הסערה אחרי הדו"ח: "הפכו את הקבינט לבית האח הגדול"
במשדר באולפן ynet בעקבות מסקנות מבקר המדינה על צוק איתן מתח ח"כ עמיר פרץ ביקורת על ניהול הקבינט במלחמה. יעלון בתגובה: "הקבינט הגרוע שהכרתי". השר גלנט: "תמרור אזהרה". ח"כ אלהרר: "חבל שנתניהו לא אומר שהוא ילמד מהדו"ח". ח"כ יעקב פרי: "ויכוח על קרדיטים במקום דיון על תכנים"
"התמונה שעולה מדו"ח המבקר עגומה. היא חושפת ניסיון לטשטש מה זה סמכות ואחריות. הסמכות והאחריות בראש ובראשונה נתונות לראש הממשלה", כך אמר היום (ג') ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) בתגובה לפרסום דו"ח מבקר המדינה על המוכנות למבצע צוק איתן ועל התנהלות הקבינט במהלכו. בראיון למשדר המיוחד באולפן ynet הוא הוסיף: "נתניהו אומר שהוא חשש להציג אינפורמציה בגלל הדלפות, אבל אם אתה חושש מהשרים – אתה צריך להעמיד אותם במקומם או להקים פורום אחר".
לקריאת הדו"ח המלא:
דו"ח המבקר על צוק איתן -לסיקור המלא
נתניהו, יעלון וגנץ ידעו על המנהרות – ולא דאגו לתוכנית צבאית
פערי מודיעין וליקויים בשטח: כך נמנעה ישראל מלטפל באיום המנהרות
יעלון: "אין סימן שחמאס מוביל להסלמה". דיוני הפורום הסודי על צוק איתןהמבקר קובע: צה"ל לא ניטרל חצי מהמנהרות
בהעדר סנקציות, הטעויות יחזרו גם בעתיד / פרשנות
לדברי פרץ, בתקופתו כשר ביטחון במלחמת לבנון השנייה פעל במקביל לקבינט פורום אופרטיבי מצומצם של השביעייה. "זה היה קבינט שכולם הבינו שמדובר בקודש הקודשים", ציין אך הוסיף שבצוק איתן "הפכו את בית המקדש הביטחוני לבית האח הגדול. זה חוסר אחריות מדרגה ראשונה.
"הקבינט הפך למין סביבה שבה כל אחד אמר את אמירותיו הפוליטיות. אני מניח שצה"ל השתדל להגיד את המינימום ההכרחי כי לא רצה למצוא עצמו בהמולה הפוליטית. היה דם רע בין האנשים במבצע צוק איתן. הם ממשיכים לנהל את חיינו וכנראה שהדם הרע יהיה יותר סמיך. זה צריך להדאיג אותנו".
השר זאב אלקין הוסיף: "כשאני קורא את הדוח אני לא רואה התייחסות לבעיה העיקרית. אני זוכר אז מציאות שבה פעם אחר פעם לצערנו דברים דולפים מהקבינט, זה האיום הכי גדול והבעיה הכי גדולה שהיה אז בתיפקוד הקבינט".
"הנה האמת: הקבינט בצוק איתן היה הגרוע וחסר האחריות שהכרתי. אני קובע זאת כמי שהשתתף בקבינטים מאז 1995. זה היה קבינט שטחי, פוליטי ופופוליסטי. קבינט של הדלפות, של דיבור לסטנוגרמות, של דיבור בשני קולות, אחד בחדר ואחר בפומבי. המציאות הזו הפכה את הדיונים לפארסה אחת גדולה שאלמלא ראש הממשלה, הרמטכ"ל ואני, עלולה היתה להסתיים באסון.
"דעו שאלה שלשונם חדה בפייסבוק או בטוויטר התגלו במערומיהם בשעת קבלת ההחלטות בזמן אמת. בקשו מהם להדליף הכול, ותראו כמה גיבורים הם היו. אני לא טוען לשלמות, גם אני בן אדם, ויכול להיות שהיה צריך למצוא פיתרון לגן הילדים שנוצר לנו בקבינט כבר אז בזמן אמת. היום, אני גאה על כך שעמדתי יחד עם רה"מ והרמטכ"ל מול ההתלהמויות הפומביות והחתרנות הפוליטית והאישית".
השר נפתלי בנט מסר בתגובה: "זהו יום לא קל המחייב אחריות ורגישות. ברגעים אלה לבנו עם המשפחות שאיבדו את היקר להן מכל, ועם משפחותיהם של הדר גולדין ואורון שאול שעבורן המלחמה עוד לא נגמרה. אלמד את המצב לעומקו ואגיב בהמשך".
בדו"ח המבקר שהתפרסם היום נקבע כי לקראת צוק איתן לא הייתה היערכות מתאימה לאיום המנהרות, וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לא עדכנו את שרי הקבינט על האיום הנשקף מרצועת עזה.
בביקורת נמצא שלא הובא לשרים מידע משמעותי והכרחי לצורך קבלת החלטות מיטביות - דוגמת מידע על פעילות עוינת משמעותית ואסטרטגית שעמדה לצאת מרצועת עזה לעבר ישראל, על פערי מודיעין משמעותיים שהיו אז בגזרת רצועת עזה ועל מגבלות שהיו אז בתקיפות אוויריות ברצועת עזה.
המבקר עוסק גם בתקציב הביטחון ליישובים בעוטף עזה: "בשנים שלפני מבצע 'צוק איתן' שחק משרד הביטחון את תקציב האחזקה של מרכיבי הביטחון באופן משמעותי, ואת תקציב ההתעצמות בהם שחק עד שהגיע לאפס בשנים 2013 ו-2014, וזאת אף על פי שהצורך בהתעצמות במרכיבים אלה ובאחזקת הקיימים, הן ביישובים בעוטף עזה והן בשאר היישובים הזכאים למרכיבים אלה, הלך וגבר עם השנים".
לדבריו, שורת מהלכים ערערו את תחושת הביטחון של התושבים: ביטול האבטחה באמצעות חיילי הגנת היישובים; הוצאת מוצבי צה"ל מיישובים; הפסקת המימון של אימון כיתות כוננות באמצעות ימי מילואים; שינוי בהגדרות השכר של חלק מרכזי הביטחון השוטף-צבאי (רבש"צים); ואימונים לא מספקים לרבש"צים ולכיתות הכוננות.
באולפן התראיין השר יואב גלנט, שלא ענה ישירות על השאלה מדוע מתח בימים האחרונים ביקורת חריפה על יעלון וגנץ, אבל נמנע מלעשות זאת כלפי נתניהו. על הדו"ח הוא אמר: "הדבר הראשון שצריך לומר הוא שמבצע צוק איתן הוא תמרור אזהרה. המלחמות באזורנו לצערי הרב עלולות להמשך, גם מול חמאס, גם מול חיזבאללה, ואולי גם מול אחרים. אנחנו חייבים להפנים את הלקחים, ללמוד, להשתפר, לחזק את צה"ל ולהיות ערוכים לאתגרי העתיד",
ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), שהיה שר ומשקיף בקבינט בצוק איתן, אמר במשדר: "לצערנו הוויכוח הוא כולו על קרדיטים פוליטיים והאשמות הדדיות, ואף אחד לא מתייחס לתכנים, שבהם יש תכנים מאוד מאוד קשים. נכון, אין שם מסקנות אישיות, וזה אולי החלק החלש בדו"ח, אבל יש שם דברים חמורים מאוד. דבר המנהרות היה ידוע לצה"ל ולגורמי המודיעין מ-2005/6 בחטיפת שליט. השרה ציפי לבני טענה מיום הצטרפותה לקבינט שלא הונחו לישראל יעדים אסטרטגיים. שיצאו למערכה הארוכה ביותר מאז מלחמת העצמאות ללא היה יעד אסטרטגי אחד.
הקבינט והמטבחונים עסקו בדברים טקטיים.
"חברי הקבינט לא יודעים מהן סמכויות הקבינט. אם זה גוף מייעץ, מנחה, מפקד. שלא לדבר חלק מחברי הקבינט שלא היו מוכנים, לא היה להם הרקע לקבל החלטות נכונות. מי שלא ראה בעיניו את רצועת עזה לא יודע על איזו מנטליות מדובר, באיזה סיר לחץ מדובר. מאוד מאוד קשה לדרוש ממנו לקבל החלטות הרות גורל".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, אמרה במשדר ynet: "אני מאוד מופתעת מההתנהלות של ראש הממשלה, שבמקום להגיד 'אני אלמד, אני אקרא, אולי חלילה אתקן משהו', הוא עסוק בלבצע דה-לגיטימציה למוסד מבקר המדינה. זימנתי את ראש הממשלה לדיון בוועדה ב-19 באפריל. זה המועד הראשון שהוא נתן למרות שהיינו עסוקים בלזמן אותו מחודש ינואר".