טויוטה C-HR במבחן ראשון - כמעט מלך השכבה
רכב הפנאי הקומפקטי של טויוטה ממשיך את השושלת בה החל ראב4 הוותיק, ומבקש להשתלב בקטגוריה הלוהטת ביותר של שוק הרכב המקומי. איך זה הולך לו?
טויוטה C-HR שהושק לפני כשנה הוא החבר המי יודע כמה במשפחת רכבי פנאי קומפקטיים ששוטפת את שוקי הרכב בשנים האחרונות. נצר למשפחה שהחלה את דרכה עם הראב-4 ב-1994, גם הוא מתכנן על הצלחה חובקת עולם - ונחת גם בישראל. נהגנו בו לראשונה.
מתחרים: קיה נירו, הונדה HR-V, פיאט 500X, מאזדה CX3
מחיר רכב מבחן (בסיס): 150 אלף שקל (144 אלף שקל)
טוב: עיצוב, מערכות בטיחות, דינמיות, אבזור
בסדר: מחיר
טעון שיפור: ביצועים, מרחב מחייה מאחור, נפח תא מטען
ציון:
איך נראה
ה-C-HR נראה במציאות טוב מכפי שהוא נראה בתמונות, ועדיין מפתיע לגלות עד כמה הוא מושך תשומת לב. המראה דינמי בזכות חרטום אגרסיבי עם יחידות תאורה מלוכסנות, פגוש עם פתחי אוורור מודגשים ובתי גלגלים בולטים. הצללית נהנית מידיות דלתות אחוריות מוסלקות וגג משתפל בחדות לאחור עם צמד מסיטי אוויר - בקצה הגג וקצה תא המטען.
גם עיצוב הפנים מרשים עם ריפוד ודיפון איכותי בדרך כלל, וגיוון חומרי וצבעי גימור. לוח המחוונים מעוצב כצמד מנהרות ולבורר ההילוכים גימור מתכתי נאה. הקונסולה המרכזית פונה לכיוון הנהג עם מסך מגע גדול בחלקה העליון, אך המתגים בקצותיו מסורבלים לתפעול. המושבים מציעים תמיכה מצוינת, אך הגה שלוש הצלעות בעל טווח כיוון מוגבל לעומק ולגובה. הראות לפנים טובה, אך הוא אינו מעניק תחושה "אוורירית" ושלטת כחלק ממתחריו.
אך החיסרון הגדול מבחינת התכנון הוא מרחב המחייה המצומצם לנוסעים מאחור, תשלום ישיר לו דאגה מחלקת העיצוב. מרווח הרגליים אומנם סביר הודות לבסיס גלגלים של 264 ס"מ, אך המרחק לתקרה ולצדי המרכב קטן מדי. אם זה אינו מספיק, חלונות הצד האחוריים קטנים מהמקובל, ומייצרים תחושה קלסטרופובית-משהו, הנתמכת בחסרונן של ידיות אחיזה ופתחי מיזוג. במפתיע, גם תא המטען מציע נתון נפח צנוע במיוחד (297 ליטר), למרות גלגל חלופי קטן.
גרסת הבסיס נקראת C-ITY (ב-142 אלף שקל לבנזין, 144 אלף להיברידי) וכוללת מסך מגע מקורי בגודל "8, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, חיישני גשם, מראות צד מתקפלות חשמלית, חישוקי "17 קלים ושש כריות אוויר.
לאלה מתווספות מערכות בטיחות מתקדמות כציוד תקני - בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית (כולל זחילת פקקים עד מצב עצירה), שמירה על נתיב, התראה על עייפות נהג, זיהוי תמרורים ותאורה דינמית (מעבר אוטומטי בין אורות נמוכים לגבוהים). רכב המבחן, בגרסת C-HIC היקרה ב-6,000 שקלים, הוסיף שמשות אחוריות כהות, חימום למושבים הקדמיים, צביעה שחורה לגג וחישוקי "18 קלים.
איך נוסע
ה-C-HR מוצע עם אפשרות בחירה בין שני מנועים; טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר המפיק 116 כ"ס, או היברידי (כמו רכב המבחן) המשלב בין מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר למנוע חשמלי (הניזון ממצברי ניקל-מטאל) המייצרים יחד 122 כ"ס. בשני המקרים, תיבת ההילוכים רציפה וההנעה קדמית.
תחילת התנועה מפתיעה, עם מנוע חשמלי חזק בהשוואה לדגמים היברידיים אחרים, המציע אפשרות זחילת פקקים ארוכה (יחסית) ללא שימוש במנוע הבנזין. כניסתו של האחרון לפעולה חלקה ולינארית, ואילו תיבת ההילוכים הרציפה מציעה אופי פעולה טבעי, שרק בעומס גבוה מסגיר את מוצאה.
ליחידת ההנעה ארבעה מצבי נהיגה (חשמלי, חסכוני, רגיל וספורט) המשנים את תגובת המצערת, פעולת תיבת ההילוכים ותגבור ההגה. כמו בדגמי טויוטה ותיקים יותר, יש מצב B בתיבת ההילוכים המייצר בלימת מנוע רגנרטיבית ויעילה הטוענת חשמל לסוללה.
גם במצב ספורט, יחידת ההנעה מעדיפה חיסכון על-פני ביצועים (סבירים בלבד, 11 שניות ל-100 קמ"ש) ומחסור במחץ מורגש בכביש הררי. מנגד, צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה מרשימה - 17.1 ק"מ לליטר - אם כי נמוכה משמעותית מהצהרות היצרנית: 25.6 ק"מ לליטר.
ה-C-HR מבוסס על פלטפורמת TNGA החדשה של היצרנית. המיתלים עברו כיול מוקפד עם נטיה ל"מוצקות אירופאית", שעדיין מצליחה לספק ספיגה טובה בכביש עירוני (למרות צמיגים נמוכי-חתך מיותרים ברכב המבחן) ושומרת על ריסון מרשים במהירות גבוהה.
בידוד הרעשים טוב מאוד להוציא אוושת מהצמיגים הרחבים. גם היכולת הדינמית מרשימה עם זוויות גלגול צנועות, אחיזת כביש גבוהה ונכונות לפנות במהירות וחדות כאשר הוא נדרש. לכך מסייע הגה חד ומדויק בעל משקל טבעי. הבלמים טובים מהיברידיות אחרות של היצרנית, אבל עדיין סובלים מתחושה מלאכותית בתחילת המהלך.
איך בסוף
טויוטה C-HR מותיר רושם חיובי מאד, עם מראה מצוין, תא נוסעים איכותי ומאובזר, מערכות בטיחות מתקדמות, איכות נסיעה גבוהה ויחידת הנעה חסכונית. הביצועים אמנם פושרים בלבד ותג המחיר מציב אותו בקצה העליון של הקטגוריה - כמקובל בטויוטה. שלילי יותר הוא מרחב המחייה לנוסעים מאחור, שקטן משמעותית - כמו תא המטען - ממתחריו הישירים, ובכך פוגע ביכולתו להציע תחליף מרווח וראוי למשפחתית מודרנית או לרכבי פנאי דומים.
אבל אלה לא יפריעו לו להמכר היטב, שכן שילוב הקטגוריה הלוהטת עם איכויותיו וסמל טויוטה בחזית, אינו מאפשר תוצאה אחרת בשוק המקומי מלבד הצלחה מרשימה.
מנוע | 4 צילנדרים |
נפח / סוג דלק | 1,798 סמ"ק / בנזין-היברידי |
הספק מנוע בנזין | 98 כ"ס ב-5,200 סל"ד |
מומנט מנוע בנזין | 14.5 קג"מ ב-3,600 סל"ד |
הספק / מומנט מנוע חשמלי | 71 כ"ס / 16.6 קג"מ |
הספק משולב | 122 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רציפה |
אורך | 436 ס"מ |
רוחב | 179.5 ס"מ |
גובה | 155.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 264 ס"מ |
משקל | 1,420 ק"ג |
נפח תא מטען | 297 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11 שניות |
מהירות מרבית | 170 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 25.6 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 87 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 מתוך 15 |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 150 אלף שקל (144 אלף שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |