מדריך בסיסי לטיפול ברכב
למה חשוב לבדוק אוויר בצמיג פעם בשבועיים? מה ההבדל בין מנורה צהובה לאדומה בלוח המחוונים? למה עדיף לנקות היטב את שמשות הרכב? מדריך בסיסי לאחזקה וטיפול במכונית
כמעט לכל אחד יש רישיון, וכמעט כל אחד גם נוהג. אבל מעטים הנהגים שבאמת יודעים מה צריך לעשות עם המכונית, למה ומתי. שכן למרות השיפור ההולך וגובר באיכויות הייצור, אשר הפך את המכונית המודרנית למלאכת מחשבת טכנולוגית, מתקדמת ומתוחכמת שאינה דורשת ידע מכאני או מיומנות מיוחדת כדי לתפעל אותה, עדיין יש צורך בידע בסיסי, תשומת לב ותחזוקה שגרתית. גם לטובת הבטיחות, וגם כדי להאריך את חיי המוצר הזה שעלה לכם כל כך הרבה כסף.
קבלו מדריך שימוש לאוחז בהגה, עם תשובות לשאלות באמת, אבל ממש בסיסיות.
כל כמה זמן צריך לבדוק אוויר בצמיגים?
אין דרך אחרת לומר זאת – הצמיג הוא כנראה אבזר הבטיחות הראשון במעלה מבחינות רבות, שכן בסופו (וגם בתחילתו) של יום, הוא זה שנושא בנטל הטון וחצי בלי נוסעים וציוד. בעיה בתקינותו תגרום לחוסר יכולת של מרבית מערכות הרכב החשובות האחרות (והבטיחותיות) לתפקד כשורה. החל בבלמים, דרך הגה והמתלים. אז שמרו עליו, למשל עם מידת ניפוח ראויה.
את לחץ האוויר הנדרש תוכל למצוא בספר הרכב, ואם אין כזה, תוכלו להתייעץ עם בעל המוסך או לחפש את הלחץ המומלץ באינטרנט. חשוב לא פחות לזכור כי אפילו צמיג חדש מאבד אוויר באופן קבוע. בכל רכב, תמיד, אך בעיקר בצמיגים המתמודדים עם כבישים לא תמיד סלולים היטב, למשל עירוניים.
בדקו אוויר אחת לשבוע שבועיים בהתאם לסוג השימוש, ועשו זאת תמיד לפני נסיעה ארוכה ו-או כאשר הרכב עמוס בנוסעים וציוד. זכרו, חוסר אוויר בצמיג גורם לחיכוך מוגבר של הדפנות ועל כן הוא מגביר את צריכת הדלק, מקטין את רמת האחיזה (בעיקר בסיבובים) ועשוי לגרום אף לפיצוץ הצמיג בשל התחממות יתר. בדקו את לחץ האוויר בבוקר כשהצמיג קר.
למה חשוב לבצע טיפולים בזמן?
מתחת מכסה המנוע נמצאים מכלולים מכאניים רבים המחייבים תחזוקה שוטפת. יצרן הרכב מבצע מיליוני קילומטרים של ניסויי נהיגה מפרכים במגוון סוגי כבישים ותנאי מזג אוויר, וקובע את תדירות ומהות הטיפולים הנדרשת לאורך חיי המכונית בכלל וחלקיה השונים בפרט.
זו חשובה לביצוע בזמן המצוין בספר הרכב, במיוחד במכוניות מודרניות המצוידות ברכיבים כמו הזרקת דלק, מגדשי טורבו, תיבות הילוכים מתקדמות ועוד. אם הטיפול לא יבוצע בזמן המדויק לא יקרה דבר, אך לאורך זמן החלקים השונים עלולים אף לסיים חייהם מוקדם בהרבה מהרצוי עקב התעלמות. זכרו כי בישראל חשיבות הטיפול בתדירות הנכונה מקבלת משקל גבוה עוד יותר בשל תנאי האקלים, איכות הכבישים, ואופי הנהיגה הגורמים עומס גבוה על מכלולי המכונית. אגב, אי טיפול בתדירות הנדרשת עלולה להוביל לביטול אחריות היצרן.
מה הבדל בין נורות אזהרה צהובות לאדומות?
לוח המחוונים, הממוקם לרוב מאחורי גלגל ההגה, כולל מד מהירות, מד סל"ד (מספר סיבובי המנוע לדקה), ומכיל מידע רב נוסף. למשל טמפרטורת חום מנוע וכמות דלק. אבל חשוב עוד יותר להבין כי נורות אזהרה בתוכו אמורות לסייע לנו למנוע בעיות מכאניות קשות, שלא להזכיר בעיות בטיחותיות. נוריות האזהרה בו מסומנות בצבעים צהובים או אדומים, ומספקות התראה על כשל במכלולים חשובים.
ההבדל בין סימון צהוב לאדום הוא ברמת הסכנה והצורך להימנע מהמשך נסיעה. סימון צהוב משמש להתראה על מכלול שמאפשר להמשיך נסיעה (זהירה) במכונית ואינו מחייב התייחסות מיידית, כמו למשל נורית מנוע (check engine) או התראה על ירידה בלחץ האוויר בצמיגים, אך נורית אדומה המעידה על תקלה שאינה מאפשרת המשך נסיעה כמו חום מנוע גבוה, תקלה במערכת הבלמים או במערכת ההיגוי, מחייבת עצירה.
מדוע כדאי לתדלק לפני שנדלקת המנורה?
מלבד הסכנה המובנת מאליה של התרוקנות מוחלטת של המיכל ועמידה חסרת אונים בצד הדרך, מומלץ לזכור לתדלק את המכונית לפני שנורית חיווי מצב מיכל הדלק נדלקת. שכן נסיעה עם ככמות דלק נמוכה מאד במיכל, עלולה להזרים למערכת גם לכלוך שהצטבר בתחתית המיכל, ולגרום בכך לסתימה במערכת ובמקרים חמורים יותר לנזק במערכת ההזרקה. חשוב גם להקפיד, בעיקר במנועי טורבו-בנזין ודיזל מודרניים, על תדלוק בתחנה בה תחלופת הדלק גבוהה, שכן הדלק בה יהיה לרוב נקי יותר.
למה חשוב לנקות היטב את השמשות?
ניקוי מיטבי של השמשות, באופן ידני ולא על ידי מגבי המכונית שאינם מספקים ניקוי מושלם, חשוב על מנת לספק שדה ראיה מרבי. ניקוי ידני מאפשר גם להגיע למקומות אליהם המגבים אינם מגיעים, כמו למשל בסמיכות לקורה A, ועל ידי כך לאפשר שדה ראיה טוב יותר בפניות שמאלה. כמו כן הוא מאפשר הסרה של חרקים הנדבקים לשמשה. אלו אומנם קטנים, אבל הם גורמים לשיבוש בשדה הראיה (בגלל אפקט הקונוס) ועלולים לגרום להסחת דעת.