנים קודמות, הספורט המוטורי הישראלי מצא עצמו גם ב-2016 במצב של גסיסה ארוכה ועצובה. חוק ספורט מוטורי? הצחקתם.
יש אמנם רשות לנהיגה ספורטיבית עם פקידים ותקציב ומשכורות נאות. יש אפילו דוברות. אבל קרבות פנימיים, אינטרסים סותרים, צרות עין, הלשנות הדדיות ותקיעת מקלות בגלגלי אלה שרוצים לנסות, יחד עם מהלכים פוליטיים פנימיים וחיצוניים, מנעו פעילות אמיתית וענפה כראוי. ליגת מירוצים מוסדרת ורצינית אין כאן, באף אחת מהקטגוריות. עובדה שמותירה לנהגים שתי אפשרויות - תחרויות בחו"ל במקרה הטוב, או טיפול בחלודה בכלי הרכב המושבתים.
המרוויחות
טסלה: זו הייתה עוד שנה מאד מוצלחת ליצרנית הרכב מעמק הסיליקון. בין היתר הצליח אלון מאסק המבריק להדהים את תעשיית הרכב העולמית עם שבירת שיא השקת מוצר חדש, בחשיפת האב-טיפוס של מודל 3 העתידי. מכונית שב-24 שעות לפני חשיפתה (שנתיים לפני גרסת הייצור) הוזמנה על-ידי 115 אלף לקוחות. שבוע לאחר מכן הגיע המספר ל-300 אלף מזמינים ששילמו כל אחד סכום של ארבע ספרות בדולרים.
חובה לציין כי טסלה מתנהלת כיום באופן מסוכן מבחינה פיננסית, אך נראה כי זה פחות חשוב כרגע. מיצרנית קטנה של מכוניות סופר-יקרות ויוקרתיות, טסלה שואפת למכור כחצי מיליון מכוניות חשמליות ב-2018. במקביל ובהתאם הקימה החברה גם מפעל ייצור סוללות חדש, גיגה-פקטורי. הממקום על שטח של 1.2 מיליון מ"ר במדינת נבאדה והוא המבנה הגדול בעולם, שהוקם בהשקעה משותפת עם פנסוניק - מוערכת ב-5 מיליארד דולר - וכאשר יגיע לתפוקה מלאה ב-2020, ייצר יותר סוללות ליתיום מכל שאר המפעלים בעולם גם יחד.
סמל"ת: ההפסד של האחת הוא הרווח של האחרת. מכשירי תנועה נאלצה להעביר את מותגי קרייזלר לזכייני פיאט - חברת סמל"ת. ובכך הפכה האחרונה ליבואנית שמחזיקה בלא פחות מ-12 מותגי רכב שונים, היבואנית בעלת מספר המותגים הגדול ביותר בשוק הרכב הישראלי.
וכך, לאחר שהוסיפה לתיק הנציגויות האיטלקי - והבעייתי לעיתים, (ראו קריסת לנצ'יה) את מותג סובארו היפני, עם פוטנציאל מכירות אדיר, זוכה סמל"ת למותג נוסף בעל פוטנציאל (לפחות תדמיתית) כמו ג'יפ. בד בבד נראה כי אלפא מתעוררת סוף סוף ממספר שנות תרדמת שיווקית, ומתחילה לייצר דגמים נחשקים שעשויים להקפיץ אותה מעלה. בהתאם, בשנה הבאה מתכננת היבואנית לפתוח אולם תצוגה משותף לג'יפ ואלפא בהרצליה פיתוח, לצד מותגי היוקרה האחרים בשוק המקומי כמו אינפיניטי, לקסוס, פורשה, אסטון מרטין ומרצדס הממוקמים שם. מגמה מוכרת של מעבר קרוב לביתם של לקוחות פוטנציאליים.
יבואני רכב דו-גלגלי - אחרי מספר שנים של דשדוש וכישלון בהגדלת השוק, הגיעה 2016 עם זינוק מספר כלי הרכב הדו-גלגליים החדשים שנמכרו בישראל ל-17 אלף, צמיחה מבורכת של כ-10%. הסיבות לכך מגוונות, החל בעבודות הרכבת הקלה שיצרו עומסי תנועה בלתי אפשריים ברחובות גוש דן וסייעו להעביר נהגים לכלים דו-גלגליים, בעיות חניה מוכרות, פקקי ענק בכניסות והיציאות מהכרך ועוד.
חשוב מכך, יבואני הדו-גלגלי צופים כי 2017 תהיה אף טובה יותר, וכל זאת למרות מחירי ביטוח שערורייתיים. שוק הקטנועים והאופנועים צפוי לזכות במבול של דגמים חדשים ומסקרנים, אשר ירחיבו עוד יותר את העניין של הרוכבים בו. כל זאת בזמן שמערכות בטיחות מתקדמות תופסות מקום בכלים זולים ביותר, ואופנועים משווקים במחירים נמוכים מאי פעם. עתיד בהחלט ורוד.
יונדאי: לאחר שהפסידה ב-2015 את הובלת שוק הרכב לקיה, באופן שספק אם הותיר את בכירי היבואנית (כלמוביל) אדישים, חוזרת יונדאי למקום אותו החזיקה במשך שנים ארוכות. מדובר אמנם בסוג של פוטופיניש, אבל יונדאי יכולה להרגיש מרוצה מהדרך בה התנהלה השנה החולפת. הדגמים שסייעו ליבואנית לגדול השנה הם רכב הפנאי טוסון שכבר שנים מככב כלהיט מכירות, אך כנראה שעיקר הגאווה תהיה על ההחלטה להביא את הסונטה ההיברידית, מכונית שכנגד כל הסיכויים הפכה בשלב מסוים (חודש ספטמבר) למשפחתית הגדולה הנמכרת בישראל.
קיה ספורטאז': אחד הדגמים שהשפיעו על שוק הרכב המקומי בשנים האחרונות, הוא הרכב הנמכר ביותר בשנה החולפת. אחרי שפיקנטו הייתה המיני הראשונה להוביל את טבלת המסירות ב-2013, ספורטאז' הוא רכב הפנאי הראשון שסוגר את השנה עם המקום הראשון. הספורטאז' החדש שהושק בתחילת השנה ייחודי בקטגוריה לא רק בזכות תג-מחיר נמוך שאף אחד לא הצליח להתמודד מולו, אלא גם הרכב שהחדיר לשוק הרכב הישראלי מערכות בטיחות מתקדמות מאד, כאלה שעד השקתו ניתן היה למצוא (אם בכלל) רק בדגמים יקרים הרבה, הרבה יותר.