יוצר "שרלוק": "הוא מעולם לא היה נורמלי"
סטיבן מופאט הביא את שרלוק הולמס לימינו בסדרה שיצר, ועם הזמן גם העניק לו יותר ויותר רגש. "הוא גאון - וגאון לא יכול להישאר באותו מקום כל הזמן", הוא מסביר בראיון על הגיבור ששב לעונה חדשה, ומספר מה הוא חושב על האפשרות לסיים את דרכו על המסך
יממה לפני שהפרק האחרון בעונה הרביעית של "שרלוק" - וכנראה גם בסדרה כולה – שודר בבריטניה, אירעה דליפה קלה בגזרה הרוסית. הפרק דלף בשלמותו לאינטרנט, מה שהעכיר מעט את חגיגות הסיום של אחת הסדרות הבריטיות המצליחות בעשור האחרון. שרלוק עצמו מן הסתם היה מתחקה אחר מקורות ההדלפה בהפסקת התה של אחר הצהריים, אבל כרגע ייאלצו ב-BBC להסתפק בחוקרים הרגילים שמטפלים בפרשה.
הדליפה מספקת הסבר אפשרי לרייטינג הנמוך שרשם הפרק – הנמוך ביותר מכל הפרקים בארבע העונות של "שרלוק", אף שהפרק שדלף דובב לרוסית. "זה בטח היה מאוד מתסכל בשביל מי שהוריד את הפרק", מציין ביובש סטיבן מופאט, אחד היוצרים של "שרלוק" בראיון טלפוני ל-ynet, "אבל זה היה מאוד מתסכל גם בשבילנו".
ארבע עונות בכיכובו של הסוציופת בתפקוד גבוה, שרלוק הולמס, והחבר הכי טוב שלו, דוקטור ווטסון, מסתיימות כעת, לא לפני שהפכו לפחות את שני השחקנים הראשיים – בנדיקט קאמברבאץ' ומרטין פרימן - לכוכבים בסדר גודל בינלאומי ואנשים עסוקים מאוד. מאחורי הסדרה (שעונתה הרביעית משודרת בימים אלה ב-yes Action וב-yesVOD) קהילת מעריצים עם דמיון מפותח והרבה זמן פנוי, ולפניה עתיד מעורפל שהיוצרים מערפלים עוד יותר עם אינפורמציות פתלתלות לגבי עתיד הסדרה. אם מחברים יחד את הרמזים בתשובות של השניים לגבי קיומה של עונה חמישית, השמועות על כך שפרימן וקאמברבאץ' לא כל כך חברים ובעיקר את הדקות האחרונות של הפרק האחרון, הסיכוי לקיומה של עונה נוספת במתכונת הנוכחית הוא קטן מאוד.
"זאת הפעם הראשונה שאנחנו יכולים באמת לסיים את הסדרה, ואני שלם עם זה", מציין מופאט. "כל העונות הקודמות הסתיימו בקליף-האנגר, אבל הפעם לא השארנו שום דבר פתוח. מה שאומר שאם נחזור, פשוט יצוצו עוד מקרים שווטסון ושרלוק יוכלו לפתור".
מבלי לספיילר את המשך העונה, אפשר להגיד שהמהלך הכי משמעותי בכל הסדרה היה ההתבגרות הרגשית של שרלוק עד לחשיפת הטראומה שהפכה אותו למי שהוא. התהליך הזה היה מתוכנן משלב מוקדם של הסדרה?
"בסיפורים המקוריים שרלוק התחיל כאדם מאוד קר שהלך והתחמם. הוא מעולם לא הפך להיות ממש נורמלי, הוא תמיד נשאר קצת מפחיד, אבל הוא הופך ליותר ויותר אנושי ככל שהסיפור מתקדם ואנחנו פשוט משקפים את השינוי הזה בסדרה. אנחנו מתייחסים אליו כאל גאון וגאון לא יכול להישאר באותו מקום כל הזמן".
היחסים עם אחיו, מייקרופט, גם הם הולכים ומתבהרים. בסופו של יום אפשר להגיד שיצרת דרמה משפחתית.
"כל יוצר מכוון למקום שבו הוא ישפוך אור על הדמויות שלו. ובגלל שהגרסה של מייקרופט עבדה די טוב חשבנו ששווה להרחיב את היריעה גם במקרה של שרלוק. אם היינו עושים אותו יותר מדי חייזרי ולא אנושי היינו מאבדים את הקשר שלו עם הצופים, היינו חייבים לרדת אל מתחת לפני השטח, אני חושב שזאת כתיבה נורמלית והגיונית (צוחק). דמויות מתקדמות. אנשים משתנים. אל תשכחי שכשהסדרה התחילה הוא היה בתחילת שנות ה-30 שלו ועכשיו הוא כמעט בן 40. הוא אותו האדם אבל בשלב שונה בחיים שלו".
אל הדרמה המשפחתית הזאת נסחפו לא פעם גם קשרי המשפחה האמיתיים של השחקנים. ההורים של שרלוק (ומייקרופט) מופיעים פעמיים במהלך הסדרה והם ההורים האמיתיים של קאמברבאץ'. אמנדה אבינגטון, שמגלמת בסדרה את מרי אשתו של ווטסון, הייתה אשתו גם במציאות במשך 16 שנה. לשניים שני ילדים משותפים אבל במהלך צילומי הפרק בו הם מתמודדים עם גידול בנם הראשון הם כבר היו פרודים. אבינגטון הגדירה את החוויה כ"מוזרה". ואחרון – את שרלוק הצעיר מגלם הבן הקטן של מופאט, לואי, "שעבר אודישנים כמו כולם", מבטיח מופאט, "ומזל שהוא לקח את זה אחרת הוא היה בורח מהבית", הוא מגחך. "האמת היא שזה פשוט יצא ככה, לא הייתה לנו תוכנית סודית להעסיק רק בני משפחה, אבל אין לי בעיה עם זה".
מד"ר הו להולמס
את הילד שקרא בשקיקה על הרפתקאות שרלוק הולמס ו"דוקטור הו", החליף מופאט הבוגר שיצר שלל מחוות לגיבור המיתולוגי, עד שב- 2004 הגשים חלום והפך לכותב בסדרת הטלוויזיה הבדיונית "דוקטור הו" (BBC). בהמשך מונה לכותב הראשי ולמפיק בפועל, והוא יישאר כזה עד 2018, אז יסיים את כהונתו ויעביר את השרביט הלאה, למי שימשיך את הסדרה שתישאר פה עוד הרבה אחרינו. את הרעיון ליצור גרסה עדכנית של סיפורי שרלוק הולמס הוא יצר עם אחד השותפים שלו ל"דוקטור הו", מארק גאטיס, שמגלם בסדרה את מייקרופט, אחיו הגדול של שרלוק. את הפיילוט בן ה-60 הדקות הם הגישו ל-BBC, שביקשה מייד עונה שלמה וקבעה את הפורמט: שלושה פרקים בני שעה וחצי כל אחד.
"זה הצליח להם עם 'וולנדר' (דרמה בכיכובו של קנת בראנה שעלתה ב-BBC) והאמת היא שזה עבד די טוב גם בשבילנו. ממילא בנדיקט ומרטין הפכו עסוקים מדי מכדי לקחת חלק בעונות ארוכות, המקסימום שיכולנו להוציא היו שלושה פרקים בעונה אבל אלה בעצם שלושה סרטים באורך מלא וזה כבר לא ישתנה, אני חושש".
העבודה על "שרלוק" נעה על הציר שבין היצמדות לסיפורי המקור של סר ארתור קונאן דויל מצד אחד ומצד שני מתן פרשנות עדכנית יותר עם שינויים קלים יותר או פחות בעלילה. בתור מעריץ מושבע של המקור, למופאט הייתה הפריווילגיה לשייף קצוות בעלילה. "לא הייתי אומר שאני משפר את הגרסה המקורית, חלילה", הוא מסייג, "אבל 'שרלוק' היא במובן מסוים מאוד נאמנה למקור ובמובן אחר אדפטציה רופפת. הפרטים משתנים לא מעט, ולא פעם זה בגלל שאנחנו חיים בעידן אחר מאשר שרלוק המקורי. לפעמים זה כדי לעשות טלוויזיה טובה יותר.
"למשל בפרק האחרון בעונה השלישית (ספוילר) ווטסון ושרלוק פורצים לדירה של מגנסון, ממש כמו בסיפור המקורי – שם שמו של הנבל הוא מילברטון – אלא שבמקור מתפרץ לדירה זר גמור ויורה במילברטון למוות. זה מישהו שמעולם לא פגשנו ובתור ילד התאכזבתי כשאדם זר משנה ככה את העלילה. אז דבר ראשון הפכנו את הזר למרי, שאותה הכרנו, ואז כתבנו את זה ככה ששרלוק עצמו יורה במגנסון. הרגשנו שזה קו מרגש יותר".
איתור השינויים שביצעו מופאט וגאטיס והרפרורים לעלילות המקוריות הפכו לספורט הלאומי של קהילת המעריצים של "שרלוק", אבל גם עוררו את זעמם של האחרונים לא פעם. אחת הטענות שהופנו אליו הייתה הנפח ואופי התפקיד שמקבלות הדמויות הנשיות בסדרה, טענה שהתחדדה בסוף העונה הרביעית (עוד ספוילר) כשמולי הופר, עובדת המעבדה שכרוכה אחרי שרלוק מתחילת הסדרה, ספגה השפלה נוספת מצדו של הסוציופת האהוב. על כך השיב מופאט בראיון אחר – "אני בטוח שהיא בסדר, היא בטח שתתה קצת והשתגלה עם מישהו", תשובה שעוררה גל חדש של תגובות זועמות מצד הצופים.
את הטענות על הדמויות הנשיות של "שרלוק" מופאט דוחה בעדינות. "כשמסתכלים על הסיפורים המקוריים, באף אחד מהם אין דמות נשית עם חלק גדול. אנחנו הרחבנו את התפקיד של מרי, הרחבנו את התפקיד של מיסיס האדסון ונתנו לה סיפור רקע. יצרנו את מולי הופר שהפכה פופולרית מאוד. הבאנו דמויות נשיות לחזית הסיפור יותר מכל אדפטציה אחרת של שרלוק הולמס, אבל אם זה לא מספיק לאנשים – שיבורכו.
"זה תמיד יחזור לשרלוק הולמס וד"ר ווטסון. כי הסדרה היא עליהם. הסיפורים המקוריים הם הלהיט הכי גדול בספרות בדיונית, אנחנו לא נשנה את זה. זה תמיד יהיה על הבנים. אולי לא הצלחנו כמו שאנשים היו רוצים, אבל עשינו את הטוב שיכולנו במסגרת הגבולות של הסיפור המקורי. תמיד יש מקום לשיפור וזה תחום חשוב אבל לא הייתי אומר שנכשלנו שם. ואכפת לנו".
לסיום, אתה יכול לציין את הנבל האהוב עליך בסדרה?
"אני לא יכול כי אם אציין אחד מהם אז כל השאר ייעלבו, וכולם היו בניי".