"זו זכות לעשות שינוי"
הם משרתים את החברה על כל גווניה, ובכלל זה אוכלוסיות רבות הזקוקות לתשומת לב מיוחדת. עבורם החינוך והעבודה הסוציאלית הם דרך לעשות שינוי, לראות מעבר למה שעומד מול עיניהם ולפרוץ גבולות למען החברה - הירשמו והמליצו על מורים ועובדים סוציאליים לפרס רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם
בשיתוף פרס רקנאטי-קופ-רש"י
פעמים רבות אנחנו פוגשים אנשים מיוחדים בחיינו שכאילו מדליקים זרקור ועוזרים לנו להאיר את היום שלנו ושל אחרים. הם עושים למען האחר, כדי שיהיה כאן טוב יותר, כדי שהילדים של כולנו יגדלו באווירה סבלנית וסובלנית, כזו שמכבדת את האחר ומבטלת סטיגמות פוגעניות.
לא קל לקדם שינוי, פעמים רבות הם נתקלים בקשיים, במחסומים ובתגובות שליליות, אבל דווקא אלו שמתמידים וממשיכים, לא מוותרים ורוצים שלכולנו יהיה עתיד טוב יותר, הם אלו שמשפיעים על חיי כולנו.
המורים והעובדים הסוציאליים בישראל פועלים במציאות מורכבת, וכדי לעמוד במשימות וביעדים - הן ברמת הפרט והן ברמה הלאומית – מוצאים רבים מהם כי עליהם לנקוט יזמות וחדשנות אשר יכפרו ויחפו על המחסור במשאבים.
הם משרתים את החברה על כל גווניה, ובכלל זה אוכלוסיות רבות הזקוקות לתשומת לב מיוחדת: ילדים ובני נוער בסיכון, קשישים במצוקה, נשים חד-הוריות, עולים חדשים הנאבקים בקשיי קליטה ואנשים עם מוגבלויות. עבורם החינוך והעבודה הסוציאלית הם דרך לעשות שינוי, לראות מעבר למה שעומד מול עיניהם ולפרוץ גבולות למען החברה.
"להפוך יוזמה לשינוי מהותי ומשמעותי"
"במרוצת חיי חשוב היה לי לשלב בין פעילותי העסקית למעורבותי החברתית, עם שימת דגש מיוחד על נושא החינוך", מסביר ליאון רקנאטי, איש עסקים, משקיע חברתי, מייסד ויו"ר משותף של פרס רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם. "לפני למעלה מעשור שנים ייסדנו, פרופ' קופ ואנוכי, את פרס המורה היזם ושנתיים לאחר מכן את פרס העו"ס היזם. קרן רש"י וקרן צייס הצטרפו בהמשך.
"מאז ועד היום קידומם של אנשי חינוך ועובדים סוציאליים יזמים, ערכיים והישגיים, לצד טיפוח מעורבות ואכפתיות חברתית - הם הנושאים המגלמים את יסודות הפרס. באמצעותו אנו מביאים לקדמת הבמה את הישגיהם המרשימים כדי להוקירם ולהעניק להם את ההכרה לה הם ראויים.
"המטרה שלנו הייתה ועודנה לעודד ולאתר את אלה שבאמצעות חשיבה חדשנית ומרעננת מצליחים להפוך יוזמה לשינוי מהותי ומשמעותי, המתבטא בשיפור הישגי תלמידיהם הלימודיים והערכיים ובהוספת דפוסי חשיבה גם בקרב מורים, מחנכים ועובדים סוציאליים נוספים, ולא פחות חשוב מכך להוות מודל לחיקוי והשראה.
"אנו יכולים להביט בסיפוק על מאות מועמדויות ועשרות זוכים שצמחו במרוצת השנים עם הפרס ולקוות שנוכל לגייס עוד שותפים לדרך חשובה זו כדי שנוכל להעצים ולנצל את מלוא הפוטנציאל של מורים ועו"ס יזמים."
שאנשים יתנו מתוכם
לשאלה מהו מורה יזם בעיני ומה הגישה שהוא מייצג, אני נזכר בסיפור על ליאו זילרד, הפיזיקאי שהיה לו חלק מרכזי בפיתוח המדע הגרעיני, פרויקט מנהטן", מסביר פרופ' יעקב קופ, יו"ר משותף פרס רקנאטי-קופ-רש"י. " אחד מעמיתיו בפרויקט שהבחין שזילרד כותב יומן שאל אותו לאיזו מטרה - האם כדי להדפיס אותו ולמכור, ותשובתו הייתה שהוא כותב זאת רק 'כדי שאלוהים יידע את העובדות'.
"העיר לו החבר, אינך חושב שאלוהים יודע את העובדות, וזילרד ענה: 'ודאי שאלוהים יודע את העובדות, אבל אני רוצה שהוא יידע את הגרסה שלי לעובדות...'
"ובכן, כך הוא מורה יזם, עובד סוציאלי יזם. בלימודיו ובהמשך הכשרתו רכש המורה את הידע, את העובדות, ואותן הוא אמור להנחיל לתלמידיו. אבל אנחנו שואפים שהמורה ייתן מתוכו, ויפתח את 'הגרסה שלו לעובדות' – זו יכולה להיות בעלת השפעה גדולה פי כמה מזו שתושג בהוראה שגרתית, או בתכנון מערך סוציאלי אפקטיבי.
"לשם המחשה, עובדים סוציאליים מטפלים בפציינטים מתחום בריאות הנפש וזה דבר שכיח, אבל מנחם סופר מצא את 'הגרסה שלו' לעבודה הסוציאלית. בדרך חדשנית הוא משלב בעבודתו שירות רדיו אינטרנטי ייעודי ועצמאי , ובו שיחות על בעיות בבריאות הנפש, בעיות שנוגעות לא רק לחולה אלא גם למשפחתו. הם שומעים על מקרים אחרים ולומדים על הישגים ודרכי התמודדות חדשניים, וכך פעולה המונגשת בלשכת הרווחה לעשרות בודדות של קליינטים של המטפל, מגיעה בדרך זו לבתיהם של אלפי נזקקים.
"מה ללימוד אמנות הקרקס וללימודים בבית הספר? נשמע חורג במציאות הרגילה. רן אייזנברג מורה בבית ספר לחינוך מיוחד נוכח שב'גרסה שלו' הרבה בעיות בהם נתקלים מורי בית הספר יכולות להיפתר על ידי תרגול משחקי קרקס כגון ג'אגלינג. בביקורנו בית ספרו ראינו והתרשמנו כיצד תלמידים שכונו מפריעים (אם לא מופרעים) מגיעים לשלוות נפש הפותחת בפניהם את הפתח ללימוד בכיתה.
"ביקרנו בזמנו גם בבית ספר אורט גבעת רם שבירושלים ופגשנו את המורה מיכאל מרדכי וכיתתו 'משחקים' בצעצועים מכאניים, רובוטים המשחקים כדורגל. יצירת רובוטים כאלה, לפי הספר, מצריכה משאבים כספיים ניכרים, אבל ב'גרסה של מרדכי' הוא לימד את תלמידיו איך אפשר לאסוף חלקי אלקטרוניק משומשים לפיתוח הרובוטים. במהלך הביקור התלמידים היו כל כך גאים במורם שהקיפו אותי וקראו להעניק לו את הפרס.
"כך אנחנו יכולים לראות ולהיווכח שמורים ועובדים סוציאליים יזמים נוקטים כל אחד ואחת ו'גרסה שלו/ה' כדי לקדם את יעדי הלימוד והחינוך ואת הקלת מצוקותיהם של מטופליהם ומשפחתם."
מה זה חינוך/ עבודה סוציאלית עבורם? הזוכים משיבים:
פרס המורה היזם נוסד ב-2002 על-ידי איש העסקים ליאון רקנאטי ופרופ’ יעקב קופ, ולאחר מכן הצטרפו אליהם ח"כ אלי אלאלוף בהיותו מנהל קרן רש"י, וסטנלי צ’ייס ז”ל, איש עסקים אמריקאי שהיה פעיל בתחום החינוך והחברה בישראל. בשנת 2006 הוחלט להוסיף את “פרס העובד הסוציאלי היזם”.
הפרסים הללו הם מיזמים חברתיים-חינוכיים ייחודיים בנוף המקומי, שנועדו לעודד מורים ועובדים סוציאליים יחידי סגולה, המצליחים להרחיב את גבולות תפקידם, להניע מהלכים יוצאי-דופן וליזום פתרונות בתחומי החינוך והרווחה שמהווים פריצת דרך.
מורים ועובדים סוציאליים יזמים בנשמתם מוצאים פתרון יצירתי שאינו מצוי במערכות שבהן הם פועלים. עליהם להגות את הפתרון משלב הרעיון, להשקיע מאמץ רב בפיתוחו, לפעמים אף לחפש אחר משאבים למימוש הפתרון, לתרום מזמנם על מנת ליישמו, ובסופו של תהליך אף לשכנע את המערכת להטמיע את המיזם ולתמוך בו על מנת ליצור את השינוי המערכתי הנדרש.
מאז ועד היום קידומם של אנשי חינוך ועובדים סוציאליים יזמים, ערכיים והישגיים, לצד טיפוח מעורבות ואכפתיות חברתית - הם הנושאים המגלמים את יסודות הפרס. באמצעותו מגיעים לקדמת הבמה הישגיהם המרשימים של המורים והעובדים הסוציאליים כדי להוקירם ולהעניק להם את ההכרה לה הם ראויים.
המטרה הייתה ועודנה לעודד ולאתר את אותם אלה שבאמצעות חשיבה חדשנית ומרעננת מצליחים להפוך יוזמה לשינוי מהותי ומשמעותי, המתבטא בשיפור הישגי תלמידיהם הלימודיים והערכיים ובהוספת דפוסי חשיבה גם בקרב מורים, מחנכים ועובדים סוציאליים נוספים, ולא פחות חשוב מכך להוות מודל לחיקוי והשראה.
בשנת 2015/16 הגישו כ-300 מורים וכ-50 עובדים סוציאליים את מועמדותם לפרס. מתוכם נבחרו 11 יוזמות של מורים ו-3 יוזמות של עובדים סוציאליים, שהצטרפו ל- 113 המורים ו- 26 העובדים הסוציאליים אשר זכו בשנים הקודמות. חלק מהיוזמות ננקטו על ידי צוותים של שניים או שלושה אנשים, וכך מספר הזוכים גדול ממספר היוזמות, ובסה”כ זכו עד כה בפרס 140 מורים ו- 35 עובדים סוציאליים.
תהליך המיון, הבחינה והבחירה של היוזמות הראויות לפרס מתבצע על-ידי כ-60 שופטים - ראשי מכללות ומנהלי בתי ספר, מנהלים פדגוגיים ואנשי מינהל בכירים בשירותי הרווחה. לצד יושבי הראש רקנאטי וקופ פועלות ועדות היגוי ומועצות ציבוריות, שבהן חברים, אנשי מקצוע ואישי ציבור, ממערכות ההוראה והרווחה, מן המערכת החברתית והעסקית בישראל.
הקריטריונים להערכת היוזמות המועמדות לפרס הם הייחוד של התכנים, מקוריותן של היוזמות המוצעות בהשוואה לתכניות ולפתרונות הקיימים במערכת, וחדשנותן. כמו כן, נבחנת דרך פעולתו של היזם מן השלב הראשוני שבו נהגה הרעיון, דרך פיתוחו ויישומו, ועד לזיהוי התוצאות המוכחות ולפוטנציאל ההפצה וההטמעה של היוזמה במערכת.
הפרס הכספי המוענק ליזמים אלה אינו התגמול היחיד בו הם זוכים. סיפוק רב הם שואבים, לדברי מנהלי הפרס, מהצלחתם הבאה לידי ביטוי בהישגי התלמידים בלימודיהם ובהקלת המצוקות לנזקקים לשירותי הרווחה.
אם אתם מכירים מורים ו/או עובדים סוציאלים שפועלים ללא חת לעשיית שינוי, אם אתם מורים או עובדים סוציאלים שרוצים להפיץ את הבשורה לשינוי, זה הזמן להירשם .
בשיתוף פרס רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם