באיחור ותחת מחאה: אושרו קבוצות רישוי חדשות
"אחת ולתמיד, חייבים לשים סוף לביורוקרטיה ולסרבול במשרד התחבורה" - יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, זועם על משרד התחבורה. הוועדה בראשותו אישרה את קבוצות הרישוי ואגרות הרכב המעודכנות ל-2017
ועדת הכספים אישרה היום (ד') "תחת מחאה" את התקנות לעדכון תעריפי קבוצות הרישוי לרכב ל-2017. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), תקף את משרד התחבורה על כך שהוא חוזר ודוחה את העדכון עד אחרי הרגע האחרון של תחילת שנת הכספים החדשה. "המשרד חייב להפסיק את הריטואל השנתי הזה של הביורוקרטיה, אשר פוגע באלפי רוכשים של רכב חדש בדחייה ממושכת ולא מוצדקת של שחרורם בידי היבואנים".
התקנות שאושרו מעדכנות את תעריפי קבוצות הרישוי בהתאם לשינויים בשווי כלי הרכב בעת רכישתם, ואת גובה האגרות שישלמו הרוכשים בחידוש רישיונות הרכב. ואלה 7 קבוצות הרישוי:
- מתחת ל-101 אלף שקלים, גובה אגרה של 1,050 שקלים
- בין 101 אלף שקלים ו-122 אלף, גובה אגרה של 1,336 שקלים
- בין 122 אלף ל-144 אלף שקלים, גובה אגרה של 1,611 שקלים
- בין 144 אלף ל-162 אלף שקלים, גובה אגרה של 1,921 שקלים
- בין 162 אלף ל-210 אלף שקלים, גובה אגרה של 2,200 שקלים
- בין 210 אלף ל-299 אלף שקלים, גובה אגרה של 3,124 שקלים
- מעל ל-299 אלף שקלים, גובה אגרה של 4,452 שקלים
מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד, אמר כי: "התקנות החדשות משנות מעט את קבוצות הרישוי ומוזילות את האגרה. המצב היום הוא שהגדרת קבוצות רכב חדשות הביאה להוזלה למספר לא מבוטל של צרכנים. העיכוב באישור התקנות בפועל מעניש אזרחים ששילמו ממיטב כספם עבור רכישת רכבים, ועתה ממתינים כבר שלושה שבועות על-מנת לקבלם".
מנהלת תחום כלכלת תחבורה במשרד התחבורה, ברוני חירמן, הגיבה: "הנושא נבחן מדי שנה במשרד התחבורה במטרה לאפשר עדכניות ולמנוע מצב שמחיר הרכב עומד להתייקר ב-1,000 או 2,000 שקלים כתוצאה משינויים במדד המחירים לצרכן וסל המטבעות. המטרה למנוע מצב שרכב שנמכר בדצמבר ב-119 אלף ועכשיו יותר, ואז יסווג במקום רמת רישוי 2 ברמת רישוי 3, ואז לכל אורך חייו ישלם יותר.
"כל השנים עשינו את הבדיקות לפי תוצאות חודש נובמבר, כדי לראות מה קרה במטבעות בהם מיובאים רכבים לישראל ולפי שערי מטבעות בסוף חודש נובמבר. השנה, דווקא על-מנת להקדים ולהימנע מעיכובים, עשינו בדיקות לפי תוצאות חודש אוקטובר. התחלנו את הבדיקות מיד בתחילת נובמבר שזה מאוד מוקדם, כדי לסיים את כל ההליכים הביורוקרטיים לפני סוף דצמבר, אבל תהליך האישור התעכב במשרדי המשפטים והאוצר שחייבים לאשר אותו לפני הגשתו לוועדת הכספים".
אלי מורגנשטרן מאגף התקציבים טען, "גם אנחנו השנה הקדמנו בחודש לצורך עמידה בדד-ליין הזה, כדי להימנע מהמצבים האלה. אבל לצערנו, גם השנה בסופו של דבר היו עיכובים ומצאנו עצמנו בימים האחרונים של דצמבר".
היו"ר גפני: "בסוף תוקפים אותי ואת הוועדה, כאילו אנחנו מעכבים את האישור. אני דורש ממשרד התחבורה להשיב בכתב תוך חודש, מדוע תהליך עדכון קבוצות הרישוי מתעכב כל שנה. אם לא אקבל תשובה תוך חודש, הוועדה תתחיל לעכב בקשות תקציביות ואחרות של משרד התחבורה. המשרד חייב לתקן את התנהלותו".
עם זאת ומרצון למנוע המשך פגיעה ברוכשי הרכבים, התקנות אושרו פה אחד בתוקף מה- 1.1.17.