שתף קטע נבחר

המטוס שפגע בשרוול בנתב"ג: "לא היו הנחיות לסבלים"

בתאונה נדירה במאי אשתקד התרומם אפו של מטוס נוסעים אוקראיני בנתב"ג כשהמזוודות הוצאו ממנו. הוא פגע בשרוול, ונוסעים שהיו בתוכו נפלו. דו"ח החקירה קובע: "פקח הרחבה לא נתן הוראות ברורות לסבלים שפרקו את המזוודות"

חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה פרסם אחר הצהריים (יום ה') את דוח החקירה בנוגע לאירוע החמור ב-16 במאי אשתקד, שבו התרומם אפו של מטוס נוסעים מדגם בואינג 737 של חברת התעופה "אוקריין אינטרנשיונל" ופגע בשרוול בטרמינל 3. על המטוס היו באותה העת העת כמה נוסעים, וחלקם נפלו על הרצפה. בנוסעים היו כמה נפגעי חרדה. "לסבלים לא ניתנו הנחיות כיצד לפרוק את המטוס", נקבע בדו"ח.

 

התקרית החמורה אירעה כמה דקות לאחר הנחיתה, כשהנוסעים החלו לצעוד מהמטוס אל השרוול, בדרך לטרמינל. הסבלים היו עסוקים אז בפריקת המזוודות, ולפתע איבד המטוס את האיזון - וחלקו הקדמי התרומם מהר כשבחלקו האחורי עומדים נוסעים מבוהלים.

 

לפי דו"ח החוקר הראשי, עו"ד יצחק רז, המטוס נחת בישראל בסביבות 20:30 ועליו 212 נוסעים ושבעה אנשי צוות. בבטן המטוס היו 186 פריטים, ומשקלם הכולל היה 3,144 ק"ג. מיד לאחר הנחיתה ניגשו למטוס צוותי הקרקע בנתב"ג ונציג חברת השינוע QAS. שלוש דקות לאחר הנחיתה הוצאו כל המזוודות מחלקו הקדמי של המטוס, ולאחר מכן החלה הוצאת הנוסעים לשרוול. מתברר כי בזמן צעידת הנוסעים לשרוול אירעה תקלה במסוע המחובר לתא המטען, והתוצאה הייתה שמרכז הכובד של המטוס עבר לחלקו האחורי של המטוס. עשרות נוסעים עמדו שם, ואפו של המטוס התרומם מעלה וזנבו ירד לכיוון הקרקע.

איבד איזון. תקרית המטוס בנתב"ג בשנה שעברה ()
איבד איזון. תקרית המטוס בנתב"ג בשנה שעברה

"הסבלים שהיו בתוך תא המטען האחורי יצאו ממנו אל המסוע", נכתב בדו"ח החקירה. "לאחר כשתי דקות, התעשתו אנשי צוות הקבינה והחלו להנחות את הנוסעים שהתרכזו בחלק האחורי של המטוס לנוע קדימה. אף המטוס החל לרדת באטיות לכיוון הרחבה והאירוע הסתיים". לפי הדו"ח האירוע היה יכול להיות חמור יותר, אך למרבה המזל דלת הכניסה למטוס נתקעה בשרוול, ובכך מנעה התרוממות חדה יותר של המטוס כלפי מעלה.

 

המטוס הושבת לשלושה שבועות, והוא הורשה להמריא בחזרה לקייב לאחר שדלתו תוקנה במוסכי אל-על בנתב"ג. מהחקירה עולה שמנהל הרחבה בנתב"ג, האחראי בין היתר על הורדת הנוסעים והמטענים מהמטוס, לא נתן הנחיות ספציפיות לסבלים בהתאם לעומסי המשקל במטוס. התקרית אירעה במטוס בואינג 737-900, הנחשב לארוך יחסית ומכונה בעולם התעופה "גבינה שווייצרית".

 

"החברה לא יישמה את הנחיות מכתב השירות שהוציאה חברת בואינג ולא התייחסה בנהליה לתזמון הורדת הנוסעים מהמטוס מול פריקת תאי המטען", נקבע בדו"ח. הוא מתח ביקורת על אנשי הקרקע בנתב"ג: "פקח הרחבה מטעם חברת השינוע QAS לא נתן לסבלי השדה הוראות ברורות ביחס לסדר הפריקה ולא פיקח על ביצוען". בין ההמלצות בדו"ח: לבחון התקנת מוט שיחובר לזנב המטוס בעת פריקת המזוודות - דבר שאולי יוכל למנוע הישנות מקרה זה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
במזל נמנעה תקרית חמורה יותר
מומלצים