פרופ' מזהיר: חלקיקים מהחלל עלולים להשפיע על בחירות
פרופ' בהראט בהובה מאוניברסיטת ונדרבילט אמר בהרצאה בכנס מדעי בבוסטון מהחלל יכולים להתנגש עם מכשירים אלקטרוניים על כדור הארץ וכך לשבש או להרוס רכיבים בהם ולגרום לתקלות. לדבריו, תוצאות בחירות בבלגיה השתבשו מסיבה זו
לפי בהובה, פרופסור להנדסת חשמל ומחשבים, החלקיקים מהחלל יכולים להתנגש עם מכשירים אלקטרוניים על כדור הארץ וכך לשבש או להרוס רכיבים בהם ולגרום לתקלות, שלפעמים עשויות להיות הרסניות. החלקיקים הללו מגיעים מקרינה קוסמית מחוץ למערכת השמש שלנו; הם מתרסקים אל תוך האטמוספרה של כדור הארץ ויוצרים מגוון של חלקיקים שונים, ובהם פרוטונים, אלקטרונים, קרני רנטגן וקרני גמא שיכולות לחדור גם כלי טיס.
החלקיקים האלה מגיעים לכדור הארץ כל הזמן, ויכולים לעתים לשנות פיסות מידע במכשירים אלקטרוניים. כשמכונה חווה תקלה מסוג זה, זה נקרא Single Event Upset, כלומר, אירוע שנגרם בשל חלקיק בודד, אך הוא עדיין אינו בהכרח הרסני למכונה כולה אלא רק לפעולה ספציפית או חד-פעמית שלה.
השינויים האלה במידע יכולים, למשל, לגרום למחשב לקפוא ולעשות אתחול מחדש, או אפילו לשנות את התוצאה של ספירת קולות אלקטרונית במערכת בחירות. הם יכולים גם לגרום למטוס לצאת לפתע ממצב של טייס אוטומטי.
"הבעיה לא מורגשת"
"זו בעיה מאוד גדולה, אבל היא לא מאוד מורגשת לציבור", הרגיע מעט הפרופסור בהובה בהרצאתו, שחלקים ממנה צוטטו ב"דיילי מייל" הבריטי. "יצרני מוליך למחצה מודאגים מאוד מהבעיה הזו מכיוון שהיא יותר חמורה ככל שגודל הטרנזיסטור בשבבי המחשב מצטמק והכוח והיכולת של המערכת הדיגיטלית שלנו הולכים וגוברים. בנוסף, מעגלים מיקרו-אלקטרוניים נמצאים בכל מקום והחברה שלנו נהיית יותר ויותר תלויה בהם".
החוקר הוסיף כי "אירוע חלקיק בודד" יכול להתרחש בעקבות כל מיני סיבות שונות, ואפשרי לומר שהבעיה נגרמה בעקבות חלקיק קטנטן מהחלל רק אם אכן נשללו כל האפשרויות והסיבות האחרות.
לאירועים האלה יכולה להיות השפעה על מקרים מינוריים יחסית בחיי היומיום אך גם על ביטחונם האישי של אנשים וכן על נושאים סוציו-אקונומיים, כמו למשל תוצאות של בחירות. לדוגמה, בשנת 2003 תקלה מסוג זה בעיירה סקארבק בבלגיה העניקה למועמד בבחירות 4,096 קולות נוספים – והטעות התגלתה רק משום שהמועמד קיבל יותר קולות משהיה אפשרי, ועל כן הנושא נחקר. בטיסה של חברת התעופה "קוואנטס" מסינגפור לאוסטרליה תקלה כזו גרמה למטוס לצאת ממצב של טייס אוטומטי והביאה לכך שהמטוס ביצע צניחה חופשית למשך 23 שניות – אירוע שבמסגרתו נפצעו כשליש מהנוסעים.
לפי פרופ' בהובה, ככל שהמחשב עוצמתי יותר - כך התקלה הזו נפוצה יותר. כמו כן הבעיה נפוצה יותר במטוסים, שכן בגובה של 35 אלף רגל (כ-10 ק"מ), רמות הקרינה גבוהות יותר.
באתר Science Alert דווח כי קשה מאוד להתמודד עם הבעיה הזו או לנסות לפתור אותה, שכן יהיה צורך בקיר בטון בעובי של לפחות 3 מטרים כדי למנוע את חדירת החלקיקים. מסיבה זו, פרופסור בהובה מציע לייצר מעבדי מחשב בשלושה עותקים בתור גיבוי, כפי שגם נוהגים לעשות בנאס"א במחשבים ששולחים לחלל.