דלק מוטורס תפצה 35 אלף נהגי פורד בישראל
בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה הנוגעת לבעיות בתיבת ההילוכים, הסכימה דלק מוטורס לפצות 35 אלף בעלי פוקוס ופיאסטה ב-1,400 שקל כל אחד. משתמשי ליסינג יקבלו רק 200 שקל, ושאר 1,200 השקלים יועברו לחברת ההחכרה. האחריות לתיבת ההילוכים תוארך לשבע שנים
49 מיליון שקלים, זהו סך הפיצויים שתשלם פורד העולמית - באמצעות היבואנית, דלק מוטורס - לבעלי פורד פוקוס ופיאסטה עם גיר רובוטי כפול-מצמדים שנמכרו בישראל. מדובר ב-1,400 שקלים לכל אחד מ-35 אלף בעלי מכוניות פורד רלוונטיות שנמכרו בארץ בין 2012 ל-2016.
חשיפת ynet: פורד מתקנת ומאריכה אחריות על גיר בישראל
בעיות גיר: צ'מפיון תפצה עשרות אלפי ישראלים
כפי שפורסם ב-ynet לפני כשנה, ברבות מהמכוניות מדגמי פוקוס ופיאסטה של פורד, התגלו רעידות מצמדים ונזילות שמן בתיבות ההילוכים. התוצאה: טלטול בהעברת ההילוכים, נעילה בהילוך מסוים ולעתים השבתת המכונית מבלי שתוכל להמשיך ולנוע. עוד נודע ל-ynet כי בהסכם נכללות מכוניות מדגמי הפוקוס דור שלישי עם מנועי 1.6 ו-2.0 ליטר שנמכרו בארץ בין 2012 ל-2015, ובדגמי פיאסטה עם מנוע 1.6 ליטר ששווקו עם גיר זה בין 2013 ל-2016.
כיום משווקת הפוקוס דור שלישי לאחר מתיחת פנים, כאשר דגמי הבנזין עברו להשתמש בגיר אוטומטי פלנטרי (רגיל), ודגמי הדיזל עברו לגיר רובוטי כפול-מצמדים שונה. ייבוא הפיאסטה הופסק לאחרונה, עד להגעת הדור החדש. ב"כלכליסט" פורסם כי דלק מוטורס הודיעה לבורסה על פשרה בינה לבין מגישי תביעה ייצוגית נגדה בעקבות תקלות שהתגלו באותן מכוניות.
פורד ודלק מוטורס לא מודות אמנם במסגרת ההסכם באחריות לתקלות, אבל מלבד הפיצוי הכספי הן יאריכו את האחריות לתיבת ההילוכים שכינויה המסחרי היה "פאוואר-שיפט" ושם הקוד שלה אצל היצרן DPS6, לשבע שנים (תוספת של 5 שנים) או 160 אלף ק"מ, כך שאפילו מכוניות שנמכרו בשנת 2012 יזכו לאחריות לגיר עד לשנת 2019. עוד נקבע, כי לקוחות שנדרשו לשלם עבור תקלות בבגיר באותן מכוניות, יקבלו על כך החזר.
כמה כסף צפויים הלקוחות שסבלו מהגיר הלקוי לקבל?
- רכב של לקוח פרטי שנמכר על ידו לבעלים חדשים: הבעלים המקורי יקבל 1,200 שקל, הבעלים השני רק 200 שקל.
- רכב שנמכר לחברת ליסינג (מרבית דגמי הפוקוס): חברת הליסינג תקבל 1,200 שקל, משתמש הליסינג רק 200 שקל. הכסף יועבר לבעל החוזה, כלומר לחברה שחכרה את המכוניות עבור העובדים, כאשר הכוונה בהסכם כי החברות יעבירו את הכסף לעובדים שהשתמשו במכוניות. אם נמכרה מאז המכונית כמשומשת, יקבל הרוכש 200 שקל, וחלקה של חברת הליסינג יירד ל-1,000 שקל.
הצדדים יבקשו מבית המשפט כי רואה החשבון חן ברדיצ'ב ישמש כממונה על ביצוע הפיצויים. אישור ההסכם צפוי לקחת מספר חודשים, ורק אז תתבצע פנייה אל בעלי ומשתמשי המכוניות. אתר אינטרנט מיוחד יאפשר לבעלי פורד לבדוק אם הם זכאים לפיצוי באמצעות הקלדת מספר הרישוי.
בכך הולכת פורד בדרכי צ'מפיון, יבואנית מותגי פולקסווגן, שהתמודדה בתחילת העשור עם תקלות בהיקף דומה בתיבות ההילוכים הרובוטיות הדו-מצמדיות (7 הילוכים) בדגמי פולקסווגן, סקודה, סיאט ואודי. היבואנית החליפה אז 30 אלף מחשבי גיר במכוניות התקולות, לאחר שהחלפת מאות מצמדים לא פתרה את הבעיות. גם כאן, רק בעקבות תביעה ייצוגית, הסכימה החברה לפצות את הלקוחות שנפגעו, בעלי מכוניות שיוצרו מ-2008 עד 2012, שכל אחד מהם קיבל 1,300 שקל. במידה והרכב נמכר מאז, התחלק הכסף בין הבעלים.
מיבואנית פורד נמסר כי "חברת דלק מוטורס הסכימה להסדר הפשרה שהוגש לאישורו של בית המשפט, מתוך רצון טוב ועל מנת לבוא לקראת קהל לקוחותיה. כמו כן, הארכת תקופת האחריות מעידה על הביטחון המלא שיש לנו באמינות הרכבים".