הוסר המכשול האחרון בפני הפרטת מבחני הנהיגה
בית הדין לעבודה ביטל את צו המניעה שלא איפשר למשרד התחבורה להמשיך בתהליך הפרטת מבחני הנהיגה, וגרם לעיכובים של חודשים בהגשה לטסטים. בעתיד: מבחן ראשון תוך שלושה ימים, מבחן חוזר תוך שבוע-שבועיים לאחר מכן. וגם, תיעוד מצולם של כל טסט לצורך בדיקה במקרה של ערעור
הוסר המכשול האחרון בפני הפרטת מבחני הנהיגה: בית הדין הארצי לעבודה בירושלים ביטל הערב (ג') את צו המניעה נגד המהלך שאמור לקצר את זמני ההמתנה הארוכים לטסטים (מבחני נהיגה מעשיים). לפי הערכות, ההפרטה תצא לפועל במחצית השנייה של 2017.
בוחני הנהיגה וההסתדרות עתרו נגד ההפרטה לבג"ץ ולבית הדין לעבודה, אך לפני כשלושה חודשים דחה בית הדין את עתירתם וקבע שלשר התחבורה, ישראל כץ, הייתה סמכות להורות על המהלך, וכי לא מדובר בהעברת סמכויות שלטוניות לגוף פרטי. כעת קבע גם בית הדין לעבודה כי המהלך בוצע לאחר משא ומתן ארוך עם הבוחנים, וכי יש לאפשר לו להתבצע.
כפי שנחשף ב-ynet ובידיעות אחרונות, זמן ההמתנה למבחני נהיגה עומד כיום על לא פחות מחמישה חודשים. יש להניח כי כעת יחדש משרד התחבורה את מהלך ההפרטה, יפרסם בקרוב מכרז לפיתוח ורכישת מערכת טכנולוגית הדרושה לפרויקט, ויתקדם בתהליך קבלת הצעות להפעלת מערך הטסטים בידי גורמים פרטיים. בנוסף יפורסם מכרז לגיוס עשרות מבוחני הנהיגה כמפקחים עתידיים על מערך הבוחנים הפרטי.
המכרז דורש כי הזוכים בו יחויבו לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה, ויקצו לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ("טסט") ראשון בתוך שלושה ימים, ומבחן חוזר בתוך 7-14 ימים לכל היותר, שיפור דרמטי לעומת המצב כיום. המבחנים יבוצעו באמצעות שני זכיינים פרטיים שיבחרו במכרז. הארץ חולקה לשני אזורים גיאוגרפיים, וכל זכיין יופקד על הקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים באזור מסוים.
"אני נחוש לבצע את הרפורמה, ולאפשר לזכיינים פרטיים להפעיל את מערך מבחני הנהיגה המעשיים. לא יעזרו לחצים ואיומים של גורמים אינטרסנטיים ובעלי עניין, המשתמשים בצעירים הממתינים לטסטים, ומנסים לתפוס עליהם טרמפ פוליטי. כך עשיתי בתחומים אחרים, וכך יהיה גם בתחום זה", הבטיח כץ כאשר הכריז על הרפורמה.
הזכיינים הפרטיים יידרשו להפעיל מערכת אוטומטית להקצאת מבחני הנהיגה, שתקבע את מועד המבחן, במקום הקצאת טסט מסורבלת בידי משרדי הרישוי. זימון המבחנים יעשה באמצעות אתר האינטרנט של הזכיין, לאחר ביצוע המבחן הפנימי בבית הספר ללימוד נהיגה. שיבוץ הבוחנים למבחני הנהיגה יעשה גם כן בצורה אוטומטית. תוצאות השיבוצים ימסרו לבוחנים לפני היציאה למבחן בלבד.
תהליך הבחינה המעשית ישודרג ואמור להתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול דעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, יעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב.
ברכב יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט. הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב. כמו-כן, תותקן ברכב מערכת GPS לצורך ניטור, מעקב ותיעוד מסלולי הנסיעה של הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים.
בסיום כל מבחן יידרש כל בוחן למלא טופס ממוחשב. המערכת תחשב את ציון המבחן, באופן אוטומטי, ותודיע למורה הנהיגה ולנבחן על תוצאותיו, "עבר" או "נכשל". נבחנים שנכשלו יוכלו לצפות בתיעוד המבחן על מנת להחליט האם להגיש ערר. במשרד התחבורה טוענים, כי "השימוש באמצעים טכנולוגיים, יאפשר בקרה ומעקב על מהלך ותוצאותיו, וישמש גם לבחינת ערעורים על החלטות הבוחן. הערעור יבחן על-ידי גורם בכיר של הזכיין אל מול הצילום ועל-ידי מפקחים של משרד התחבורה".