"תוך חמש שנים נבטל את הפסיכומטרי"
בהמשך לפרסום ב"ידיעות אחרונות" על החלופה לבחינה הפסיכומטרית לאוכלוסיות מוחלשות - ח"כ שמולי אומר שיקדם חקיקה לביטולה המוחלט. התאחדות הסטודנטים: "עבור קבוצות שלמות באוכלוסייה זה מכשול להשכלה גבוהה"
בהתאחדות הסטודנטים מברכים על התוכנית שפורסמה הבוקר (יום א') ב"ידיעות אחרונות", על הכוונה לפתח חלופות למבחן הפסיכומטרי. "לא הוקדשו משאבים לחקירת אפשרויות נוספות שיוכלו להתאים לצעירים רבים המבקשים לרכוש השכלה בישראל", אמר יו"ר ההתאחדות, רם שפע. בכנסת יש מי שמתכוון לפעול לביטולו המוחלט בהמשך.
לפי הפרסום, במועצה להשכלה גבוהה הגיעו למסקנה שצריך למצוא דרך לפתור את הבעיית ההטיה התרבותית והעבירו מסמך לוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה ובו בקשה לפתח חלופות. מוסד שיציע חלופה יקבל כתמריץ מענק של ארבעה מיליון שקל.
"ישנן קבוצות שלמות באוכלוסייה שעבורן הבחינה הפסיכומטרית מהווה מכשול בדרך להשכלה גבוהה", אמר שפע. "אחת מהמטרות הקריטיות של המערכת היא להיות נגישה ומותאמת לכלל הציבור, תוך שמירה על רמה אקדמית גבוהה. אני בטוח שישנן דרכים נוספות לוודא הצלחה והישגיות לצד הבחינה הזו. אמנם הפסיכומטרי נמצא ככלי ממיין יעיל לחלק מהאוכלוסיה, אך לא הוקדשו משאבים לחקירת אפשרויות נוספות".
חבר ועדת החינוך, ח"כ איציק שמולי, בעברו יו"ר התאחדות הסטודנטים, טוען ש"הפסיכומטרי הוא המכשול המרכזי שבגללו קבוצות רבות בחברה הישראלית לעולם לא יקבלו הזדמנות שווה להצלחה בהשכלה הגבוהה ואנחנו לא מתכוונים להשלים עם זה עוד. נקדם בחקיקה ביטול מדורג של הפסיכומטרי, כך שבשלב ראשון 15% מהמתקבלים יוכלו להתקבל ללימודים ללא פסיכומטרי ובתוך חמש שנים הוא יבוטל כליל".
שמולי הוסיף: "חבל שבמקום להניע את השינוי המערכת האקדמית בעצמה מנסה לחסום אותו; אבל בכנסת הזו מסתמן רוב נגד הבחינה הגרועה הזו".
לפי הפרסום, לראשונה מכירה המועצה להשכלה גבוהה בכך שהשאלות המוצגות בו עלולות, שלא בצדק, לבלום את דרכן של אוכלוסיות מוחלשות בחברה להגיע ללימודים אקדמיים. זאת רק משום שהשפה שבה מוצגות השאלות זרה לעולמן מבחינה תרבותית.
מדובר בעיקר בחרדים, בערבים, בעולים חדשים ובאנשים מרקע סוציו־אקונומי נמוך שחיים בפריפריה או בקהילות סגורות. בשל כך הם לא מתעדכנים ולא מכירים את כל חידושי השפה. כשהם מגיעים למבחן הפסיכומטרי הם לא תמיד מבינים למה בדיוק התכוון השואל, ומקבלים ציונים נמוכים יותר - לאו דווקא משום שהם פחות מוכשרים או מוצלחים.
מדובר בעיקר בחלקים שבהם צריך להשלים משפט, לכתוב חיבור ולענות על שאלות הקשורות בהבנת הנקרא. הנוסח של השאלות איננו תמיד נהיר להם, שכן הם באים מתרבות אחרת.