עוד 298 ק"מ של נתיבים לאוטובוסים בלבד: כך תיראה מפת הנת"צים של גוש דן
על פי התוכנית של משרד התחבורה לעידוד שימוש בתחבורה ציבורית, תוך 4 שנים יוכשרו נתיבים חדשים ב-17 ערים ובכבישים הבינעירוניים. העלות: 6.3 מיליארד ש'. היכנסו והקליקו על המפה של עיר מגוריכם. השר כץ: "זו מהפכה". עוד בתוכנית: הצבת מצלמות, העדפה לאוטובוסים ברמזורים וכרטיס אוטומטי
כך מתכוון משרד התחבורה לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית: תוכנית בשם "מהיר לעיר" אמורה להכשיר תוך ארבע שנים מאות קילומטרים חדשים של נתיבי תחבורה ציבוריים בערים השונות בגוש דן ובכבישים המחברים ביניהן. מדובר על 162 קילומטרים ב-17 ערים (בעלות 3 מיליארד שקל), ואליהם יתווספו 136 קילומטרים של נת"צים בינעירוניים (בעלות 3.3 מיליארד שקל) שיסללו על ידי חברת נתיבי ישראל. בסך הכול בסיום הפרויקט יכלול גוש דן 522 ק"מ של נת"צים.
התחבורה הציבורית בגוש דן זוחלת כיום, ועל פי משרד התחבורה האוטובוסים נעים בו במהירות ממוצעת של 15 קמ"ש. הנתון הזה בעייתי בעיקר על רקע העובדה שכ-50% מהנסיעות בישראל (כמיליון) מתבצעות באזור זה, שבו לפני נתוני הלמ"ס נמצאים 48% ממקומות התעסוקה בישראל. תוכנית "מהיר לעיר" אמורה להוות תשובה לבעיה.
במשרד התחבורה מדגישים שהפרויקט ייתן העדפה לאוטובוסים בתשתית וברמזורים, בתגבור מערכת קווי האוטובוסים ושיפור מסלולי הקווים, ובכרטוס אוטומטי ועליית נוסעים מכל דלתות האוטובוס. כמו כן יוענק מידע דינמי וסטטי משופר בתחנות, ישופרו ויונגשו התשתיות להולכי הרגל בסביבת התחנות, ויוקמו שבילי אופניים לאורך מרבית צירי ההעדפה המתוכננים. בכל הנתצ"ים שיוקמו יוצבו מצלמות אכיפה שיופעלו על ידי פקחים עירוניים שיוסמכו לרשום דוחות לנהגים המתועדים. אז היכן יעברו הנת"צים? לחצו על המפות להגדלה.
רמלה ולוד
כיום אין ברמלה נת"צים כלל. על פי התוכנית יוכשרו 5 ק"מ של מסלולי העדפה לתחבורה ציבורית לאורך הרחובות הרצל, קלאוזנר והחשמל. גם בלוד אין היום נת"צים. בעיר יוכשרו 9.4 ק"מ לאורך הרחובות יוספטל, חטיבת יפתח, דוד המלך, הנשיא, כצנלסון, מבצע יונתן ואבא הלל.
קריית אונו
בקרית אונו אין נת"צים כיום, ובמסגרת הפרויקט יוכשרו 11.5 ק"מ ברחובות לוי אשכול, דורי, בן גוריון וקציר.
בת ים וחולון
בבת ים קיימים היום כ-5 ק"מ של נת"צים ברחובות הרצל ובלפור. אליהם יתווספו 9.6 ק"מ ברחובות ירושלים ועוזיאל לסירוגין, אנילביץ', מבצע סיני, יוספטל, אלי כהן, כ"ט בנובמבר, אנה פרנק וקוממיות.
בחולון קיימים כיום 1.7 ק"מ נת"צים, ואליהם יתווספו 7.4 ק"מ ברחובות משה דיין, המעפילים, הלוחמים, קוגל וסוקולוב.
ראשון לציון
בראשון לציון כבר קיימים כמעט 17 ק"מ של נת"צים על ציר משה דין, בדרך המכבים ובהרצל. אליהם יתווספו 8 ק"מ נוספים ברחובות שייקה דן, אברהם בר, התקומה וההסתדרות.
הרצליה ורמת השרון
בהרצליה יוכשרו 12 ק"מ של נת"צים ברחובות ירושלים, סוקולוב, העצמאות (לכיוון מזרח), בן גוריון, הרב קוק, מיכאלי ושבעת הכוכבים. ברמת השרון יוכשרו 4.4 ק"מ של נת"צים ברחובות סוקולוב והסנה.
אור יהודה
באור יהודה אין העדפה קיימת לתחבורה ציבורית, ובמסגרת התוכנית יוכשרו בה 6.5 ק"מ ברחובות העצמאות, אינשטיין, החרושת, סעדון, בן פורת וקזז.
תל אביב
בתל אביב קיימים 48.7 ק"מ של העדפה, ואליהם יתווספו 39.6 ק"מ. בצפון העיר הנת"צים יוכשרו מדרך נמיר לרוקח, בני אפרים וסנה, וכן לקק"ל. גם ברחוב ולנברג יסלל נת"צ. במרכז העיר יוכשר נת"צ בשאול המלך המחבר בין הצירים מנחם בגין לאבן גבירול. במזרח העיר יוכשר נת"צ בדרך השלום ובאלוף שדה וכן ביצחק שדה, משה דיין וברלב. בדרום העיר יוכשרו נת"צים בהגנה, בלח"י לכיוון מערב, העלייה לכיוון דרום, שוקן, הר ציון, לבון, בן צבי, תל גיבורים וברחוב שלבים.
רמת גן, בני ברק וגבעתיים
ברמת גן קיימים היום 4.5 ק"מ של נת"צים אליהם יתווספו 5 ק"מ ברחובות הרצל וביאליק לסירוגין, ששת הימים, בן גוריון ובאלוף שדה. בבני ברק כבר קיימים 4.6 ק"מ שאליהם יצטרפו כ-3 ק"מ ברחובות רבי עקיבא, חזון אי"ש, עזרא וכהנמן.
בגבעתיים השכנה לא הביעו התלהבות מהפרויקט ושם בחרו להוסיף קילומטר וחצי בלבד בין דרך השלום לאלוף שדה ומבלי שאלו יכנסו למרכז העיר.
פתח תקווה
בפתח תקווה קיימים מעט יותר מ-6 ק"מ של נת"צים, ואליהם יתווספו 15.7 ק"מ ברחובות ספיר, בר כוכבא, רבין, עין גנים ובגין.
הוד השרון
בהוד השרון אין היום נת"צים כלל. במסגרת התוכנית יוכשרו 5.8 ק"מ לאורך דרך רמתיים החוצה את העיר.
רעננה וכפר סבא
ברעננה אין היום העדפה לתחבורה ציבורית. 8.5 ק"מ של נת"צים יוכשרו בה ברחובות אחוזה וירושלים. גם בכפר סבא אין העדפה קיימת ויוכשרו בה 9 ק"מ ברחובות ויצמן וטשרניחובסקי.
השר כץ: מהפכה בעידוד השימוש
הצטרפות הרשויות המקומיות לפרויקט נעשתה באמצעות תמריצים שניתנו להן, אבל חלק עדיין העדיפו לא לשתף פעולה. לפיכך, הפרויקט לא יעבור בגבעת שמואל, בגבעתיים הוא לא יכנס לתוך לב העיר, ובפתח תקווה הוקצה מספר מצומצם יחסית של רחובות.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ מציין כי התוכנית נועדה לתת יתרון משמעותי לאוטובוסים ולכלי רכב ציבוריים על הרכב הפרטי. "התכנית מהווה אלטרנטיבה לנוסע וצפויה להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית", הוסיף. "רשת הנת"צים המוקמת בגוש דן מהווה מהפכה בעידוד השימוש בתחבורה הציבורית. היא תשפר משמעותית את השירות ותקצר באופן ניכר את זמני הנסיעה של האוטובוסים וכן את זרימת התנועה של שאר כלי הרכב, מאחר שבעלי רכב פרטיים רבים יעדיפו לנסוע בתחבורה הציבורית, ולהשאיר את רכבם בבית".
יונתן לבנדיגר, אדריכל ומומחה לתכנון עירוני מחברת "פלאנט", מסכים שהנת"צים מהווים צעד נכון להעדפת תחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי: "החדשות האמיתיות הן השיפור בתשתיות הנייחות. נראה רחובות שמתארגנים מחדש סביב התחבורה הציבורית. העדפה בצמתים היא מאד משמעותית והיא יכולה ליצור פה תרבות נהיגה חדשה שבה לכולם ברור שהאוטובוס עובר ראשון.
"כדי לשפר את התחבורה הציבורית צריך להקים רשות תחבורה מטרופולינית שתרכז את הסמכויות באשר לתמרור והפעלת קווי שירות. כיום העסק מבוזר, וראש עיר שפוחד על הכיסא שלו בגלל הסרת חניות ציבוריות מהרחובות יכול לתקוע את העסק. לדוגמה גבעתיים, שבה לא עובר אף קו במרכז העיר. לעומת זאת יש ערים שנוצר בהן שלד טוב של תחבורה ציבורית, כמו אור יהודה ובני ברק. הוא יוכל לשמש גם לנסיעות פנימיות וגם בינעירוניות. לעומתן, בערים אחרות הצירים מקוטעים וקצרים, ולכן השיפור שיורגש בהן יהיה מוגבל יותר".
גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות" – ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל, מוסיף: "נרשמה התקדמות מדהימה במה שקורה בערים בגוש דן. אבל עדיין אין תמונה מלאה משום שיש שלוש רשויות שלא בדיוק הצטרפו למהלך. גם לא נראה שכרגע מתחילים לעבוד על נתיבי תחבורה בינעירוניים ששם לחלק מהפרויקטים עוד אין תקציב, כמו בכביש 5 ובכביש 4, שבהם יש פקקים מסיביים. זה טוב שיש נת"צים בתוך הערים אבל זה חייב לבוא עם נתיבים בינעירוניים, וזה בידיים של משרד התחבורה. כאן אין רשות מקומית שחוסמת".
הכשרת 136 בקילומטרים של נתיבי התחבורה הציבורית הבינעירוניים נעשית בנוסף לפרויקט "מהיר לעיר". יחד עם התוכנית העירונית וסלילת כבישי אופניים, צופים במשרד התחבורה עלות של כ-9 מיליארד ש"ח בפרויקט. העבודות על הנת"צים הבינעירוניים שאליהם מתייחס יעקב בכביש 4 ובכביש 5 צפויים על פי תכנית העבודה של חברת נתיבי ישראל להסתיים בשנים 2021-2020.