הערכה: הכרמלית בחיפה תושבת למשך חודשים
השריפה שפרצה היום בחיפה פגעה בכבל שאליו מחוברת הכרמלית וגרמה נזק לשש תחנות. נבדקת אפשרות שהשריפה נגרמה מתקלה בעקבות עבודות תחזוקה שבוצעו מוקדם יותר. "אם זה היה קורה ביום חול, היו פה נפגעים בנפש", אמר מפקד תחנת הכיבוי בחיפה
הכרמלית בחיפה תהיה מושבתת במשך חודשים. כך מעריכים הערב (שבת) בעיריית חיפה בעקבות השריפה שפרצה הבוקר בתחנת כיכר פריז בעיר התחתית. מלבד שני קרונות - שאחד מהם נשרף כליל והשני ניזוק בצורה קשה - נגרם נזק לכבל שאליו מחובר כלי התחבורה הייחודי ולתחנת המוצא בכיכר פריז. בנוסף, גרמו האש, הפיח והעשן נזק לקירות המנהרה שבה נעה הכרמלית, ולחמש התחנות הנוספות לאורך הקו.
ראש העיר חיפה, יונה יהב, מינה את מנכ"ל העירייה, גדי מרגלית, לעמוד בראשות צוות שיפעל החל ממחר בבוקר כדי לעשות כל שאפשר להחזיר את הכרמלית לפעולה במהירות האפשרית. בשעות הבוקר יקיים המנכ"ל פגישה עם הנהלת הכרמלית לקבלת תמונת מצב עדכנית וקביעת דרכי פעולה.
צוות החקירה של שירותי הכיבוי, בסיוע הזיהוי הפלילי של המשטרה, ממשיך בפעולתו ובין היתר נבדקת אפשרות שהשריפה נגרמה בשל תקלה, בעקבות עבודות תחזוקה שגרתיות שבוצעו בקו בשעות שקדמו לשריפה. בשירותי הכיבוי אומרים כי הם נפגשו בין השאר עם אנשי הכרמלית, וציינו כי בשלב זה אין אינדיקציה שמדובר בהצתה או באירוע פלילי אחר.
מ"מ נציב הכבאות, טפסר בכיר שמעון בן נר, אמר כי האירוע היום הוא "זרקור אדום" בכל הקשור לשריפות ברכבות ובמנהרות. הוא הזכיר כי מוקדם יותר השבוע נשרפה רכבת בתחנת הרצליה. "הרכבות עוברות לפעול בתווך התת-קרקעי, עם מנהרות באורך כולל של 25 קילומטר של מנהרות בקווים לירושלים ולכרמיאל. אני קורא למשרד התחבורה ולרכבת ישראל להקצות את כל המשאבים הנדרשים להגנה מפני אש בכל מנהרות הרכבת. שריפת קרון במעבה האדמה הוא אירוע מורכב במיוחד ויש להיערך כדי לתת מענה, הן במישור המבצעי והן בהתקנת אמצעי בטיחות אש מתקדמים".
נדרשות התאמות בטיחותיות
מנהרת הכרמלית נחפרה בשנות ה-50 של המאה הקודמת. הכרמלית נחנכה בשנת 1960 ונסגרה בשנת 1986 לשיפוצים ממושכים, שהסתיימו רק בשנת 1992. היא מחזיקה בשיא גינס בהיותה הרכבת התחתית הקצרה בעולם. היא מורכבת משני מערכים שבכל אחד מהם שתי קרוניות, והמערכים נעים על כבל פלדה עבה במיוחד, בעובי 53 מ"מ. הקרוניות והכבל מיוצרים במיוחד עבור הכרמלית, בין השאר בשל הזווית שבה היא עולה ויורדת. אורכו של המסלול 1.8 ק"מ ולאורכו שש תחנות.
בשירותי הכיבוי אומרים כי ייתכן שיידרשו שינויים כדי להתאים את אמצעי המיגון והמילוט לעידן הנוכחי. מפקד תחנת חיפה בשירותי הכיבוי, טפסר אבי תמרי, אמר כי מגעים בנושא כבר התקיימו בין אנשי הכבאות להנהלת הכרמלית. "רק בנס האירוע היום נגמר ללא נפגעים, ואם הוא היה מתרחש ביום חול, בעת שהכרמלית פעילה, היו פה נפגעים בנפש", אמר. הוא ציין בין היתר כי הרווח בין קירות המנהרה לקרונות הוא בין 50 ל-60 ס"מ במקרה הטוב.