שתף קטע נבחר
 

מבקר המדינה לפילבר: תמתינו 3 חודשים לדו"ח שלי לפני שתחליטו על ההפרדה בבזק

מנכ"ל משרד התקשורת השיב לשפירא כי עליו לדון בנושא עם השר הנגבי. ועדת הכלכלה דנה בנושא, היו"ר כבל והממונה על התקציבים מתנגדים להפרדה. הממונה על ההגבלים: "איננו חושבים שההפרדה תגרום נזק"

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל דנה היום (ב׳) בביטול ההפרדה המבנית בבזק. כבל אמר בפתיחת הדיון שהוא מתכוון לצאת בסוף הדיון עם החלטה לפעולה. "אין ולא תהיה שום כוונה לכדרר את הדיון הזה, בסופו תצא אמירה לפעולה", אמר כבל והוסיף: "ממה שעולה בכלי התקשורת, בהחלטה על ביטול ההפרדה התאגידית תהיה פגיעה ישירה בצרכנים וזה הסיפור".

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

מבקר המדינה, יוסף שפירא, אמר למנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר בסוף הדיון שהוא ממליץ למשרד התקשורת להמתין עם המשך קידום ההפרדה המבנית בבזק 3 חודשים עד קבלת דו"ח המבקר. פילבר אמר למבקר שהוא מבצע את מדיניות השר, צחי הנגבי, והוא ממליץ לעשות את הדיון הזה מול השר.

מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מבקר המדינה יוסף שפירא(צילום: גיל יוחנן)
 

מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים, אמרה בדיון כי "רשות ההגבלים קיבלה פנייה באוקטובר בקשר לכוונה, ובמכתב שיצא הבהרנו את עמדתנו. הרשות מוטרדת מהתפתחות הרפורמה בשוק הסיטונאי. זה הדבר הגדול הבא שצריך לקרות בשוק כך שהצרכן בבית יוכל לקבל טלפון קווי ואינטרנט מגורמים נוספים מלבד בזק ו-HOT", אמרה הלפרין והוסיפה: "עברו הרבה מאוד לקוחות מבזק למתחרות באנטרנט ויש האטה והתמתנות, אם היו 100 אלף מעברים ברבעון היום יש 20 אלף ברבעון. מה שמדאיג יותר זה החלקים שעוסקים גם בסיטונאות בטלפוניה הקווית, יכולת של חברות תקשורת לרכוש קיבולת מבזק.

 

"בזק עברה מתקשורת על פסי נחושת לסיבים אופטיים ויש מספיק קיבולת בקנים כדי להעביר גם תשתית של חברות מתחרות והרפורמה מבקשת להשתמש בקיבולת הזו לטובת חברות אחרות כדי לבטל את התלות בתשתית של בזק. החלקים האלה למעשה לא החלו, נתקעו בגלל קשיים שבזק מערימה והצרכן מפסיד כתוצאה מכך. בתוך כל זה ההפרדה התאגידית הוא לא ליבת העניין. הוא השוליים.

 

"אנחנו לא חושבים שהביטול יגרום נזק. התנאים למיזוג דורשים שזה יהיה מוצר פריק, שאפשר יהיה לרכוש רק חלק מהמוצרים. לכן אנחנו לא חושבים שיש נזק מביטול ההפרדה התאגידית, אבל אם מטרת העל היא לקדם את השוק הסיטונאי ובזק עושה לטעמנו ככל שניתן לעכב את זה – אז ככל שרוצים לקשור בין ביטול הפרדה תאגידית לשוק סיטונאי אז לא קרו מספיק דברים שיצדיקו את זה ככל שמשרד התקשורת מבקש מהקשירה הזו אנחנו מסתייגים מאוד. ההתפתחות בשוק סיטונאי אינה מצדיקה את ביטול ההפרדה התאגידית״, אמרה הלפרין.

 

מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר אמר בסיום דבריה של הלפרין שהוא מסכים עם כל מילה שאמרה.

 

הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, אמר: "אנחנו לא נגד חברת בזק, ידענו לעזור ל-yes כשהיה צריך שתיכנס לתחרות בשידורים. העניין שלנו זה שוק תחרותי ומה שמטריד אותנו זה התחרות. בזק צריכה להיות חברה טובה ורווחית. יש רגעים מסוימים בכלכלה שאנחנו מבינים שעשו טעות גדולה במבט לאחור, ולוקח שנים לתקן. לתחושתנו ההחלטה הזו היא מהסוג הזה שיקח לנו הרבה שנים לתקן.

 

"הדוגמה הטובה ביותר היא קלאב-מרקט שאנחנו מצטערים עליה. עבדנו שנים שהשוק יהיה תחרותי ואנחנו לא מעוניינים לחזור לאחור. ההפרדה היא אמצעי, והשאלה היתה לא אם עושים אלא מתי ואיך. השאלה היא האם רמת התחרות בתקשורת הנייחת מספיקה? והתשובה החד משמעית היא לא. כשמסתכלים על אינדיקטורים כספיים גם כאן רמת התחרות רחוקה מלספק. ב-2015 את 96% מהרווח בשוק גרפה בזק וזה מצב לא מאוזן. ב-3 רבעונים של 2016 זה עומד על 83%.

 

"החששות הן שאם ההפרדה תבוטל עכשיו, רפרומת השוק הסיטונאי שנמצאת בחיתוליה תיעצר. זה נכון שיש מסמך מדיניות, אבל הוא אמר שאם המצב באותה עת עלול לגרום לפגיעה בתחרות או בציבור לא תהיה הפרדה מבנית. ומה שאנחנו מתארים שזה המצב, לכן אנחנו חושבים ש"המתי" לא הגיע.

לגבי איך – יש שיח על ויתור על הפרדה תאגידית ולשמור על הפרדה מבנית, אין לזה משמעות. כשהשוק הנייח יהיה תחרותי השאלה תהיה איך לעשות את זה, האם זה נדרש וזה טוב. אני מקווה שהבהרתי שזה לא נדרש והחשש שלנו שזה לא טוב ויפגע בצרכן. זאת החלטה בלתי הפיכה ועמדתנו שהעת לא בשלה".

 

קודם לכן אמר מבקר המדינה, יוסף שפירא שבמהלך השנה האחרונה החלו במשרד לעבוד על דו"ח ביקורת על הרפורמה בשוק התקשורת הנייחת. במסגרת הביקורת נבדקה גם התנהלות משרד התקשורת. המבקר ביקש ממשרד התקשורת לא להתקדם עם ההפרדה המבנית עד קבלת טיוטת דו"ח המבקר בנושא. משרד התקשורת קיבל את הטיוטה והמשיך את התהליך. המבקר אמר בתגובה שאם משרד התקשורת החליט להמשיך בהפרדה אחרי הדו"ח זה על אחריותו "ביקשתי לחכות עד שתתקבל הטיוטה ולאור זה שיסיקו מסקנות בעצמם".

 

"אני חושב שיש חוסר הבנה של התהליך", אמר פילבר בדיון. לדבריו, "הטיפול לוקח 50% מהזמן של כל עובדי המשרד, המכתב הוא צעד קטן בתהליך ארוך מאוד. המשרד פועל 3 שנים בשוק הקווי. אחרי שהתקיים שוק סיטונאי יבוצע ביטול הפרדה מבנית. השוק הסיטונאי התחיל לעבוד היו לא מעט חורים בגבינה וזה אמר אחד המנכ"לים שרוצים להשתמש בזה, השקענו בלהשלים ולסדר את זה. ביוני יצא מכתב לבזק כי בשלה השעה להתחיל לדון על זה. הסיפור של ביטול הפרדה מבנית הוא לא ביטול אלא הסדרה אחרת שתחליף פרקטיקה שנוצרה לפני חצי שנה כשבזק היתה מונופול בכל תחומי התקשורת. גיבשנו מתווה שראינו שאנחנו בחלון זמן של 4-3 שנים. אולימפיאדת טוקיו ב-2020 מתכוונת לשדר בשיטת שידורים מתקדמת מאוד ורשת האינטרנט היום בישראל לא תדע להעביר את זה לבתים. אנחנו צריכים לשדרג רמת תשתיות והאפשרות לעשות את זה באמצעות שתי החברות הגדולות.

 

"מבחינת משרד התקשורת יש רק מסמך אחד והוא הרישיון החתום על הביטול והוא יתם רק אחרי השימוע. עכשיו יצא רק מסמך אחד לבזק כי היא היתה צריכה לדעת אם המשרד מתכוון או לא ללכת לכיוון הזה כדי שהם ידעו להתכונן. המכתב הזה יצא באישור ואחרי התייעצות עם כל הגורמים במשרד ואחרי שורה ארוכה של פגישות".


פורסם לראשונה 02/01/2017 14:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים