כביש הערבה: "כל נסיעה היא הימור על החיים"
56 הרוגים ומאות פצועים היו בקטע מכביש 90 ב-14 השנים האחרונות. תושבת אילת: "לנסוע פה זו סכנת נפשות. כל טעות מסתיימת בתאונה קשה". נהג מונית: "הכביש צר, טריילרים נוסעים לאט ואנשים נכנסים ללחץ. למה לא מטפלים, מחכים לעוד הרוגים?". משרד התחבורה: "מקדמים תוכנית לשדרוג כביש 90 מאילת ועד סדום"
185 תאונות, 56 הרוגים, 107 פצועים באורח קשה, ו-602 קל. זהו קציר הדמים ב-14 השנים האחרונות ב-130 ק"מ של כביש 90, בין צומת הערבה ליטבתה, לפי נתוני עמותת "אור ירוק". כביש הערבה, חלקו הדרומי ביותר של כביש 90, מהווה עבור רובנו שם נרדף לחופשה באילת. הוא אחד משני צירי התנועה העיקריים, ביחד עם כביש 12, המחברים את מרכז הארץ לעיר הדרומית. אך למרבה הצער, דווקא הדרך לנופש המיוחל, ואף יותר מכך החזרה ממנו - היא אחד הנתיבים הקטלניים בישראל.
כביש 90 הוא בחלקו חד-נתיבי, חד-גוני, חסר תאורה, עם שוליים צרים וללא הפרדה בין הנתיבים. הנסיעה הארוכה, הנוף שאינו משתנה, המשאיות הרבות שנעות באיטיות יחסית - כל אלה דורשים סבלנות יתרה מהנהג העייף, או מילדי המשפחה שמנדנדים מאחור. במהירויות הגבוהות שבהן נוסעים בכביש – שנייה של חוסר תשומת לב מסתיימת בתאונה חזיתית קטלנית.
אמנם בסופי השבוע ובחגים חלק גדול מהמשתמשים בכביש הם נופשים מהמרכז ומהצפון, אך ברוב ימות השנה תושבי הדרום הם אלו שמתמודדים עם הסכנות שבו. יסמין אוחיון, תושבת אילת: "לנסוע בכביש 90 זו סכנת נפשות. אני מפחדת לנסוע שם עם הילדים שלי. עשרות פעמים הייתי צריכה לסטות הצידה כי רכב בא מולי. כל טעות בכביש מסתיימת בתוצאה הרסנית, בתאונה קשה".
אחת הטרגדיות הזכורות ביותר בשנים האחרונות בכביש קרתה ב-12 במאי 2011. הרכב של ארבעת בני משפחת שוורץ מאילת, שהיו בדרכם למסיבת בריתה בצפון, סטה מהנתיב והתנגש באוטובוס שחצה אותו לשניים. שרית (בת 32), בעלה ארז (37), בנם עמית (3) ואביו של ארז, שלמה (66), נהרגו במקום. עופרי בת השנה וחצי נפצעה באורח קשה.
בת שבע חימי, דודתו של ארז ז"ל, עוברת לעיתים קרובות ליד האנדרטה שהוקמה לזכר הארבעה במקום התאונה, ליד קיבוץ גרופית. כמעט שש שנים אחרי, עדיין ניתן לראות סימנים לתאונה המחרידה - זכוכיות הרכב המרוסק המפוזרות בשטח. "צובט לי בלב לראות איך האוטו התפרק בצורה כזו", מתארת חימי. "איבדנו ארבעה אנשים מדהימים - הגיס, האחיין, אשתו והילד. ברגע אחד משפחה שלמה נקטעה".
ניסים ועקנין, דודו של ארז ז"ל, הוא נהג מונית מאילת שנוסע באופן כמעט יומיומי בכביש המסוכן. הוא שמע על התאונה במכשיר הקשר בזמן שהיה במשמרת. "שאלתי את שאר הנהגים 'רגע, אתם יודעים משהו שאני לא?'. אז הם שתקו. במשרד הודיעו לי שמדובר באחיין שלי", הוא מספר.
גיורא שילוני, מהנדס תחבורה המתנדב ב"אור ירוק", מסביר כיצד ניתן לשפר את בטיחות הכביש: "חייבים ליצור שוליים שיאפשרו לרדת מנתיב הנסיעה ולעמוד בצד בבטחה. בנוסף, צריך לצפות את הכביש. יש בו קטעים מלאי מהמורות שנסללו כדרך עפר שציפו אותה קצת, אז המבנה שלהם לא חזק מספיק עבור משאיות עמוסות. אין לחץ להפוך אותו לכביש ברמה גבוהה יותר, בגלל שבחלק גדול מהזמן אין עליו כמעט כלי רכב. הדגש הוא יותר על הרחבות ובניית מחלפים בצפון ולא בדרום".
משרד התחבורה הכיר בצורך לשדרג את הכביש, על אף העלות הגבוהה שכרוכה בכך. בשנת 2013 הורחב הקטע הדרומי ביותר שבין אילת ליטבתה, לשני נתיבים לכל כיוון, ונבנתה ביניהם הפרדה קשיחה. לאחר שהקטע המשודרג נפתח לתנועה, פחתו בו משמעותית תאונות הדרכים הקטלניות והוא לא מוגדר עוד ככביש מסוכן. עם זאת, מדובר רק בכ-50 קילומטרים. שדרוג שאר 130 הקילומטרים אמנם אושר, אך מתעכב זמן רב.
ועקנין אומר שהעיכוב עלול לגרום לתאונות קטלניות נוספות: "הכביש הזה הוא צר, יש פה טריילרים שנוסעים לאט ואנשים נכנסים ללחץ. הגיע הזמן לשפץ אותו, מאז ששדרגו את הקטע שבין אילת ליטבתה לא הייתה שם תאונה אחת. רק עוברים את יטבתה – מתחילות התאונות. למה לא מטפלים בשאר הכביש? מחכים לעוד הרוגים?", הוא שואל בכעס.
"אנשים ימשיכו למות"
מנכ"ל עמותת "אור ירוק", שמואל אבואב: "כל מי שנסע בכביש הערבה מבין וחש את הסכנה בכביש או בהשתלבות בו מהיישובים שבסביבתו. לא צריך להיות מהנדס כדי להבין שהיעדר גדר הפרדה והאכיפה המועטה הופכים כל נסיעה בכביש להימור על החיים. כמה עוד אנשים צריכים להיהרג עד שמישהו במשרד התחבורה יתעורר ויחליט לשפר את התשתית בכביש? ברור שאנשים ימשיכו למות בתאונות בשנים הקרובות ולכן חייבים להפוך אותו לכביש בטוח - לפני התאונה הבאה ולא אחריה".
תגובת עיריית אילת: "שדרוג כביש הערבה הוא אחד הנושאים שלא יורדים מסדר יומו של ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי, הפועל בכל דרך לקדם את ביצוע השלמת העבודות עד לצומת הערבה, לטובת שלום וביטחון התושבים והבאים בשערה של העיר אילת. ראש העירייה פעל ופועל הן בפגישות והן בכתב מול ראש הממשלה, שר התחבורה וצוותי משרדיהם, על מנת לקדם את השלמת העבודות, לרבות פניות משותפות עם ראש המועצה האזורית חבל אילות. נזכיר, כי שדרוג כביש הערבה עד לצומת יטבתה החל על רקע לחצים שהפעילו הנהלת העירייה וראש העירייה, כבר עם כניסתו לתפקיד לפני למעלה מעשור וזאת בעקבות תאונות רבות, שחלקן לצערנו גבו חיים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד מקדם בשנים האחרונות פרויקטים תחבורתיים ובטיחותיים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. מעולם לא טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בשבע וחצי השנים האחרונות. חלק ממוקדי הסיכון מטופלים באופן ישיר במסגרת תקציב ייעודי של מאות מיליוני שקלים המוקצה לכך מדי שנה, וחלקם האחר מטופל במסגרת פרויקטים לפיתוח של משרד התחבורה, המקודמים כיום בכל חלקי הארץ.
"משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל מקדמים תוכנית לשדרוג כביש 90 מאילת ועד סדום, במטרה להגביר את בטיחות הכביש. עד כה שודרגו עשרות קילומטרים של הכביש, מאילת ועד יטבתה. עבודות השדרוג כללו את הפיכתו של הכביש לדרך דו מסלולית בעלת שני נתיבים לכל כיוון. עלות שדרוג כביש 90 נאמדת בכמה מיליארדי שקלים. בימים אלה ממשיכה חברת נתיבי ישראל לשדרג את הכביש צפונה, בקטע שבין יטבתה וקטורה. לאורך קטע זה יוקמו גם גשרים חדשים מעל נחלים חוצים, שימנעו את הצפת הכביש בעת שיטפונות".
הפקה: ספיר ליטני, קונספט וריכוז: נועה גליקשטיין-קרן
צילומי הרחפן בחסות בנדא מגנטיק