קנינו יותר בחו"ל: חברות האשראי הגדילו הכנסות
דו"חות 2016: הרכישות אונליין ההולכות ומתרבות כמו גם הגידול ביציאת ישראלים לחו"ל, הגדילו את הכנסות חברות האשראי מעסקאות מעבר לים. מנכ"ל לאומי קארד: "הרכישות אונליין גדלות פי 5 בהשוואה לגידול בעסקאות הרגילות"
היקפי הרכישות של הישראלים בחו"ל הולכים וגדלים בקצב מסחרר ולא רק בגלל חולשת המטבעות הזרים שבאה לידי ביטוי בשבועות האחרונים.
דו"חות חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ולאומי קארד לשנת 2016 שפורסמו בימים האחרונים, משקפים גם הם את המגמה שהולכת ומתרחבת מרבעון לרבעון.
על פי נתוני חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, חל זינוק של 61% במהלך שנת 2016 במספר העסקאות אונליין וגידול של 34% בהיקפים הכספיים ברכישות אלו. "השינוי בעולם של האונליין הוא מאוד משמעותי. אנחנו רואים שם גידול של פי 5, בהשוואה לגידול הכללי במחזורים", אומר ל ynet רון פאינרו, מנכ"ל לאומי קארד.
לדברי מנכ"ל ישראכרט, רון וקסלר, יש עליה משמעותית גם בשימוש "הרגיל" בכרטיסים בחו"ל בעקבות היציאה ההולכת וגוברת של ישראלים, ברקע היצע הטיסות המתרחב והירידה במחירי הטיסות, בנוסף לגידול המשמעותי ברכישות אונליין." אנחנו רואים שהיקף הרכישה הממוצע הולך ופוחת - זה אומר שמזמינים יותר בחו"ל. זה משקף התנהגות צרכנית של יותר ויותר העדפה לרכישת מוצרים בחו"ל".
זינוק בהכנסות מעמלות
חברות האשראי לא מפרטות מה סכום ההוצאה בכרטיסיהם בחו"ל, אך הערכה היא כי מדובר בקרוב ל- 10% מהיקף העסקאות, סכום הנע סביב כ-20 מיליארד שקל בשנה האחרונה. ואמנם אינדיקציה להיקפי הרכישות העולים ניתן לקבל דווקא מהכנסות החברות מעמלות על עסקאות בחו"ל.
על פי נתוני ישראכרט לדוגמה, סכום העמלות שנגבה מהלקוחות על רכישות בחו"ל הסתכם בשנה שחלפה ב- 102 מיליון שקל, זאת לעומת 71 מיליון שקל ב-2015 ו- 43 מיליון שקל בשנת 2014.
סכום זה, בשנת 2016, מהווה שיעור משמעותי של כ-17% מסך העמלות שגבתה החברה מהלקוחות מחזיקי הכרטיסים.
בלאומי קארד הסתכמו העמלות מחו"ל ב-86 מיליון שקל לעומת 72 מיליון שקל בשנת 2015 ו- 58 מיליון שקל בשנת 2014.
לדברי וקסלר, סכום העמלות כפי שמופיע בדו"ח מטעה מכיוון שהחל מאמצע 2015 שיטת גביית העמלות שונתה, בהתאם לנחיית בנק ישראל והיא כוללת עמלות שקודם לכן נכללו בצורה אחרת (כגון עמלת המרת מטבע). אולם גם אם ניקח בחשבון את הדברים הללו, הרי שגם בבחינת השינוי על פי רבעונים, אחרי מבנה העמלות החדש, ניכרת מגמת עליה משמעותית בעמלות. עוד כדאי לציין כי שינוי מבנה העמלות, ברוב המקרים, גרם לייקור משמעותי של העמלות הנגבות על רכישות בחו"ל.
מהדו"חות שפרסמה ישראכרט עולה כי הרווח הנקי של החברה הסתכם בשנת 2016 ב- 229 מיליון שקל קיטון של 8.8%. מספר הכרטיסים שהחזיקו לקוחות החברה, בסוף שנת 2016, הסתכם ב- 4.22 מתוכם כמיליון כרטיסים לא פעילים (שלא בוצעה בהם פעולה במשך 3 חודשים).
סך הרכישות בכרטיסי החברה עמד בשנה שחלפה על סכום של 135 מיליארד שקל, גידול של 7%.
הרווח הנקי שרשמה לאומי קארד הסתכם בשנת 2016 ב- 184 מיליון שקל, גידול של כ-2% בהשוואה לאשתקד. מספר בכרטיסים של החברה עמד בסוף 2016 על 2.58 מיליון, מתוכם 455 אלף כרטיסים לא פעילים.
היקפי הרכישות של לקוחות החברה הסתכמו ב-74 מיליארד שקל, גידול של 9% בהשוואה לשנת 2015.