לגעת ביופי: הכללים לעיצוב חנות אינטרנטית
לעיצוב החנות האינטרנטית יש תפקיד מכריע בהצלחתה. מעצב בכיר מציג כמה מעקרונות היסוד של העיצוב בעולם המסחר המקוון
בשיתוף דואר ישראל
"מחקר ידוע מצא שהגורם שמשפיע יותר מכול על מידת האמון של גולשים ועל הנכונות שלהם לבצע פעולות מחייבות במישור הכספי באתרי אינטרנט הוא אופן העיצוב של האתר", אומר רונאל מור, מעצב, יזם ומרצה וותיק ב"בצלאל" בתחום האינטראקטיב.
מור, המשמש גם כקריאטיב בחברת אנ ג'י סופט, המתמחה בפיתוח עיצוב וקידום מערכות ושירותים באינטרנט, מדגיש: "לעיצוב יש תפקיד מכריע בתקשורת עם גולשים ובהנעתם לפעולה, ויש להתייחס אליו כאל חלק בלתי-נפרד מהאסטרטגיה השיווקית של העסק".
איך עיצוב יכול לסייע להצלחת החנות האינטרנטית? למור יש כמה עצות מפתח בנושא.
הרבה יותר מאסתטיקה
באופן כללי, ממליץ מור להשקיע בעיצוב אסתטי ומוקפד של החנות האינטרנטית. "כשאנחנו תופסים דבר מסוים כאסתטי זה משפיע על התחושות שלנו כלפיו באופן עמוק. לכן אם חנות הווירטואלית מעוצבת יפה וברמה גבוהה, לעומת אתר המעוצב ברשלנות, זה ישפיע לחיוב על הרושם הכללי של הגולשים".
מור מוסיף כי גם כיום, כאשר למחיר יש משקל רב בהחלטת הקנייה, גולשים עדיין רוצים לוודא שהחנות אמינה. לדבריו, "עיצוב אסתטי של החנות עשוי להגביר את אמינותה בעיני גולשים ולהפחית את חששם מסימנים מעוררי חשד, כמו מחירים נמוכים במיוחד".
מעצב שיודע
מור סבור שמשתלם מאוד להשקיע בשירותיו של מעצב מוכשר כדי לעצב את חנות האינטרנטית שלכם, או לפחות להתייעץ עם אחד כזה.
כך או כך, כשאתם בוחרים את המעצב או המעצבת שלכם, חשוב שתהיה לו הבנה בעולם המסחר המקוון. מור: "מעצב של חנות אינטרנטית צריך להבין את התפקיד השיווקי של עיצוב החנות ולדעת להשתמש בעיצוב כדי להעביר את המסרים הנכונים ולתרום להצלחתה".
הרמוניה, אחידות וצילום איכותי
"בחנות פיזית, אנחנו מצפים לתאורה יפה ולמדפים מסודרים. ציפיות הגולשים ביחס לחנויות אינטרנטיות הן דומות. כל 'חומרי הגלם' בחנות, כמו הפונט של הטקסט והתמונות, צריכים להיות מדויקים," מדגיש מור.
לדבריו, חשוב להקפיד על הרמוניה בין צבעים ועל אחידות ויזואלית. אחידות מושגת, למשל, על-ידי צילום המוצרים מאותה זווית, על-ידי פורמט זהה לטקסטים שמתארים את המוצרים ועל-ידי הנחת התמונות על רקע דומה.
עוד מסביר מור: "לרוב עדיף להימנע מעודף מסרים בדף אחד. למשל, בחנות של אפל, הרבה מוצרים חשובים של החברה לא מוצגים בדף הבית, מתוך הבנה שהעומס יפגע באטרקטיביות של החנות".
להניע לפעולה
לדברי מור, העיצוב של החנות האינטרנטית אמור להניע משתמשים להתקדם בתהליך הקנייה וליצור אצלם חווית משתמש חיובית. איך עושים זאת? מור: " בין השאר, העיצוב צריך להנגיש למשתמשים מידע שמעניין אותם. לדוגמה, אם האתר מציג מוצרים דומים, במחירים שונים, העיצוב אמור להבליט את המחירים כדי לאפשר השוואה נוחה ביניהם".
דוגמה נוספת ומפתיעה שמציג מור: "במסגרת תרגיל בתוכנית התמחות למעצבים של אתר Airbnb, שגולשים מציעים בו דירות להשכרה קצרת-טווח, החליט מעצב לשנות את צורת כפתור ה'הוסף למועדפים' באתר מכוכב ללב, וכך שינה את המסר מ'מועדפים' ל'חביבים'. השינוי הגדיל במידה דרמטית את שימוש הגולשים בכפתור, והיה לזה יתרון שיווקי משמעותי, כי קל יותר לבחור נכס מתוך רשימה מצומצמת".
מינימליזם
בדואר ישראל מוסיפים כי מהרגע שגולש הקליק על קישור והגיע לדף הנחיתה עומדות לרשות מפעילי האתר שניות בודדות כדי לשכנע אותו לבצע את הפעולה לשמה הוקם הדף.
אייל מזרחי, מנהל שיווק דיגיטל בדואר ישראל, מדגיש כי חשוב שדף הנחיתה יכיל מסר אחד בלבד - גם אם קיים פיתוי להוסיף מסרים משניים אשר ירשימו את הגולשים, יציגו אולי יתרונות נוספים ויגרמו לחברה להראות טוב יותר. לא מדובר רק במסרים טקסטואלים, אלא גם עיצוביים - המהווים הסחת דעת. עיצוב מרשים מתאים למטרות תדמית, אך ברוב המקרים הוא ייצר פחות המרות מאשר עיצוב פשטני ומינימליסטי. העיצוב צריך להיות אמצעי להשגת המטרה, כאמצעי הוא אמור לגרום לגולש להתמקד מהשניה הראשונה במסר ובהנעה לפעולה.
עיצוב זה מיתוג
העיצוב הוא חלק ממיתוג החנות וצריכה להיות לו זיקה למסרים ולעולם התוכן של החנות, אומר מור. לדבריו, "גם אם הגולש לא ביצע קנייה, יש ערך לכך שנחשף באתר לעיצוב שמדגיש את הבידול והייחוד של החנות".
להמחשה, מזכיר מור את ענקית ציוד הספורט, נייקי, שמאפשרת לגולשים לעצב את נעל חלומותיהם באתר המכירות של החברה ולרכוש את הנעל. "בתחילת העמוד המוקדש לעיצוב אישי מופיע אייקון של גלגל צבעים. האייקון מעביר מסר של בחירה מתוך קשת אפשרויות ומותאם למיתוג של נייקי כמי שמציעה מגוון רחב, צבעוני ועדכני של נעלי ספורט".
התאמה למוצר ולקהל היעד
לדברי מור, עיצוב החנות האינטרנטית צריך להיות מותאם למוצרים הנמכרים בה. "לדוגמה, בחנויות של מוצרי יוקרה העיצוב ידגיש בדרך-כלל היבטים חווייתיים ורגשיים ובחנות למוצרים פונקציונליים, כמו כלי עבודה, העיצוב יבליט את התכונות הטכניות המוצר".
חשוב גם להתאים את העיצוב לקהל היעד של החנות. מור: "למשל, בעל עסק מקוון לצעצועים צריך לבדוק מי נכנס לאתר: הילדים או ההורים או הסבתות. שלא כמו הילדים, יש לשער שהסבתות רגישות יותר לערך החינוכי של המוצר, והעיצוב צריך לתת לזה מענה".
דף נחיתה
דף נחיתה הוא דף אינטרנט בודד שמטרתו להניע גולשים להיכנס לאתר כלשהו. בדרך-כלל, גולשים מגיעים לדף נחיתה דרך פרסומת או הפנייה מאתר אחר.
מור: "דף הנחיתה צריך להעביר מסר ברור שיניע את הגולש להיכנס לחנות, וזה צריך להתבטא גם בעיצוב. למשל, כאשר גולש ששוקל לקנות רכב ורואה במחיר שיקול עליון, נתקל בדף נחיתה של אתר של מותג רכב, הוא ייכנס לאתר רק אם המחיר יוצג בעדיפות גבוהה מהמקובל.
עיצוב מן המוכן?
כיום יש בשוק חברות שמציעות תשתית מוכנה לחנות אינטרנטית. האם אפשר להסתפק בתבנית העיצוב הבסיסית של החנות?
מור: "חנויות אינטרנטיות מוכנות מאפשרות לבעלי עסקים קטנים לפתוח חנות מקוונת בקלות. זה מצוין, אבל עדיין מומלץ להשקיע בעיצוב החנות ולהתאים אותו לעסק, ואם אפשר, להסתייע באיש מקצוע. יש היבטים שמאוד לא כדאי להתפשר עליהם, כמו איכות התמונות או אחידות ויזואלית. לכן, למשל, גם בחנות מוכנה, כדאי להשקיע בצילומי סטודיו של המוצרים ולא להסתפק בצילום חובבני".
להעמיד למבחן הגולשים
למור יש המלצה נוספת: לנסות מספר גרסאות עיצוב ולבחון איזו גרסה מייצרת את התוצאות הרצויות ביותר מבחינה שיווקית. איך עושים את זה?
מור: "כיום באתרים מקובל לבצע בדיקה שנקראת A/B testing. זו טכנולוגיה שמאפשרת להפיץ לגולשים גרסאות עיצוב שונות של אותו אתר, לרוב עם הבדלים קלים בין הגרסאות. לכל גרסה נחשף שיעור מסוים של המשתמשים, לפי מינון שנקבע מראש, וכך אפשר לדעת איזו גרסה תורמת יותר למטרות האתר ומניעה יותר את הגולשים לבצע פעולות רצויות".